Magnus_Nordmark skrev:
Ja det kan jag tänka mig ;-) Hade jag fortsatt inom bygg så hade jag med stått å pekat om ett tag... ;-)

Det enda läget där vi använda skruv vid betongjobb var om formen var för rank för att spika i just då. Och när man sätter hörnprofilerna för murning... Men annars dubbelhövdad! Och Confix för att fästa regel mot berg/betong. Rörhylsor, spikplugg och annan skit slutade vi med när vi hittade Confix. Har du kört med dom?
Inga confix ...Vi körde 6 mm borr och en 4 tum och en tre tum i hålet satt hur bra som helst... Kanske man skall kolla upp confix....
 
Ja det tycker jag allt... Enda nackdelen som jag ser det är att den sitter nåt våldsamt bra, i alla fall i den Bohuslänska graniten... Ofta omöjligt att dra ur den ens med stora kofoten.. I betong är den lite snällare...
 
Fördelarna är som jag ser det många:
- Man behöver endast borra med 5mm borr = snabbare!
- "Massivt" ämne, dvs ingen tunn plåt som lätt rostar sönder
- Galvad, gör den lämplig även för permanenta ändamål.
- Enkel att slå i
- Ruskigt drag!

I jobbet har vi gjort mycket betongformar på berg (grantit) och vi förankrar formarna med confix. Vi borrar med 5,5 mm borr och spiken går inte att dra ur ens med kofot modell större! I betong använde vi 5mm borr.  

Gunnebo är det som gör spiken oc hden finns tyvärr inte överallt, men tas säkert hem om man frågar..

http://www.gunnebofastening.se/segbo/notesamp/internet/segbo00001.nsf!OpenDatabase&db=/segbo/notesamp/internet/segbo00008.nsf&v=902&e=se&c=574B8E634310BE5AC1256D7800411325
 
Confix verkar ju helt lysande.

Finns det något man kan göra fel med den? På bilden såg det ut som att den möjligen var beroende av exakt borrdjup?
 
hempularen skrev:
Confix verkar ju helt lysande.

Finns det något man kan göra fel med den? På bilden såg det ut som att den möjligen var beroende av exakt borrdjup?
Nej det finns knappt nånting som kan gå fel. Möjligen att du böjer den när du slår i den. Men jag tycker att Confixen är en av de lättare "betongspiken" på marknaden att slå i.

När det gäller borrdjupet så är ju enda villkoret att du inte borrar för grunt, utan hela spiken måste ju kunna krypa in. Det gör inget om du borrar lite extra långt.
 
Skruv har ju bara ett bekymmer med,att den får inte användas i bärande konstruktioner (utom ankarskruven)

Sedan batterierna har gjort revolution dvs sladdlösa maskiner så skruvas det mer än någonsin!

Kuriosa och intressant att veta är att det skruvas ca 15 stycken skruvar varje sekund dygnet runt, året om i Sverige = ca 500 miljoner skruv per år.

Fast självklart så stomspikning/paneltak är ju spikpistolen överlägsen!!!

http://www.grabber.se/
Mycket bra läsning om skruv!
 
Rostfria skruv är ofta mjukare än andra och tyvärr inte så ofta för torx :( Det är noll kul att dra sönder spår efter spår på de rostfria *suck*

/Kent
 
De här skruvarna som Grabber rekomenderar för tex
ytterpanel: Koroderar de inte? Det framgår inte vad
det är för material eller ytbehandling.

//K0W
 
Nackdelen med den skruven tycker jag är att bitsen fastnar gärna i skruvskallen!

Men går ju att köpa en som bitsen sitter kvar i!

Japp den ska fixa utomhus klimatet

Typgodkänd korrosivitetsklass C3, nr1693/77,
 
Jag älskar min blåa Bosch som rekommendras varmt.
Jag skruvar mer och mer och är väldigt förtjust i Byggmax rostfria trallskruv som är billig och jag rekommenderar verkligen torx skruv , den är mer förlåtande om man håller lite snett än den vanliga kryss
skruven. Mitt tips är även att köpa kvalitetsbits , jag köpte lite dyrare saker med lång hals på Clas Ohlsson.

Skruva på!!!
 
Skruv och spik har olika hållfastighetsegenskaper. Spik är primärt tängt för belastning på avskärning, medan skruv har mycket bättre egenslaper på båda dera. Men en spik 100 mm kostar sådär 5 öre medan en skruv lika 100 mm kostar sådär en krona! Dessutom måste skruven vara till för just det ändamål som man jobbar med annars är det ännu sämre ekonomi med den. Och som min lärare sa ngn gån ...en skruv är ingen skruv!
/S
 
Torx är framtaget för maskinell dragning, det gör en viss skillnad.
Grabber har en "keramiskt rostfri" trallskruv som är än, Biltemas billiga skruv dras med problemet att de har grader som fastnar i fingrarna och deras rostfria är mer än mjuka och med ett krysshuvud som ytterst få bits passar i *ler*
Hmm, det var nog lite om skruvade saker, när det gäller spik så finns det nog inte mycket som slår en bra spikpistol, möjligen en bra hammare *s*

/Kent
 
Ankarskruven som Biltema säljer kan jag rekommendera. K-Rauta är 4 ggr dyrare på sin skruv och inte lika bra.
 
cubix skrev:
Ankarskruven som Biltema säljer kan jag rekommendera. K-Rauta är 4 ggr dyrare på sin skruv och inte lika bra.
Håller med om Biltemas ankarskruv. Bra med Torx-spår.
 
Som alltid gäller det väl att använda rätt fästdon på rätt ställe. Proffsbyggare har bråttom och väljer ofta spik av den enda anledningen, men som amatör tycker jag att man ska skruva så mycket som möjligt. På ställen där man först ska spika från ena hållet och sedan från det andra måste man skruva åtminstone från ena sidan, annars slår man loss de första spikarna. Glespanel måste skruvas, annars kan man rycka ned läkten med handen. Det gäller alla ställen där förbandet kan bli utsatt för dragpåkänning. Dra i många extra långa skruvar i alla infästningar vägg mot vägg, vägg mot golv och vägg mot tak så slipper du spruckna tapethörn senare. Utomhusträ sväller och torkar med årstiderna och brukar alltid dra med sig en del spikar ut. Det är ingen idé att slå in dem för de åker ut igen. Skruva! Förborra med inte för grovt borr nära ändar och kanter - men det gäller även spikning. En sak som är bra med spik är att materialen slås samman hårt. När du skruvar och gänga blir kvar i den yttersta brädan kommer den inte tajt mot underlaget om du inte har hållit ner den hårt innan. Och bits är en förbrukningsvara. Köp 10-20 PH2 så har du ett tag. Men ännu finns inga småskruvar som kan ersätta panelspik, men köp en liten hammare, så slipper du krångla med spikpistol.
 
ClasseClas skrev:
Håller med om Biltemas ankarskruv. Bra med Torx-spår.

Man får ju vad men betalar för!!!!

Tex Grabber slutade med torx av någon anledning.........tog två år för dom att utveckla T-rex skruven.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.