Jag har tänkt bygga ut mitt befintliga hus som är i trä. Jag vill bygga en liten tillbyggnad som skall vara dusch rum/badrum några m2 stort rum med plats för badkar och dusch. Det jag då tänker mig är att om jag bygger hela utbyggnaden i oorganiska material är ju risken 0 för fuktskador på själva utbyggnaden. Men hur försäkrar jag mig om att fukten inte når trähuset? hur skall jag koppla samman de bägge husen? bör jag ha en liten gång mellan huset och där själva duschandet kommer att ske?
jag har krypgrund i huset men tänkte mig typ platta på mark på den nya utbyggnaden.
Men sen började jag bli sugen på ett nedsänkt badkar.. ett som jag gräver ned i marken alltså.... skulle det gå? hur löser jag det med grund och isolering?
avlopp har jag inget befintligt så att jag sänker ned badkaret gör inget avloppsmässigt för jag måste ändå bygga nytt.
 
Det är lite svårt att förstå riktigt hur du har tänkt dig.
Kommer det nya utrymmet att bli ett eget hus menar du eller? Beskriv gärna mer, eller bifiga en skiss.

Risken för fuktskador är ju inte noll bara för att du använder oorganiska material. Ett badrum med bara massiva väggar måste ju ändå tätskiktas.

Badkaret du skriver om, ska det vara iu det nya utrymmet alltså? Alltså nedsänkt i en platta? Det lär ju krävas isolering och dränering under.
 
I boken Byggekologi av Varis Bokalders finns en ritning på ett tillbyggt badrum helt i oorganiska material.

Om jag minns rätt består väggen av en skalmur i lertegel med mellanliggande isolering av perlit. Utan tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.