Listerna i vårt nybyggda hus är allt annat än vackra. Geringen är slarvig så det står härliga till. Trät har splittrats och det spelar ingen roll om man målar över, det syns tydligt ändå (byggarens enda åtgärd efter anmärkning på besiktningen). Nu tycker byggaren att han är "klar" och skyller på att listerna var färdigmålade, trät splittras nämligen då. Har han verkligen rätt? Kan inte fatta att någon husleverantör med gott samvete kan sälja det i så fall.
 
näää byggaren har inte rätt har man rätt klinga på kap gersågen = fintandad, så blir det snyggt.
 
Som jag misstänkte ... tack för svaret! Vet du hur man kan fixa till det här i efterskott? Byggaren har slipat något hörn före målningen (bättre men fortfarande inte snyggt). Känns som vi kommer att få fixa själva i slutändan ... Om man slipar, hur och med vad slipar man då? Vad tänka på vid val av färg? (Förutom det uppenbara att välja rätt kulör, något vår byggare inte fixade).
 
Det enda som hjälper nu är att slipa - spackla - slipa - måla - måla Iden ordningen skulle jag tro!
 
Finklinga och vill man vara ännu försiktigare så tejpar man över snittet dessutom
 
Målarfog döljer det mesta.

/Kent
 
Blir aldrig perfekt med kapsåg hur fin den ändå är - måste ju bli exakt likadan vinkel varje gång man vrider sågen (och det kan man ju glömma på en såg som kan vridas åt alla håll) och dessutom är dörrkarmarna aldrig perfekt monterade. De snyggaste "listkopplingar" har jag bara sett på färdigkapade lister från fabrik levererade tillsammans med dörrar. Botemedlet är tyvärr målarfog och målning.
 
e ni galna eller?
FOG???
skärpning, den där byggaren e ej en snickare.
fog använder man ej.
sågar man fel lr det flisar sig tar man en ny list. thats it.
varför den flisar sig är följande: kass klinga, han sågar för snabbt å då flisar det sig.'
aldrig rätt monterade? menar du där vagabond? du kan bara montera på ett sätt, rakt!!

klart det blir snyggt om man gör rätt å kap å gir sågen blir exakt hur man än använder den å vrider den.
då har man vart vårdslös me den å måste justeras in.

summa: kan du lägga uit en bild?
INGEN FOG.
ser man en snickare med fog på brallorna e han en snickare. utan en person som ej kan sin sak utan skall dölja med en massa klet å färg.

mvh
snickar estwing

flåt mitt skrivande men blir besviken på en sån s.k hantverkare som tar bet å ej gör sitt jobb rätt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Såga så det flisar sig är ju inget problem.
Men när man gerar färdigmålade vita lister och du får gerningen perfekt, så blir det likförbannat ett svart streck. Där brukar jag dra en sträng latexfog, tvätta av med våt disktrasa och sen målar jag endast gerningen med lite färg.

Snickar Estwing...Det är ju faktsikt ingen rosa värld vi lever i....i gamla hus med tretex ,tolv lager tapeter, 4 lager färg mm så skull jag vilja påstå att även du inte lyckas i 100% av fallen.
Sen är det bevisat att kunder är beredda att betala för kvalitet men de är inte beredda att betala för överkvalitet. dvs jag kan få en list eller gerning 110% bra genom att lägga ner 20 minuter extra på den, men kunden är bara beredd att betala för nästan 100%.
 
Redigerat:
verktygsgurun skrev:
Såga så det flisar sig är ju inget problem.
Men när man gerar färdigmålade vita lister och du får gerningen perfekt, så blir det likförbannat ett svart streck. Där brukar jag dra en sträng latexfog, tvätta av med våt disktrasa och sen målar jag endast gerningen med lite färg.

Snickar Estwing...Det är ju faktsikt ingen rosa värld vi lever i....i gamla hus med tretex ,tolv lager tapeter, 4 lager färg mm så skull jag vilja påstå att även du inte lyckas i 100% av fallen.
Sen är det bevisat att kunder är beredda att betala för kvalitet men de är inte beredda att betala för överkvalitet. dvs jag kan få en list eller gerning 110% bra genom att lägga ner 20 minuter extra på den, men kunden är bara beredd att betala för nästan 100%.
jag tillhör kategorin 110%.
det skall bli bra. det e då man skapar en kundkrets.
ang. tretex m.m så är det ej det vi pratar om utan hur listningen är.
jag vet la att ej väggar ÄR raka m.m men själva listningen å flisningen SKALL vara perfekt.
sen att listen ej ligger mot väggen på vissa ställen va gö ej frågan här.

sen har du helt klart rätt att det blir ett tunnt svart streck i geringen, måste det bli, där kan man ta bättringsfärg å lägga i tunnt.
men EJ att det flisar sig.
mvh
snickar estwing
 
snickarboden skrev:
Målarfog döljer det mesta.

/Kent
Men det ser ut som fan efter byggstädningen...
 
Jag bytte alla golvlister och dörrfoder förra sommaren i huset. Jag målade visserligen listerna själv, dvs köpte inte färdigmålade (snålhet...). Jag körde alla gerningar med min 707:a. Det finns inte en flisning...Blir det någon glipa så beror det inte på sågen, utan på att ett 90gradershörn i ett hus sällan är 90,0 grader, dvs gerar jag två lister 45 grader och hörnet är 90,5 grader, så blir det gärna en liten glipa, Men byggaren du anlitat har väl någon ÖB-såg, kan jag tänka.
 
När det finstilta ska fixas måste man använda sjussta grejer. i det här fallet ny klinga.även kallad listklinga till 707 an.i min uppsättning

Girskiva !!
 
Håller med dig Estwing jag är oxå den kategori snickare som fortsätter att lägga lite kärlek till när många andra skulle varit nöjda...och såga så det inte flisar är inte svårt ens med en halvsliten klinga. Men målarfog/latexfog brukar jag använda för att tex fylla igen hålet som blir om man skjuter dit listerna, för att sen dutta med lite färg ovanpå detta...då blir det 110 %.
 
Hur gör ni med spikarna/skruvarna...jag nöjer mig inte med mindre än att spackla även dom två ggr och måla minst två gånger sista målningen lägger jag över hela listen inkl ev streck vid geringarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.