Verkar som att mitt inlägg gick upp i rök så jag provar igen!

Håller på med att tillverka grunden till en tillbyggnad. Av olika anledningar så ligger kantelementen ca 2 cm lägre än singel bädden i formen. Nu har jag varken tid eller lust att sätta om hela formen så därför undrar jag vilket som är bäst:

Att använda den cellplasten jag har (3X10cm) och få en betongplatta som blir ca 8cm tjock eller

Köpa 50mm cellplastskivor och få en betongplatta som blir 13cm tjock.

Helst kör jag ju på det jag har, men jag undrar om det blir för klent med 8cm betong (vanlig tillbyggnad, bostadsdel en våning, fasad tegel, trästomme).

Jag skall ha golvvärme om det har någon betydelse.
 
Hur stor är plattan du ska gjuta? Är det inte lättast att ta bort 2 cm av grusbädden eller lägga dit mera singel så det stämmer med höjden.
 
Plattan är ca 60 m2 och dräneringen ligger såpass högt så att det inte är något alternativ.
Den enda informationen jag hittar på nätet är att en betongplatta normalt är mellan 70-150mm tjock så isåfall är ju båda alternativen rätt.
Problemen jag kan se är avståndet från armeringen till ytan på betongen som blir mindre än tänkt samt avståndet från golvvärmen till ytan som oxå blir mindre än normalt.
Hållfastheten tror jag inte har någon betydelse, då det bara är en normal bostad.

Om någon här är kung på betong så skulle jag vara tacksam för svar. Skall lägga i cellplasten nu i helgen nämligen.
 
Mikael_L
Jag kan iaf säga att med 130mm platta isf 100mm så får du en hel del längre torktid innan det går att lägga golvbeläggning.

Cellplast brukar väl även finnas i 70mm tjocklek ... Då skulle det bli 110 mm betong ...
 
Jo, det finns i 80mm s100 med, på cellplastdirekt.se. Problemet är att jag skulle bra gärna vilja hinna med att gjuta på fredag och vvsaren kommer på måndag och drar golvvärmeslang...
 
Mikael_L
Sen tror jag, med betoning på tror, att det är som du säger, 80mm betong är väldigt starkt det med, men det bli mer problem att få plats med allt däri och klara av kravet på minsta täckdjup osv.
Men ta inte det jag nu skrev för sanning, för jag är verkligen en newbie vad det gäller betong.

Vad har du för dim på arm-mattorna ?
 
Jag skulle inte rekommendera att köra med för lite täck över värmeslingorna. Nu vet jag inte vilka slingor du kör med men när jag gjöt platta så var det 30mm minst täck.
 
Nej, golvvärmeslingorna blir inga problem. De skall ligga under armeringen. Planen är att lägga distanser med 40 höjd över golvvärmeslingorna. Därigenom blir det ca 40mm betong kvar ovanför armeringen och drygt det över golvvärmen. Armeringsnäten som rekomenderas är vanliga (?) 5200. Givetvis med villabyglar i kantbalken och sen 2 eller tre tolvor i botten och två i toppen.
Nu är all cellplast lagt och fäst med cellplastspik. På måndag kommer vvsaren och lägger slang.
Om allt går enligt plan så blir det gjutning på fredag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.