Hej igen,

Efter ett kamerabyte och en dator som inte vill känna av USB-enheter så gör jag ett försök att få upp lite nya bilder.


Här är några bilder på trappan med handledare och spaljé, allt i ask och rostfritt. Har inte riktigt haft tid att olja in allt en sista gång så det är därför visa detaljer avviker lite i nyans.

Ni får ha överseende med att det står en sängstomme under trappan lite provisoriskt medan vi nu gör om vårt sovrum på bottenvåningen.

Ska också ta mig i kragen och skruva dit övergångslisten mellan trappans översta steg och golvet på ovanvåningen.

DSC00401_Trappa1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC00405_trappa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC00406_trappa3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC00409_trappa4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
...och så tittar vi in i mittrumet när vi har kommit upp på ovanvåningen.

Här har jag en lucka ut till vardera kryputrymme vid sidan om stödbensväggarna som jag ville ha så "osynlig" som möjligt. Till slut blev det en ram på en plywoodskiva som sitter på plats med magneter.

Har inte dragit upp antennuttagen än som ska installeras i den tomma dosan (man ska ha något att göra under vinterhalvåret ju).:)

DSC00422_mittrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC00420_mittrum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC00424_mittum3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och till slut kommer några bilder på barnens gavelrum som för övrigt är hyfsat svåra att fotografera med bra resultat, men några bilder blev hyfsade i alla fall.
Även här har jag en liten synd kvar att göra och det är att få till någon form av hörnlist runt de infällda skåpen.

En liten miss i tankeverksamheten gällande om vi skulle öppna dörrarna utåt eller inåt gjorde att vi satte dosorna till dimmern vid fel sida om dörren. Vi löste problemet med att installerade en fjärstyrd dimmer från Nexa till rummens belysning som har fungerat bra.

Vill ni ha mer info eller bilder på något specifikt så hojta bara till så ska jag försöka att hjälpa till.

DSC00411_gavel1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC00412_gavel2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC00429_gavel3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC00428_gavel4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CatherineSonesson
  • Laddar…
Hej Niclas !
Är alldeles färsk på detta forum och har med största intresse följt ditt projekt "Ovanvåning" och är synnerligen imponerad! Jag är ingen fackman på nått sätt, men har inte heller tummen mitt i ...
Du Niclas å andra sidan visar verkliga proffstakter och jag TACKAR för din fina presentation i detta forum!!
Ska försöka mig på vindsinredning så snart din informativa presentation slagit rot ordentligt.
Tack för inspiration - och lycka till i fortsatta byggprojekt!

Med vänliga hälsningar
Ted L
IdreFjällen

PS. Hoppas att jag kan bjuda tillbaka något användbart snickartips - så småningom!
 
  • Gilla
CatherineSonesson
  • Laddar…
Hej, la ni in extra bjälkar mellan takstolarna så att det blev tätare än 1,20 att lägga golvspånskiva på? la ni en eller två då?
 
Tack Ted för ditt inlägg!

Känns bra att informationen kan komma till nytta och ge lite inspiration till fler.

Tack vare bland annat detta forum har man som icke fackman en chans att kunna förbereda sig och läsa in sig på många av de moment som ett visst projekt innehåller. Kombinerar man sen detta med några bra kontakter och en vilja så kommer man väldigt långt.

Sist men inte minst så har i alla fall jag lärt mig att man underskattar väldigt lätt tidsåtgången som vart moment tar så förbered dig på att det kan ta längre tid än vad du tänkt dig från början.

Lycka till med ditt projekt!

Ted Larsson skrev:
Hej Niclas !
Är alldeles färsk på detta forum och har med största intresse följt ditt projekt "Ovanvåning" och är synnerligen imponerad! Jag är ingen fackman på nått sätt, men har inte heller tummen mitt i ...
Du Niclas å andra sidan visar verkliga proffstakter och jag TACKAR för din fina presentation i detta forum!!
Ska försöka mig på vindsinredning så snart din informativa presentation slagit rot ordentligt.
Tack för inspiration - och lycka till i fortsatta byggprojekt!

