Hej alla byggare. Jag har några funderingar kring ett hus vi ska köpa och jag hoppas det finns vänliga själar här som kan hjälpa mig.

Huset är byggt 1960, oisolerad platta på mark med ingjutna träbalkar i golvet. Vi vill lägga in golvvärme och undrar vilka olika alternativ som finns?

Jag har letat och läst här på forumet en del och hittat trådar där folk skrivit om att bila upp hela plattan och göra om från början ända från isoleringen under plattan. Med tanke på vad detta skulle kosta så är det inte ett alternativ. Om man vill gjuta upp golvet med cement och gjuta in golvvärmen i det, hur ska man gå tillväga då?

Förutom det så har vi inga begränsningar, är helt inne på att riva bort hela golvet redan nu så..

Vidare så ska det byggas nytt badrum av ett befintligt sovrum. (Ursäkta om detta är en korkad fråga... Var snäll, jag är nybörjare...) Jag har ingen som helst koll på hur avlopp läggs i den här typen av hus. Hur kommer rörmokaren att göra med de nya rör som ska läggas då? Ska man ner i själva bottenplattan vid den här typen av grund eller kommer rören att ligga ovanpå, i isoleringen så att säga?

Hoppas nån kan komma med lite svar på mina frågor. Jag har kontaktat fackman för att bygga badrummet och väntar på offert och att de ska komma och kika själva men jag vill gärna ha lite kött på benen innan dess så man inte framstår som en total idiot...
 
mlofqvist skrev:
Huset är byggt 1960, oisolerad platta på mark med ingjutna träbalkar i golvet. Vi vill lägga in golvvärme och undrar vilka olika alternativ som finns?

Jag har letat och läst här på forumet en del och hittat trådar där folk skrivit om att bila upp hela plattan och göra om från början ända från isoleringen under plattan. Med tanke på vad detta skulle kosta så är det inte ett alternativ. Om man vill gjuta upp golvet med cement och gjuta in golvvärmen i det, hur ska man gå tillväga då?
För det första: Du framstår absolut inte som en idiot!

När du river upp golvet, ta då en rejäl titt på dina ingjutna golvbjälkar. Farsans hade börjat mögla eftersom betongen försåg virket med fukt, så de blev sanering för 280.000...

Angående din gjutning. Hur mycket kan ni gjuta? Även om ni inte får i mer än 5 cm isolering är det bättre än inget, och det finns extremt isolerande material att köpa. Kolla med Sigro i Hovmantorp www.sigro.se. Jag var där å förevisades en typ av frigolitmaterial (eller hur man nu ska beskriva det) som byggde typ 5 cm inklusive rör! Försäljaren menade att det var allt som behövdes för att skicka det mesta av värmen uppåt istället för neråt genom plattan... Jag vet inte vad det kostade, men bra verkade det va!

Kanske kan vara något i ert fall?
 
Tack för ditt svar. Ska kolla länken. Till svaret; usch, nånting sådant som nödvändig sanering jag är rädd för. Hur saneras sånt? Bjälkarna måste bort på nåt sätt antar jag men sen då?

Bjälklaget som håller golvet är 18 cm, isolerat med.. nåt.. så där bör man väl kunna gjuta en del? Gjutning 10 cm sen isolerande skivor på det eller är jag helt snett ute?

Jag har läst om platon ventilerade golv för att leda bort fukt om det inte skulle vara skadat redan nu då. Kan man väga av med s.k. torr sand, lägga på en sån matta och sen isolera upp de 18 centimetrarna med isolerande material eller ska mattan ner direkt på plattan?

Edit: Hur täcks sådant av försäkringar? S.k säljarförsäkringar mot dolda fel eller nåt liknande?
 
Aha, så bjälklaget ligger uppe på befintlig platta?! Eller hur kan du veta att den är 18 cm? Om så är fallet hade jag inte gjutit in golvvärmen utan lagt den uppe på trägolvbjälklaget. Jag kan inte den biten, men jag vet att det är fullt möjligt och att det finns speciell golvvärme för detta endamålet.

