Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Efter att under en kortare tid ha besökt olika trådar på det här och andra Forum tvingas jag, tyvärr!, konstatera att det tycks råda, näst intill, total befrielse från HÄNSYN människor emellan!

Man kapar, utan lov, träd på allmänningar, grannens tomt eller kommunens mark för att få bättre utsikt eller mer sol på den EGNA tomten. Man eldar allsköns sopor för att det är för jobbigt att ta det med sig till återvinnings- eller sopstationen. Man eldar ris och/eller annat träd- eller trädgårdsavfall, oavsett om det råder eldningsförbud eller inte, vilket jag själv fått ta konsekvenserna av!

Man tänker med andra ord inte efter före vad för konsekvenser man utsätter sin granne för. Eller, vilket är det mest skrämmande, man tar en kalkylerad risk att den utsatta grannen eller grannarna, av olika anledningar, inte skall beivra ofoget. Kanske med risk att bli utfrusen ur den s.k. granngemenskapen där det för övrigt tycks stå överst på dagordningen att det skall skvallras och pratas skit om de obekväma grannar, som inte är närvarande.

Jag noterar även att det finns en mängd inlägg, som nästan hyllar ett olagligt beteende enligt mottot: Allt ditt är mitt och det som är mitt, skall du ge fan i! Denna inställning är i allra högsta grad förkastlig.

Ni som råkar ut för dumheter från era grannar: Ta fram bevis, polisanmäl dem och, om det behövs, förse/hjälp utredaren med relevanta fakta under utredningens gång. Slutligen kräver du skadestånd, så att det verkligen svider i skinnet och dessutom kostar skjortan för förövaren.

Det skall göra ont att ställa till djävulskap i det här landet!
 
*Lägger mig i buskarna och spionerar på grannarna, här ska anmälas*
 
ejwbegysv skrev:
*Lägger mig i buskarna och spionerar på grannarna, här ska anmälas*
Rätt... sätt åt dom bara....

// :))
 
Jag håller inte riktigt med trådskaparen att det är den filosofin som gäller på forumet. I vart fall inte av forumskribenterna. Visst finns det exempel, men de bekräftar mera regeln.
 
ejwbegysv skrev:
*Lägger mig i buskarna och spionerar på grannarna, här ska anmälas*
*sätter sig bakom, som vittne* ;)
 
Efter en tid som husägare så har jag kommit till den slutsatsen att de bästa grannarna är äldre människor. Unga och "driftiga" personer har en förmåga att ställa till med de mest konstiga grejor. En person som lutar sig tillbaka och njuter av solen och tillvaron istället för att sätta på sig blåstället stör ingen! ;)
 
Tjoa skrev:
*sätter sig bakom, som vittne* ;)
*Anmäler båda för ofredande!*

Nä skämt osido. Om en granne jävlas med mig så hade jag sagt till dom direkt och försökt lösa det oss emellan. Funkar inte det så blir det farbror blå direkt. Finns folk som får betalt för att upprätthålla lagen!
 
Trådskaparen är förmodligen för ung och oerfaren? Har bara trampat omkring i blåställ sedan sedan slutet av femtiotalet och vägrar luta mig tillbaka! I "ryggsäcken" finns de mest trista erfarenheter av sanslösa övergrepp på både privat och allmän mark i skärgårn! Kanske kastar detta dystra faktum skugga över solen?
 
Demensen gjorde sig påmind och dubblerade "sedan"! Vg. bortse från ett av dem.
 
Nu kanske jag bara yrar men jag misstänker att tvistemål och viljan till rättslig prövning skiljer sig mellan olika landsändar och hur mycket pengar som är i omlopp.

Lagstiftningen är ju relativt tandlös om du är vill ha bort några träd hos grannen och är villig att hosta upp några hundratusen i skadestånd och advokatkostnader...

/ATW
 
ArneTW skrev:
Nu kanske jag bara yrar men jag misstänker att tvistemål och viljan till rättslig prövning skiljer sig mellan olika landsändar och hur mycket pengar som är i omlopp.

Lagstiftningen är ju relativt tandlös om du är vill ha bort några träd hos grannen och är villig att hosta upp några hundratusen i skadestånd och advokatkostnader...

/ATW
hummm...är det dom där som inte bor i storstäder du menar, de som inte måste lägga 50% av sin lön på bostadskostnader eller???....I vilken landsände bor alla de där som har några hundra tusen över som de vill bli av med??

*lite ironisk*
 
Tyvärr eskalerar grannbråk därför att polis/åklagare i regel inte bryr sig. Hade man undersökt i tid så hade många grannbråk hejdats. Nu hänvisar man vanemässigt till "grannbråk" och gör ingen förundersökning. Trots att det ofta rör sig om olaga intrång, skadegörelse samt ofredande. Nu ger den utsatte igen i stället, och så är det igång.
 
Hos oss råder grannsämja! En sak som verkar vara en het potatis är just detta med träd...

Jag HATAR träd som står ivägen och vill en granne att jag tar ner träd för deras utsikts skull så gör jag det innan de ens hinner fråga...

En gyllene regel vad gäller trädfällning, när du tycker du tagit tillräckligt -ta lika mycket till!

Sverige är ett land fullt av träd och trädkramare. Utanför Falun står det en gammal tall, suptallen, som tydligen är några hundra år gammal. När nya motorvägen byggdes så gjordes en omväg runt tallskrället för x-antal miljoner.

Varenda gång jag passerar undrar jag varför jag inte har med mig motorsågen...:)
 
Skönt inlägg! :)

Var kommer all ilskan ifrån? Bakgrundsberättelse tack.
 
Sprakarn skrev:
Ni som råkar ut för dumheter från era grannar: Ta fram bevis, polisanmäl dem och, om det behövs, förse/hjälp utredaren med relevanta fakta under utredningens gång. Slutligen kräver du skadestånd, så att det verkligen svider i skinnet och dessutom kostar skjortan för förövaren.

Det skall göra ont att ställa till djävulskap i det här landet!
Tyvärr är inte rättsväsendet dimensionerat för att ta hand om allt som det med rätta borde ta hand om.
Vi har våldsbrott med kända gärningsmän där ärendet läggs ner. Vi har domar som överklagas in absurdum. Vi har orimliga påföljder.

Straffet för att terrorisera sina grannar? Förmodligen för lindrigt i proportion till hur kränkta grannarna blivit.
Även efter en rättssak bor man kvar i sitt hus med samma idiot till granne.

I den bästa av världar behandlar vi andra som vi vill bli behandlade själva. Detta är dock en utopi. Lev med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.