Någon som kan tipsa om skillnaden pch fördelar på dessa:
Finja betong element
Celcon
Lammi stenblock

Vilket är bäst?
Någon som vet prisskillnaden.
Celcon verkar så poröst och ömtåligt. Någon som har erfarenheter av ett sådant hus.

Lammi block vad kostar dessa?
 
Hej Moas,
Lammiblock kostar ca 570 kr/kvm +moms sedan tillkommer 0.125 kbm betong/kvm, armering och puts. Vi var och tittade på ett hus som är byggt med Lammiblock, ett riktigt fint hus, så vi funderar på att bygga med dessa block.

Mvh Peter
 
Hej Peter!

Tack för ditt svar.
Jag undrar om Lammiblocken kan ge upphov till problem med en cellkärna mitt i väggen. Vart tar fukten vägen går det tillbaka in i huset? Blir det källarkänsla i huset?
Vi vill inte få kondesnproblem med ständigt fuktiga väggar där putsen kanske släpper.

Vilket av materialen är enklast att arbeta med. Tycker inte jag hittar svar på mina frågor på forumet. Någon som vet som kan tipsa mer.

Vi fick tips om att åka till Motala och titta på en Lammihus som byggs just nu, är det samma hus som ni har varit och tittat på?
vilket material är bäst. Celcon eller Lammi.
Dyrast är Lammi men det kanske betalar sig med lägre energiförbrukning, mindre underhåll.
Hls/Anette


 
Hej !
Vi var och tittade på ett hus i Västervik, nu är det huset precis klart så dom har inte hunnit att bo där än. Vi bor i Östergötland så vi får pratar med Alf om vi kan åka och titta på huset i Motala.
En anledningen till att vi funderar på Lammi är att vi vill göra såmycket vi kan själva (inkl släkt mfl). Angående energiförbrukning så kommer vi att elda med egen huggen ved vilket inte kostar oss så mycket ( istället för ett träningkort på Worldclass ;D ).

Mvh Peter
 
Känner inte till någon av ovanstående material. men jag tyckar man ska välja material som är bra!
 
Bra ide!!!!!!!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.