Jag är inte riktigt med på hur ditt golvbjälklag ser ut, men om det är så att bjälkarna är skadade av mögel pga att de på något vis varit nedgjutna i betongen, så bör du nog ta bort dem. Det hade jag gjort i alla fall. Möglet kan nämligen prida sig upp i väggarna, så det är verkligen värt jobbet.

Idag gör man så att golvet förses med en luftspalt mellan plattan och golvet. Bjälkarna läggs på plastdistanser så att det inte finns någon risk för fukt att komma upp i trär. I en del fall sätter man även ventilering (mekanisk) i golvet.

Försäkringar kan jag ingenting om.
 
Uppgifterna kommer från husets nuvarande ägare. Jag har inte sett det själv. Än, ska tilläggas.

Jag fattar heller inte riktigt själv hur golvet ska vara uppbyggt, men jag vet att det är 18 cm från plattan upp till spånskivan som golvet ligger på. Jag vet också att det finns bjälkar ingjutna i plattan. Hur det sedan är byggt på dem, det vet jag inte..

Eftersom det är den typ av grund det är så vill jag nog ta det säkra före det osäkra och lägga in nån typ av distans längst ner, typ platon möjligen. Golvvärme på den typen av grund är tydligen att be om fuktproblem.

Frågan då är ju först och främst; hur får jag bort bjälkarna i grundplattan?

Plattan är, igen enligt ägarens uppgift, inte helt plan. Hur plant måste det vara för att lägga in en platon-matta?
 
Då tror jag det är på följande vis: När det gjöt plattan la de reglar i den blöta betongen som de använde för att "dra av" betongen mot. Dessa lät de sedan ligga kvar, vilket är ganska vanligt faktiskt. Jag hittade sådana i mitt nuvarnade hus under ett av golven i den "nybyggda" delen (1978). Där ska jag gjuta in golvvärme genom att först lägga frigolit 10 cm ovanpå bef. platta, och sedan 10 cm betong över detta. Reglarna i betongen låter jag vara kvar för de mådde faktiskt bra där de låg.

Gör du på detta vis skulle jag säga att du inte behöver någon platonmatta. Om du vill ta bort reglarna i betongen, är det "bara" att bända, slå, hacka ur dem ur betongen.
 
OK! Lysande svar där! Jag får kaniffla lite som farsan sa när han hittade en 2 tons sten där nya vedbon skulle ligga hehe!

Har du någon beräkning på vad det kommer kosta? Kvadratmeterpris typ?

Bjälkarna i plattan kanske är ok nu men det jag är rädd för är att man skapar fuktproblem med golvvärmen. Jag kanske är orolig i onödan? Jag har ju som sagt också 18 cm att spela med och bygga isolering på.
 
Kaniffla?! Bra ord! Det finns ett uttryck från Blekinge som säger att "man får ta till illvet" och här i Smålands säger vi att "jag får göra mig djävvlig" (2 st vv så du uttalar det rätt) - känns som samma sak fast uttryckt på olika vis :)

Som jag resonerar kommer det ligga frigolit mot plattan, vilket inte är ett organiskt material och därför inte ska kunna utgöra någon fara. Frigoliten suger heller inte upp fukten, så den kan ju heller inte vandra. Ute vid ytterväggarna står visserligen reglarna på plattan, men där finns möjlighet att andas, så det ska inte vara något problem. Värmen ska inte gå ner till plattan, isådana fall har isoleringen misslyckats... Och tar du bort reglarna i plattan känns det ännu mer säkert. Jag vet inte om detta är det mest perfekta fackmannamässiga tänket, men jag har inte hört någon som gjort annorlunda i våra fall.

Kostnad. Hm, svårt att beräkna. Frigoliten är inte superdyr, men några 1000 blir det ju. Lägg minst två lager så du slipper köldbryggor.
Golvvärme till 70 m2 och 7 element betalade jag typ 21.000 kr (inkl allt), det var genom en polare så jag tror det var ganska billigt... Betongen är uppdelad på 5 m3 till 35 m2 som levererades med bil, och priset blev 8000 kr. Badrum och toa får jag gjuta själv, så där blir kostnaden 1500 kr för blandare och cement + sand till 35 m2 (ca 5 m3 tror jag det blir) ligger kanske på 1 fjärdedel av priset, så säg 3000 för å ligga på rätt sida.

