Ser att det finns mycket klokt folk på det här forumet.
Jag har byggt ett traktorgarage på 49 kvm, 3,5 m i takhöjd, 45 meter från huset för två år sen och tänkte ha panna där men det har inte blivit nån skorsten än...:rolleyes:
Nu har jag börjat fundera på att gräva kulvert från huset till garaget, en kompis med grävare föreslår det..
Min fråga är
hur grov kulvert skulle det behövas ? har golvvärme i garaget.
var kopplar man den i pannrummet ? efter shunten till huset ?
eller är det bättre att koppla på nåt annat rör och shunta i garaget ?

tänkte lite vad den kunde kosta, panna och skorsten i garage kostar ju, kanske bättre med kulvert , bara ett ställe att elda på.:D
 
_ap_
Jag skulle satsa på kulvert, en 2x25 räcker gått.
kostar kring 265:-/m + moms.
Shunta innan kulvert, kanske med innegivare i garaget.
 
Du behöver dubbla shuntar och de ska sitta i garaget, 45 m kulvert och "bara" 2x25 är lite klenare än det jag fick beräknat.
Vad ska du elda?
Hur gör du varmvatten i huset?
Du kan komma och titta på min anläggning i Umeå (nåja lite utanför)

Protte
 
_ap_
Har satt igång en anläggning med 85m kulvert in till en 190m2 villa med gamla
radiatorer och där räcker en 2x25 utmärkt, vanlig cirkpump som går på läge 1.
Blir bara större förluster med för grov kulvert.
Dessutom är det "bara" 50m2.
Dubbla shuntar är riktigt bra, men enligt mig ska du shunta vattnet i pannrummet, innan kulverten.
För du hade väl pannan i huset och det är därifrån kulverten ska dras?
 
jag har en 2-rörs kopparkulvert (fjärrvärmeledning) med dim 22 och 28. fördelen med kopparkulvert är att man kan köra hett vatten i den. i garaget en vedpanna och en "tom" tank på 4,25m³, i huset en tank med dubbla vv slingor på 750 liter. egenbyggd laddautomatik emellan tankarna. det är inga problem att "köra över" värmen för mej iaf, det är en vanlig cirkpump som pumpar över när tanken kallar på värme, sedan står kulverten still till nästa gång.
 
_ap_ jag förutsatte att pannan skulle stå i garaget, då ska shunten sitta i garaget och kulverten ska försörja huset men det är visst tvärtom. Jag hade alternativen att använda pannan i källaren eller en ny i (traktor)garaget och det blir mindre bossigt inne med pannan i garaget men nu svarade jag visst goddag - yxskaft.

Min plastkulvert ska visst tåla 95 grader men shuntar man före kulvert och har golvvärme så blir det aldrig så varmt.

Protte
 
skillnaden är ju bara att vattnet går "andra vägen" (i stort sett). kalla huset för garage och garaget för hus så blir det ju rätt;)
 
Blir ju lite skillnad i energimängd som ska åt ena eller andra hållet.

Protte
 
prototypen skrev:
Du behöver dubbla shuntar och de ska sitta i garaget, 45 m kulvert och "bara" 2x25 är lite klenare än det jag fick beräknat.
Vad ska du elda?
Hur gör du varmvatten i huset?
Du kan komma och titta på min anläggning i Umeå (nåja lite utanför)

Protte
Vad menar du med dubbla shuntar?? Jag skulle rekommendera en shunt (gärna bivalent) i pannrummet. Den sitter naturligtvis direkt mot tanken. Innegivare i garaget kopplat till typ CBJ med lågt ställd maxtemp.

Av nån anledning överdimensioneras kulvert ofta (tjäna pengar?), 2x25x45m räcker gott till ett garage på kanske 200 m2...
 
Redigerat:
_ap_
tror han menar en shunt till husets system och en shunt till garaget =
dubbla shuntar.
 
Japp

Protte
 
Helt rätt!
 
eller så gör man som jag och sätter en esbe blandningsventil till golvvärmen i garaget som sedan fastnar i stängt läge och 2 golvslingor fryser sönder:mad:
när jag nu pratat med esbe så säger dom att det inte är så lämpligt att koppla ventilen till acktank när man eldar med ved (tempvariationer) samt att man inte bör ha tempstyrning av cirkpump som slår av och på pumpen:confused:
när jag påpekar att ventilen är märkt med 90° och att deras bifogade inkopplingsanvisning visar precis den typen av inkoppling och undrar hur dom då tänkt?
så säger han från esbe att det har nog blivit lite fel där.... (jo tack det har jag märkt):(
 
OJ vad många svar.
Jag har en vedpanna och Borö ack.tankar i huset, en med vv-ber och shunt till huset direkt på tanken.
Det går inte att komma åt rören före shunten till huset alltså, går det att koppla in kulverten efter husets shunt och skicka samma värme som till huset ?
För sen måste ju värmen shuntas i garaget också, vill ju inte ha så varmt där.
Eller stör jag cirkulationen i husets element om jag kopplar in kulverten där ?
 
Finns det ingen ledig anslutning på den andra tanken eller rören mellan tankarna?

Sedan finns det skärbrännare och svets så man GÖR en anslutning till. Livet är inte alltid plugg and play.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.