Hej

Skall renovera badrummet och tänkte bara fråga hur jag enklast pluggar igen röret (se bild) så jag kan få bort elementet. Eftersom röret springer iväg en bit så får jag nöja mig med att plugga det i änden till jag skall renovera köket på våningen rakt under (då river jag även ner taket i köket). Man bör ju inte bygga in sådana här pluggningar men får hoppas att det håller i 2 år eller så tills jag börjar med köket =)

röret är väl 10 och jag har sådana plugg men man behöver väl något att lägga pluggen mot för att sedan dra fast den. Hoppas ni förstår hur jag menar..

tack på förhand.
 
  • Renoveringen 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara att sätta en klämringskoppling som du sedan sätter pluggen i...
 
När du ändå sågat sönder golvet så kan du sätta en riktig förbikoppling och vika ner rören under golvet tills du fortsätter med våningen under.
 
tack för svaren...klämringskoppling borde jag kanske listat ut själv men men..bättre att fråga här.

Jo..jag skall böja ner rören under golvet. Men vad menar du med en "riktig" förbikoppling?
 
Lyfter tråden igen för jag har stött på lite patrull när jag skulle byta. Allt gick fint tills jag skulle ta bort den gamla klämringen och underdelen av kopplingen. Klämringen sitter som berget och jag antar att enda lösningen är att kapa röret en bit ner och där sätta på den nya? För just nu så sitter gamla underdelen kvar och det sluter inte sådär jättetätt och har använt gängtejp eller vad det heter men det droppar fortfarande lite.

någon som vet en bra kap så att man får en jämn och bra yta? Det är inte jättemycket utrymme att kapa på.
 
  • rör till element.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det kan gå om du knackar runt på klämringen med tex handtaget på en kniv eller så kapar du bara röret med en rörskärare,eller sågar av det med såg och filar bort skägget.
 
knacka runt klämringen hjälper inte tyvärr :-/ Det testade jag igår och den sitter verkligen fast.
Jag fick tipset av farsan att testa och värma klämringen med en värmepistol för att på så vis få den att expandera men det är jag lite tveksam till eftersom det inte går att rikta värmen just precis på klämringen utan röret borde oxå bli rätt varmt. Antar att detta inte är att föredra?

Jag gissar på att det lutar åt att kapa röret, det blir till att skaffa sig en metallfil bara.
 
Skaffa en röravskärare kostar billigt ca 100 spänn...alltid bra att ha ;)

Mvh
 
Jag har en röravskärare mini.

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/879973_c.jpg

Dock sitter det andra röret sitter i vägen, och jag antar att man behöver hålla röravskäraren på samma plats när man drar den runt röret och gradvis skruvar åt? Eller det kanske inte är några problem att ta loss den när man kapat röret en bit på ena sidan och sedan vända på den och ta andra??
 
Du måste köra runt hela vägen med rörkapen, annars kan du såga av röret.
Gängtapen på bilden gör ingen större nytta. Läckan beror troligen på skadad klämring.
Med en "riktig förbikoppling" menar jag att vattnet kan cirkulera förbi från stigare till returledning.Du känner möjligtvis ingen rörmokare som kan hjälpa dig att pressa en skarv?
Tänk på att gänga för radiator INTE är samma som i klämringskopplingar om du funderar på att behålla några av delarna.
 
Tack för svaret BAS.

Det är ingen fara med själva ringen, utan det är precis som du skrev gängorna som inte stämmer sådär jättebra. Det är därför jag måste kapa röret för att få bort hela radiotorkoppling (den kromade underdelen) och ersätta det med en underdel som passar till ovandelen som inte är kromad. (alltså en helt vanlig klämringskoppling)

Är det någon fara att inte ha en riktig cirkulation i låt säga 3år (dvs jag kapar rören och sätter vanliga klämringar där) tills jag skall börja med köket på nedervåningen och då river ner innertaket som alla rören ligger och tar bort stumpen? För i så fall kan jag ju kanske sno den delen av elementet som fördelar vattnte till elementet vid vattenrören (som du ser på första bilden) och plugga den på två ställen ett för uppkommande vatten och en för returen. Då finns ju allt vatten inne i den delen och skall således kunna passera. problemet är då bara var jag får tag i plugg till radiator fördelaren. (vet inte ens om det heter så men hoppas du förstår vilken del av elementet jag menar)
 
Redigerat:
Jag förstår nog inte riktigt problemet. Du behöver två klämringsskarvar, proppar till dessa och två stödhylsor. Gärna också Locher pasta ett tunnt lager på gänga och klämring/propp. Prisolen är mjuk., så min erfarenhet är att det är bäst att såga av den för att inte deformera röret så att det blir problem att få i stödhylsan.

Med tanke på att detta är inne i vägg så bör du som BAS skriver pressa en propp istället.

Att det inte finns någon cirkylation är inget problem i sig såvida det inte är ett enrörssystem där två eller fler radiatorers seriekopplas.
 
Näe det är väl inte så mycket problem. Problemet låg i att jag inte gjort detta tidigare och inte fick bort den gamla element kopplingarna från röret och då blev det inte tätt. Nu har jag kapat röret och ordnat med cirkulation så att inte vattnet står stilla och inget läcker...frid och fröjd så att säga

tack för hjälpen!
 
  • rör till element2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bra grabben så ska det ju vara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.