Jag håller på att sätta upp gipsskivor i köket på väggen där diskbänken ska sitta.
Jag får lite olika bud när jag besöker byggvaruhusen, en del säger att man bör rolla på lite "skvättskydd" (våtspärrsmassa) runt diskbänken eftersom kakelfogarna inte är täta.

Vad ska man i så fall smeta på väggen?

Och vad gäller för golvet?

Vad gäller egentligen?

Klart är i alla fall att man ska använda silicon i fogen mellan kakel och diskbänk (som är av ek)

Tacksam för svar,
Per
 
zombieboy skrev:
Jag håller på att sätta upp gipsskivor i köket på väggen där diskbänken ska sitta.
Jag får lite olika bud när jag besöker byggvaruhusen, en del säger att man bör rolla på lite "skvättskydd" (våtspärrsmassa) runt diskbänken eftersom kakelfogarna inte är täta.

Vad ska man i så fall smeta på väggen?

Och vad gäller för golvet?

Vad gäller egentligen?

Klart är i alla fall att man ska använda silicon i fogen mellan kakel och diskbänk (som är av ek)

Tacksam för svar,
Per

klart du skall ha en fuktspärr (våtspärrsmassa)
ska du ha det optimala så lägger du en fuktspärr som ansluts till bänkens baksida.
Vet inte om du har det ,men det verkar populärt med en handdusch vid diskbänkarna. då skvätter det mer än med bara en blandare.

Vad gäller egentligen? skydda så mycket du kan
 
Det är inte fel att göra det. Men det finns nog inga krav på det.
 
I min värld så förstår jag inte varför man lägger på fuktspärr vid diskhon. Ytan utsätts ju inte för direkt vattenkontakt i större mängder. Kanske några enstaka droppar och stänk och det orsakar knappast någon vattenskada. Det är heller absolut inget krav på att göra det. Nej spara du dom slantarna istället för att lägga dem på en fuktspärr som du inte är i behov av. Känner inte en kotte som har haft problem med fukt vid diskbänken och som heller inte har spärr.
 
Jag hade bara sett till att använda gipsspackel vid gipsskivespacklingen istället för vanligt sandspackel.
 
när vi flyttade inn i huset för 6år sedan kaklade jag bakom diskbänken, när jag nu rev ner hela köket var jag nyfiken på hur det såg ut bakom kaklet sedan underlaget endast var gammal sugande spånskiva :) det var torrt! inget spor av nån fukt överhuvudtaget.

min åsikt: fuktspärr under kakel bakom diskbänk är överkurs!
 
Enligt alla regler behövs det väl inte.
Primer är ju aldrig fel och om du har fuktspärr hemma redan så finns väl ingen anledning att inte måla dit lite. Om du måste köpa den, så kanske det är onödigt dyrt.

Men jag kan säga att vi har använt vårt kök nu ett antal månader med fuktspärrat gips och utan kakel (för att vi inte har satt upp det än).
Vid diskbänken skulle jag definitivt inte vilja vara utan fuktspärren på gipset i det läget.
 
Någon fuktspärr behövs inte. Men det kan vara en idé att lägga på en vanlig primer innan du kaklar. Primern ger visst skydd mot vatten, förutom att förbättra vidhäftningen av fixet.
 
T
Totalt bortslängda pengar om man köper tätskikt till köket!
 
4you skrev:
klart du skall ha en fuktspärr (våtspärrsmassa)
ska du ha det optimala så lägger du en fuktspärr som ansluts till bänkens baksida.
Vet inte om du har det ,men det verkar populärt med en handdusch vid diskbänkarna. då skvätter det mer än med bara en blandare.

Vad gäller egentligen? skydda så mycket du kan
Det jag menar är att förutse hur vi kommer att använda köket dom närmaste åren framöver. om utvecklingen går i den utveckling som ovan med duschar vid diskbänkarna. vi har ju haft väldigt opraktiska diskbänkar med bokskivor och dyl.
varför inte gardera sig när man har chansen, så dyrt är det inte.
kanske köket blir mer en arbetsplats än ett skyltfönster.

Det kanske inte är bortkastade pengar. vem vet! valet är ditt
 
T
4you skrev:
Det jag menar är att förutse hur vi kommer att använda köket dom närmaste åren framöver. om utvecklingen går i den utveckling som ovan med duschar vid diskbänkarna. vi har ju haft väldigt opraktiska diskbänkar med bokskivor och dyl.
varför inte gardera sig när man har chansen, så dyrt är det inte.
kanske köket blir mer en arbetsplats än ett skyltfönster.

Det kanske inte är bortkastade pengar. vem vet! valet är ditt
Som sagt det finns inga regler för det.

Det är ju som att ha hjälm på sig när man kör bil........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.