bink skrev:
Det är kanske inte rätt tråd att diskutera detta, men efter alla de bygge jag eller någon jag känner varit på och gjort om efter våra kollegor från syd och öst så behöver de svenska hantverkarna inte vara oroliga. Nu menar jag inte att det alltid blir fel eller är dåligt utfört, men tillräckligt ofta för att de inte ska kunna konkurera ut inhemsk arbetskraft.



/ K

Kan inte annat än hålla med, trots att vi verkar i dom delarna av landet som öst och syd-kollegor har lätt att komma till så känner vi inte att vi har någon konkurrens från dom just pga. att folk oftast efterfrågar trygghet, och kvalitet, något dom har svårt att leverera. det är min uppfattning med 2080 timmar per år inom byggbranchen.
 
M
Förklara för mig hur det blir sämre kvalitet å sämre trygghet, om ett företag hyr in utländska arbetskraft? Herregud, snart sagt större varenda företagare i Sverige har utländsk arbetskraft inhyrd.
Men eftersom nu bink å pappskallen påstår sig veta att utländsk arbetskraft är generellt sämre att utföra ett hantverksjobb, så vill jag veta vad ni grundar det på.
Finns det besiktningsunderlag t.ex som kan styrka era påståenden. Eller är det möjligen ett utslag av protektionism vi läsare kan ana oss till?
Jag har då alrig sett nåt annat styrkt, än att dåliga hantverkare gör dåliga jobb, oavsett vilket land dom kommer ifrån.
Jag har pratat med många svenska företag, å de flesta har idag tillgång till utländsk arbetskraft, när dom vill, eller om kunden efterfrågar det. Dom enligt blir de svenska företagen alltså "dåliga" företag, utan kavlitetstänkande å utan trygghet för kunden, när dom vill bistå kunden med hans önskemål?
Å utländsk arbetskraft efterfrågas inte bara för den lägre kostnaden, utan för att många invandrare tycker det är trevligt med arbeetkraft från deras hemland. Dessutom tycker dom att, att hantverkare från hemlandet ger en ökad trygghet å levererar ett hantverk med högre kvalitet :)
Nää, helt alvarligt så begriper jag mig inte på bink:s eller pappskallen:s påståenden. För mig liknar det mest ett utslag av rädsla, alltså den vanliga rädslan som vi svenskar ofta visar upp, när vi känner oss hotade..

Bara som en upplysning så började jag jobba i byggbranschen redan för ca 35 år sedan. Å har sedan till å från haft nära kontakt med den, så nog vet jag rätt bra hur den "fungerar å tänker". Dessutom jobbar ett flertal i min släkt å bland vänner i byggsektorn, både som anställda, egna företagare å fd egna företagare. Med spännvidd från grovisar till konstruktörer med egen firma å lång erfarenhet av komplicerade projekt...

magentis.
 
magentis skrev:
Förklara för mig hur det blir sämre kvalitet å sämre trygghet, om ett företag hyr in utländska arbetskraft? Herregud, snart sagt större varenda företagare i Sverige har utländsk arbetskraft inhyrd.
Men eftersom nu bink å pappskallen påstår sig veta att utländsk arbetskraft är generellt sämre att utföra ett hantverksjobb, så vill jag veta vad ni grundar det på.
Som jag skrivit tidigare så grundar jag det på den erfarenhet jag har av det genom att jag jobbar mycket som UE och således är på väldigt många byggen på ett år, allt ifrån storbyggen till mindre fritidshus.
Jag anser med bestämdhet att kunden får en större trygghet om man anlitar ett väletablerat företag på orten och inte en okänd skuttare med en F-skattsedel och ett mobilnummer som när han väl är hemma och jobbar dessutom allt som oftast har svårt med kommunikationen pga. språksvårigheter. Och frågan är, som jag skrivit i en annan tråd tror någon verkligen att en långväga entreprenör spränger sig för att justera gångjärnen på din nya garagedörr eller vad för service/garantiåtgärd det nu må vara.
Mitt råd om man ska ta in utländsk arbetskraft är att vara mycket försiktig och kolla allt från ansvarsförsäkringar till likviditet. kruxet är att allt för många stirrar sig blinda på priset.

magentis skrev:
Finns det besiktningsunderlag t.ex som kan styrka era påståenden. Eller är det möjligen ett utslag av protektionism vi läsare kan ana oss till?
Som jag skrivit tidigare så är det rent erfarenhetsmässigt, det är vad JAG anser och tycker.
Vad gäller den protektionism du insinuerar så har jag inga som helst problem med det då vi inte har märkt någon konkurrens från denna kategori och knappast kommer göra det heller av olika skäl.

magentis skrev:
Nää, helt alvarligt så begriper jag mig inte på bink:s eller pappskallen:s påståenden. För mig liknar det mest ett utslag av rädsla, alltså den vanliga rädslan som vi svenskar ofta visar upp, när vi känner oss hotade..
Se tidigare svar.

magentis skrev:
Bara som en upplysning så började jag jobba i byggbranschen redan för ca 35 år sedan. Å har sedan till å från haft nära kontakt med den, så nog vet jag rätt bra hur den "fungerar å tänker". Dessutom jobbar ett flertal i min släkt å bland vänner i byggsektorn, både som anställda, egna företagare å fd egna företagare. Med spännvidd från grovisar till konstruktörer med egen firma å lång erfarenhet av komplicerade projekt...

magentis.
Ja du får ha hur många års erfarenhet, hur många släktingar och vänner som helst som tycker som du, men det ändrar inte min uppfattning just pga. att jag sett mycket strul med just detta och i mina ögon är det låga priset inte värt risken, jag kommer alla gånger råda både mina vänner och forumets läsare att använda sig av etablerade firmor på orten, betala något mer men minska risken för strul betydligt.


ledsen att tråden kom att handla om något helt annat än vad ursprungsfrågan var, men jag ville bringa klarhet i det magentis hade så svårt att förstå (trots att jag förklarat det i en annan tråd.) Jag kommer härmed inte beröra detta mer utan låta tråden handla om tider för klinkersättning mm.
 
