Hej!

Har köpt ett hus byggt på 20-talet. I ett av källarrummen (tilläggsisolerat invändigt ngn gång på 60-talet med ngn form av träullsplatta) finns en obehaglig lukt påminnande om avlopp eller dött djur. Lukten framträder först efter att man har varit i rummet ca 20 minuter och blir därefter allt starkare. Lukten förefaller koncentrerad till övre delar av rummet snarare än nedre. Väggarna är putsade. Golvet är grovgjutet och målat med asfaltsliknande färg. Tidigare fanns ett trägolv på regelverk med underliggande utrullad glasfiberull. Golv med tillhörande isolering är nu borttaget utan effekt på lukten. Taket är sandputsat. Provhål har borrats och utrymmet mellan balkverken har slumpmässigt undersökts optiskt utan att luktbov visualiserats. Längs taket löper vidare gamla elementrör med vävomgärdad isolering (asbest kring krökar?). Väven är vitmålad och tydlig missfärgning ses ej. Ibland kan man suggerera sig till att lukten möjligen är starkare kring ett mittparti av dessa rör men andra gånger upplever jag att lukten är som värst om man trycker näsan mot taket (har tillbringat många timmar med detta utan kunna lokalisera ursprungskälla). En lampa tänds varje gång jag går in i rummet som sitter under elementrören. Lukten påminner inte i första hand om mögel eller fukt.

Kan inte begripa var lukten kan komma ifrån. Trodde ju först att det hade med isoleringen under trägolvet att göra. Det sviktade ju när man gick på det och att detta skulle kunna förklara varför lukten kom först efter 20 min. Så var det dessvärre ej. Asfaltsfägen då? Nä, knappast lukten är tydligt begränsad till övre delar av rummet och inte nedre. Dött djur? Njae, lukten har nu funnits över ett år. Den borde väl ha försvunnit vid det här laget? Finns det ändå något mellan balkverken i taket? Kanske, men varför då tidsfördröjning? Är värmeisoleringen kring elementrören fuktig tfa läcka? Kanske, men återigen varför tidsfördröjning och varför ingen synlig missfärgning. Kan lampan och eventuell värmeffekt ha med detta att göra? Låter lite väl flummigt tycker jag. Kan gamla elinstallationer framkalla sådan lukt?

Vet i nuläget inte riktigt vad jag ska göra. Har ni några tips eller förslag!?! Är att ta bort värmeisoleringen kring elemetrören nästa rimliga steg? Har pratat med en besiktningsman om detta som även undersökt rummet men han hade inget vettigt (läs kunnigt) att komma med.
 
M
Den här meningen förbryllar mig: "Lukten framträder först efter att man har varit i rummet ca 20 minuter och blir därefter allt starkare."
Vad menar du eg? Blir lukten starkare bara av att du finns i rummet, eller är det för att du slår på nån värme?
Min första tanke är att deet är ett otätt avloppsrör, så att luft från avloppet kommer ut i rummet. Normaalt så förhindras ju den lukten av ett vattenlås, men en otät skarv kan ju sätta det ur spel.. Nåt "vatten"-läckage från avlopet, behöver det inte orsaka, men lukten brukar bli starkare ju längre tid avloppet står oanvänt... Å då pratar jag inte om dagar, utan snarare om min eller möjligen nån timme, efter att det spolats i avloppet.

magentis.
 
Förtydligande..

Lukten finns inte då man går in i rummet utan kommer först efter ca 20 minuter. Känslan är därefter att den blir allt starkare under en tid (kanske ca 10 min) innan den når sitt maximum (håller med om att det låter märkligt men så upplevs det). Är dörren öppen till resten av källaren eller ovanvåningen luktar det ganska snart även där. Värme är alltid på i rummet via ett element (vattenburen värme). Avlopp finns inte i rummet eller i närheten. Vad jag kan se på gamla ritningar så löper heller inga avloppsrör under golvet.

Tack för svaret dock..
 
Har du provat att inte tända ngn lampa när du går in dit? Ta med en ficklampa eller ngt och vänta 20 min.
 
hheheh skrev:
Har du provat att inte tända ngn lampa när du går in dit? Ta med en ficklampa eller ngt och vänta 20 min.
Precis, testa att gå in i rummet utan att tända lampan. Var med om en lägenhet där lampsockeln (modell gammal typ bakelit el dyl) gjorde att ett rum luktade kattpiss när den stått på en stund.


/markus
 
Jag har också varit med om gamla lampor som börjat lukta illa när de varit tända en stund och blivit varma.
 
Kanske ligger en grillad råtta i taket vid elröret till lampan.
 
sätt i en lågenergilampa,så blir inte sockeln så varm.
 
Ursäkta en gammal historia (hoppas ingen med utlänsk härkomst tar illa upp)
Vat är det som luktar?
Det är dy.
Jak?

;-)
 
M
Kan ju vara nåt med elen/lampan/sockeln... Men så noga det verkar vara utforskat så känns inte heller det rätt.. Ska bli intressant att se vad svaret på den teorin blir..

magentis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.