Som sagt, svårt att få riktigt klart för sig vad det blir för pris...
 
Jag förstår hur det är tänkt där med oorganisk frigolit, en luftspalt ger ju liknande, det omöjliggör fuktvandring vilket ju är mitt mål. Men ett par dumma frågor till kan jag klämma in;

Hur får man frigoliten att ligga plant? Den kommer ju inte i ett stort flak liksom? Hur tätas den ovanifrån när cementen ska på?

Tacksam för ditt tålamod med nybörjare i vilket fall!
 
Luften kan faktiskt transportera fukten ganska bra. Det fungerar med luftspalt om luften kan ta vägen någonstans, men inte om du stänger in den. Det blir liksom ogjort om fuktig luft tillåt stiga upp i en spalt, men sedan är fast i ett instängt utrymme. Det är en annan aspekt också och det är att jag inte hade vågat gjuta några ton betong över en luftspalt, det känns som att det finns risk för sättningar om platonmattan ger med sig... Kolla med fler än mig, men jag är ganska övertygad om att du inte behöver luftspalt om du ska gjuta.

Frigoliten lägger du i "pussel" (alltså skivorna läggs dikt an varandra) i minst två lager med överlapp (det översta lagret överlappar det undre lagrets skarvar så du slipper köldbryggor). Du kan skära med vanlig fogsvans. Längs väggarna blir det lite knivigt att få det tätt, så där kan man köra med typ isolerskum (finns på tub).

Jag kommer inte att täta innan cementen ska på. Det blir i sådana fall två tätskikt (ett vid klinkergolvet och ett ovanför frigoliten) och den typen av lösningar ger om igen risken för att stänga in fukten. Visserligen ska där inte vara någon fukt, men jag kommer ändå att hoppa över det och lägga betongen direkt på frigoliten.

Jag har fått så otroligt med hjälp av alla kunniga på detta forum, så om man kan bidra själv känns det som liiiiite återbetalning i alla fall. Det är väl så det ska vara antar jag :rolleyes:
 
Nä gjuta på luftspalt är nog inte smart kom jag på.

Vi ska börja med ett badrum i huset, 12 m2 ungefär. Får höra vad rörmokare säger om olika alternativ och vilket de vill att vi ska göra där sen får det bli samma i resten av huset också. Har som fått för mig att det mest troligt blir gjutning i nya badrummet. Om dina beräkningar stämmer så blir ju inte ett gjutet golv så dyrt ändå och kanske inte så invecklat heller.
 
mlofqvist skrev:
Nä gjuta på luftspalt är nog inte smart kom jag på.

Vi ska börja med ett badrum i huset, 12 m2 ungefär. Får höra vad rörmokare säger om olika alternativ och vilket de vill att vi ska göra där sen får det bli samma i resten av huset också. Har som fått för mig att det mest troligt blir gjutning i nya badrummet. Om dina beräkningar stämmer så blir ju inte ett gjutet golv så dyrt ändå och kanske inte så invecklat heller.
En fråga! kommer du använda EPS betong i badrummet
 
Så långt har vi inte kommit än och rörmokarfirman får säga sitt först. Varför undrar du?
 
Kommer inom snart att riva ut ett av mina badrumsgolv och har då ett djup på 120mm som jag kan lägga värmegolv (Vatten alt.El) på.

Har hört att eps betongen är tydligen lättarbetad samt att den innehåller eps isolering (frigolit). visserligen måste den ha ett ytskickt i form spackel eller dyl.
 
mlofqvist skrev:
Om dina beräkningar stämmer så blir ju inte ett gjutet golv så dyrt ändå och kanske inte så invecklat heller.
Nä, det är inte så invecklat. Det pilliga kommer när du ska planera för fall till golvbrunnar och alla spärrar för vattnet/ångan som ska till innan kakling/klinkning.

Åk till en seriös bygghandel där du kan fråga om å kolla alla material, verktyg, betong, armering och i vilken ordning man gör allt, så fixar du gjutningen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.