jennyn_ skrev:
Som jag ser det så kan ingen ge er ett svar, de måste ni ta själva. Jag och min sambo har dividerat i fyra år, huruvida köpa och renovera eller smälla upp ett nytt hus. Vi har tomt, men måste vänta på att den söta gumman som vi ska köpa huset av får tag i en lägenhet.

Vi har bestämt oss för att renovera, av vilka anledningar? Ekonomiskt kommer vi billigare undan, arbetsinsatsen kan vi sprida på en längre tid och det finns vissa givna förutsättningar att arbeta efter både vad gäller hus och tomt. Det kan jag tycka är skönt, visst vill jag bestämma själv men när det blir för mycket så blir det både svårare och mer tidskrävande. Dessutom finns det saker i huset som jag kommer att återanvända, nuvarande köksinredningen kommer vi bland annat att förpassa till den tvättstuga som ska planeras in.

Att sprida en renovering på några år kan låta bra och säkert vara klokt. Men den psykiskt jobbiga aspekten av att aldrig bli färdig, att måsta flytta på vissa flyttkartonger 10,20,30 gånger?!

En bekant sa till mig att när man bygger hus så är 80% av arbetet att flytta matrial, Som ni kommer att göra så kommer matrialflyttandet isåfall säkerligen uppgå till höga 90%... Jaja bara en parantes, som jag tidigare skrev så skulle jag inte gjort det, det är helt enkelt för ineffektivt och då betalar jag heldre en slant extra.
 
Att renovera är för vissa (mig tex) en livsstil ... och då gäller det att man inte renoverar ALLT samtidigt för då kan det absolut bli jobbigt. När man är helt klar med ett rum eller ett område (även sista lilla listen...) då kan man gå vidare med nästa. Det har fungerat för oss de senaste 18 åren och nu bor vi i vår 6:e bostad. Samtliga utom en, har varit "totalrenoveringsobjekt".
 
Tyvärr verkar en del "experter" på byggande enbart vara inriktade på en byggstandard som är svårt att hitta i gamla hus. Mitt tips är att du tar kontakt med någon byggnadvårdare. (de brukar finnas på länsmuseerna, Gysinge, eller Qvarnarp) För några tusenlappar brukar det gå att få en beskiktning av huset, som kan vara guld värd när man sedan ska börja renovera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.