Med vänliga hälsningar
Ted L
IdreFjällen

PS. Hoppas att jag kan bjuda tillbaka något användbart snickartips - så småningom!
 
Vi hade tur med att huset redan var förberett med ett c/c avstånd på 600 mm mellan golvreglarna. Så i vårt fall ligger det redan en extra golvregel mellan varje takstol som vi sedan har skruvat golvspånet på.

Vet du att du ska ha badrum med badkar tycker jag att du från början kan förstärka golvet ytterliggare, i alla fall på de ställen där du har planerat badrum.

martin1g skrev:
Hej, la ni in extra bjälkar mellan takstolarna så att det blev tätare än 1,20 att lägga golvspånskiva på? la ni en eller två då?
 
Snygg trappa!

Var har ni köpt den och hur mycket kostade den?
 
Vi bestämde oss till slut för att köpa trappan av en lokal finsnickare här nere i Skåne.
Om jag inte minns fel så betalade vi 24 000:- för trappan. I det priset så ingick uppmätning av trappan samt tillverkning och montering av trappan när den var klar.


grodis skrev:
Snygg trappa!

Var har ni köpt den och hur mycket kostade den?
 
NiclasR skrev:
Vi bestämde oss till slut för att köpa trappan av en lokal finsnickare här nere i Skåne.
Om jag inte minns fel så betalade vi 24 000:- för trappan. I det priset så ingick uppmätning av trappan samt tillverkning och montering av trappan när den var klar.
Tackar för svaret, kan man få namnet på firman och orten där han håller till?
 
grodis skrev:
Tackar för svaret, kan man få namnet på firman och orten där han håller till?
Vi beställde trappan av Petters finsnickeri som håller till i Ludvigsborg utanför Hörby (mitt i Skåne).

Behöver du mer info så hör bara av dig.
 
Redigerat:
Påminner en hel del om mitt projekt som för närvarande befinner sig i tankestadiet. Intressanta lösningar. Tyvärr så sa de på kommunen idag att vi inte kommer att beviljas något bygglov eftersom takhöjden kommer understiga vad som är godkänt samt att det finns vissa krav för brandsäkerheten. Ett varmförråd kan vi ha. Dessutom så är tydligen inte det redan befintliga rummet på vinden med full takhöjd som funnits sedan huset byggdes -55 godkänt och skulle inte heller kunna bli. Mycket bra tips här iaf :) Fint....mycket fint blev det också!
 
Det var ju konstigt att du fick ett sådant besked ifrån kommunen men de har kanske ändrat bestämmelserna.

Vi hade inga större problem med att få igenom vårt bygglov men vi benämnde de hela tiden som sovloft.

Har du lämnat in ritningar, beräkningar och en beskrivning av lösning och tillvägagångssätt?
 
Jag har bara haft kontakt med dem över telefon än så länge. Jag frågade flera gånger dessutom eftersom det kändes konstigt.
Vi bor i ett område med villor från 50-talet. Några ändringar som stör fasaden är inte att tänka på eftersom de vill bevara området. Därför kändes detta som en bra lösning tyckte vi.

Vi har två fönster som går att öppna på vinden och en rejäl trappa till nedervåningen. Taket är lågt på råvinden men jag som är 1.60 lång kan stå raklång under en av bjälkarna till takstolarna (heter säkert något särskilt, titta gärna på mitt inläg jag gjorde idag med bilder). Hursom helst så sa mannen att ett sovloft är en tillfällig lösning och inte en yta man använder permanent i en permanentbostad. Jag är inte klar med det här och tänker ringa vidare men först måste jag se till att skaffa en ritning. Är bara i startskedet och har redan stött på patrull :(
 
Tack för all inspiration!
Kanonfin övervåning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.