Hej

Är det någon som har frånluftventilation och golvärme som kan dela med sig av sina erfarenheter.

Hur bra funkar frånluft ventilationen och vilka nakdelar har den. Blir det kallras och känns det dragit.

Är det bättre att satsa på en värmeväxlare där man värmer upp tilluften till huset.

Kan man komplettera med fjärrvärme till ivt490, eller blir det för dyrt?

 
Vi har golvvärme med mekanisk frånluft och står inför samma fråga..visst blir det kallt där friskluften kommer in.

Det blir en värmeväxlare. Alltid frisk, varm luft - fina grejer.
 
Det finns inga inluft intag som man kan ha förvärme på eller ???
Vad är ekonomiskt bättre frånluftventilation med värmepump eller värmeväxlare.
 
Kan man ha värmeväxlare istället för frånluftsvärmepump med en bergvärmepump ?
Vi hade tänkt oss Nibe 2010 bergvärmepump med frånlufts aggregat men med tanke på "friskluft" och kallras som jag läser här på tråden börjar vi att fundera om det är fel :-/

 
Jag tror också det, Sweli.
Jag är mer och mer övertygad att ha bergvärme som basuppvärmning och sedan en kontrollerad ventilation med värmeåtervinning är överlägset bäst.
 
Ny diskussion med sambon, blir det ;D ;D ;D
Vet du Karl XII var kan jag hitta information för argumenteringen ;D ;D
För grundisolering fick jag en massa bra tips, hämtade information på nätet. Det blev 80 sidor forskning och information.
Med "bevis" i handen vann jag, vi ska ha 30cm isolering,
hi hi ;D



 
Nja, jag har ingen bra källa, du får leta runt och lyssna lite bara. Sunt förnuft säger ju att man hellre tar in uppvärmd friskluft än iskall...

Jag skulle aldrig våga lägga en platta på mark utan MINST 30 cm isolering.

 
Hur har du tänkt att ditt system ska fungera ?
Hur kopplar du alla apparater med varandra ?

Om jag förstod rätt frånluftsaggregaten kopplar man till pannan för att utvinna energi som tillförs till pannan.

Hur fungerar då med värmeväxlaren ?
 
Så här:


Bergvärmen värmer varmvatten till förbrukning och golvvärme.
Värmeväxlaren sköter ventilationen; den suger ut luft som är uppvärmd av golvvärmen. Den blåser också in ny frisk luft i huset, men förvärmer den med hjälp av den gamla luften som var på väg ut.
På så sätt har jag alltid frisk luft i huset, inget kallras för luften som kommer in är ju inte speciellt kall, samt att jag avlastar bergvärmen eftersom den inte behöver värma lika mycket.
Två separata system således.
 
Det är vad jag misstänkte. Skillnaden med frånluftvärmepump är att den skickar tillbaka energi till pumpen.

Men kanske ditt system sparar energi ändå. Jag ska undersöka saken ;D återkommer med min utredning.
 
Frågan är också hur mycke man skulle spara in om man la typ 20 - 30 m rör i marken där luften fick gå igenom innan den kom till värmeväxlaren. Vet inte om det är möjligt med denna konstruktion...alltså lite förvärme på luften innan den går in i värmeväxlaren. Vet dock inte om min ide är helt galen eller... :-/

Har inget hus än att prova på....dock skulle man ju kunna få lite kallare luft på sommaren... 8)
 
Jag tror inte att din konstruktion skulle fungera, men det låter häftigt.

Härligt med fantasirika människor ;D ;D
 
Risken är ju att det blir kondens i röret och diverse problem av det...
 
Usch ja. Med lite otur blir det mögel i röret och sen sprider man sporerna jämnt i huset :surprised:
 
norrland, vilken hastighet kommer i så fall luften ha igenom röret? och hur lång tid kommer det då ta för en "enskild luftpartikel" att passera röret?

Frågan är ifall luften hinner ta upp någon värme under denna tid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.