Dra vatten själv?

--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag har blivit rådvill. Jag har läst in mig på Säkra våtrum och på säker Vatten. Vad jag förstår är det rekommendationer på att man ska anlita en auktoriserad/legitimerad/certifierad installatör när det gäller att våtrumssäkra och dra vatten.

Jag har dragit upp våtrumstätskikt i ett nyt badrum jag byggt. Allt enligt alla normer och regler. Nu vill jag dra rören från väggen till handfat, badkar och WC själv, men blir osäker om man får göra dea själv. Från säkra våtrum hemsidan är det mer tydligt att man kan göra det själv, men på Säkervatten är det otydligare.

I gamla trådar från 2006 här på forumet sägs det att man får om man följer branschregler och att det är utfört på fackmannavis. Gäller detta fortfarande 2009?

Jag har byggt hela huset själv förutom skorstenen och elen. Så att dralite synliga rör i ett badrum kan knappast gå fel, men försäkring är försäkring.

Rådvill?

mvh
 
Inga problem, dra du rören själv. :)
Det finns inget krav på behörighet för ett sådant jobb.
 
Ja det får du göra, men räkna med att försäkringsbolagen kommer grilla dig ordentligt om det händer något i badrummet. Så se till att dokumentera allt du gör både med bilder och text, så att du med säkerhet kan stå upp och säga att ja jag la på tätskicktet rätt enligt gällande regler och så gärna några fina bilder på det...

- M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.