Hej!

Jag och min sambo har kikat på ett litet fritidshus på 44 kvadrat, och färdigt finns bygglov för 80+40. Nu undrar jag om det är 80 kvadrat boyta eller om det är yttermåttet vid knutarna på huset? Och eftersom det är fritidshus, finns det begränsningar för hur höga väggarna får vara?

Tack på förhand

/K
 
Yta i bygglovssammanhang är för det mesta byggyta, dvs den yta huset tar upp på tomten. Det innebär ex. att om planen tillåter 2 våningshus så får man i princip dubbla boytan. Sedan finns det en del specialregler om takutsprång (som normalt inte räknas in i ytan), balkoner etc.

Du frågar om vägghöjd också, oftast finns det en begränsning på husets höjd i detaljplanen, med höjd räknar man då höjden till den punkt där ytterväggen skulle skära igenom taket. Till detta finns det oftast regler om vilken takvinkel som är tillåten, vilket i princip ger en begränsning på höjd till nocken.

Men allt detta brukar finnas tillgängligt i detaljplan eller områdesplan.

Jag antar att ni har fått uppgiften om bygglov ur ett försäljningsprospekt.

Det är viktigt att ni själva tar reda på vad som faktiskt står i planen för området, och vilka andra begränsningar som kan finnas. Inte helt ovanligt med överraskande regler om avloppsvatten, det kan ge höga kostnader för bygge av minireningsverk osv.

Tänk också på att kontrollera med kommunen om det finns pågående planearbeten i närheten. Inte kul om det byggs en 4 filig motorväg över granntomten om 5 år. Eller en sopförbränningsanläggning.
 
Redigerat:
Tack för svar!

Ja, mäklaren verkar lite luddig när man pratar med henne och miljö och hälsa på kommunen har jag inte fått tag i ännu. Det fanns tillstånd för tank på sex kubik och det verkar inte vara som någon av grannarna heller hade 3-kammarbrunn. BDT ligger redan nergrävd så förmodligen får man gräva ner en tank till för toalettavfallet.

Miljö och hälsa hade telefontid imorrn. Ska slå en pling då tänkte jag.
Stads/områdesplanering har jag inte kollat upp ännu.

Spännande :)

fortsättning följer

/K
 
Ett bygglov söks för ett specifikt hus. Så även om det finns ett färdigt bygglov för ett hus om 80 + 40 måste ni söka bygglov för det 44 kvm stora huset. Ritningarna måste stämma med det ni bygger.
 
fialottabus skriver bra om det.
Vi köpte 2006 en tomt med bygglov för 80+20 kvm - ingen stuga på tomten då.
Och det stämde väl förvisso - men dels var det en massa andra regler om maxhöjd, taklutning osv.
Och sen så måste man som sagt söka för det specifika objektet. "Vårt" bygglov, för den stugan som fanns planerad på ca 60 kvm, var dessutom utgånget - och även om man kunde lämnat in det igen så hade man fått dra hela processen, för en stuga som vin inte skulle bygga :)

MEN det som är bra med 80+40 - är ju att ni vet lite utan begränsningarna om ni vill bygga nytt/bygga ut iaf - även om det inte betyder att det är fritt fram så länge byggytan är mindre än så :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.