Problemet är att det inte alltid är något billigare, utan ganska mycket billigare. Jag använder mig av en firma som främst använder sig utav polacker. De har 10 års erfarenhet av "import" av arbetskraft. Det skiljer 178 000 i pris mellan det billigaste svenska företaget och det som använder sig av polacker.

Det tycker inte jag är något billigare, utan ganska mycket billigare!

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av att hyra in svenska hantverkare, men av de svenska jag hitills använt, så har de strulat mer än de från polen.
 
Jag har sett rätt många polska hantverk. Somliga jobb var lika bra utförda som svenska, men majoriteten var mindre bra, eller snarare skit. Priset tar nog Vidablick-bygget i Ronneby. http://www.blt.se/nyheter/ronneby/nya-allvarliga-fel-pa-vidablick(1114546).gm Det var en tysk firma där de flesta arbetarna var polacker, letter etc. Vissa svenska underentrpenörer fanns.

Det var rent skrämmande att gå på det bygget. Ett par exempel:

# Polackerna gjorde badrummen. Plast på golv och vägg. GVK-auktoriserade? Nej.. Hade de hört talas om GVK? Nej.. Blev det bra ändå? Nej.. 90 (!!!) badrum hade de gjort bakfall i (inte 70 som det står i artikeln ovan). Eller snarare 89 var det bakfall i. Ett badrum var helt plant. För att skaffa sig kunskap om hur man monterar plastmatta kollade de på de svenska mattläggarna hur de gjorde (svenskarna la matta med uppvik på ett par toaletter samt fläktrum). Svetsa mattorna hade de aldrig gjort heller. Undrar hur täta de blev...

# Polackerna satte upp nya innerväggar. Uppbyggt med 2tum2 och enkelgips. CC mellan reglarna: 200cm. Gipsen monterades liggandes. Detta fick givetvis göras om rätt fort.

# Polackerna bilade ner flera bärande väggar. Tror ni att det fanns tillstymelse till skyddutrustning under rivningsarbetet (eller något annat arbete heller för den delen)? Nej, det fanns det inte...

# Håltagning för kopplings- och apparatdosor. Här tog polackerna och gipsade över dosorna för att sedan grovt hacka upp hål med murarhammare. Ibland visste de inte var dosorna fanns och då kunde det bli många hål.

Det fanns mycket mer och lika allvarliga brister...

Att folk överöser polacker med lovord beror snarare på priset än på det utförda arbetet.
 
  • Gilla
Göteborgare
  • Laddar…
Det verkar inte vara så svårt att hitta exempel på oseriösa/okunninga hantverkare, men om det skulle bero på att det är polacker, svenskar eller andra nationaliteter på hantverkarna är väl inte glasklart. Det flesta problemen som tas upp här i forumet rör väl svenska hantverkare och det är väl inte heller så konstigt eftersom förekomsten av utlänsk arbetskraft inte än så länge är så stort i sverige.

Jag har ingen direkt personlig erfarenhet men jag har svårt för att tro att en utlänsk hantverkare per automatik skulle vara sämre än en svensk. Visst finns kanske olika regler mellan länderna men man behöver nog inte vara raketforskare för att sätta sig in i vad som gäller i det land man väljer att arbeta i. Istället så finns det väl alltid en grupp med mer eller mindre oseriösa hantverkare och vilket land de kommer ifrån spelar nog ingen roll i slutänden om de inte är intresserade eller kunniga nog att göra ett bra jobb.

Man kan tycka vad man vill om konkurrensen mellan olika länder och att den är orättvis men att generellt utmåla utlänska hantverkare som skojare och amatörer känns inte särskilt rättvist. I många andra branscher så är utlänsk arbetskraft attraktiv så jag har svårt att se att just utlänska hantverkare inte skulle klara av att göra ett fullgott jobb i sverige.
 
Jag tror att det snarare handlar om att man anlitat icke hantverkare av utländsk nationalitet. Precis som det finns svenska lycksökare som endast med hjälp 1x2-frågor kan chansa rätt på normer och material, så finns det rimligen utländska sådana också.
 
N
Jag har råkat ut för att rätta till efter bl.a polacker flertalet gånger och många gånger har det varit mer jobb med detta än att utföra hela arbetet från början till slut.
Flertalet gånger har det varit för sent för att man ska kunna rätta till så det blir ett snyggt slutresultat där de skruvat sönder skåpstommar m.m.

Det finns många duktiga hantverkare från utlandet, men oftast gäller det inom murnings och putsarbeten eftersom det är så de bygger i sina hemländer.
När det gäller svensk byggnadsstandard med trä och gips m.m så har de ingen direkt erfarenhet av detta och då blir resultatet som 1337 skrev.

Personligen skulle jag aldrig lånat ut en enda av mina maskiner till någon av dessa s.k hittepåhantverkare som alltid kan allting.
Jag har sett flertalet sådana totalförstöra maskiner på löpande band.

I slutänden blir det garanterat dyrare att jaga en billig timpeng då man dessutom kan hamna i det dilemmat att ingen seriös svensk hantverkare vill komma i efterhand för att rätta till det någon klåpare skapat.

Dock säger jag INTE att det inte finns klåpare inom den svenska hantverksgruppen för det finns det med största sannolikhet...
MEN...dra inte alla över en och samma kam !!


Mvh

Köksmontören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.