Jag och min pojkvän har precis köpt hus och med i köpet fick vi en vind med vitmögelfläcker på innertaket (känt fel). Vår besiktningsman rekomenderade borstning och boracol (tror jag det stavas), men sedan hade vi ännu en besiktningsman här som rekommenderade åtgärder för 180 000:- (typ gå in via yttertaket, byggställningar, installation av avfuktarnas rolls roys etc.) Det senare alternativet är inte aktuellt, utan vi tänker oss en gyllene medelväg. Vår tanke är: ta hit någon som fixar ventilationen på övervåningen (dåligt med frånluft = övertryck i huset) och sedan kanske be Anticimex sanera vinden. Är det en bra idé? Eller?
 
jag tog boracol på hela innertaket,lät det verka ett dygn sen borsta jag bort det,är huset tilläggsisolerat på vinden,det var mitt så jag tog bort det o nu funkar det finfint,inget vitt ludd.
 
ja, vinden är tilläggsisolerad med mineralull. Skönt att du sluppit mer mögel (även om jag fått för mig att man först borstar bort möglet och sedan stryker på boracol ...) Hur som helst, det är inte den vägen vi kommer att välja att gå. Jag har läst runt lite här på forumet, i tidigare inlägg, och vet i ärlighetens namn inte vad som är bäst. En massa tips, men ibland med råd som går tvärt emot varandra "skapa bättre drag, ventilera, sätt dit mögelstoppers, absolut inga mögelstoppers, spika igen, tilläggsisolera, tilläggsisolera absolut inte", etc.

Så, jag är skeptisk till att vi sätter igång själva innan vi fått mer kött på benen. Vore tacksam för tips om bra företag som tar sig an krypvindar med vitmögel och ventilation ...
 
Hej

Du skriver inget om vad det är för typ av hus ni har, endast att det är ett 30-tals hus. Vi har ett 2- plans funkis hus som är byggt 1938. Vi har valmat låglutande tak på huset och har isolerat och bytt papptaket den sista veckan. Även vi hade vissa problem med fukt på vinden. Eftersom taket är extremt låglutande var det i princip omöjligt att tilläggsisolera på vinden. Vi var i kontakt med en byggnadskonstruktör som kom med förslaget att isolera utvändigt med 100mm frigolit + 20mm hård mineralullsskiva ovanpå det befintliga papptaket. Förutsättningen är då att man tätat och inte har någon luftning alls på vinden. Den enda isolering som finns på själva vindsutrymmet nu är cirka 100mm gammal torv som inte har någon funktion.

Jag hoppas att detta ska lösa vårt problem med kondens på vinden.

Mvh

Jimmy
 
Huset är en 1,5 plans med källare och en kallvind av kryptyp. Ventilationen är av självdragstyp och vi har en frånluft i källaren och en frånluft på bottenplan. Sen har vi också en pax i badrummet på ovanvåningen. Detta är då inte tillräckligt och vi måste öka frånluften (med någon sorts frånluftsdon som sätts på skorstenen) med iaf en ny "ventil" på ovanvåningen och koppla till donet på skorstenen. Detta för att bli av med undertrycket.

Vinden är nu ventilerad i båda ändar och har några mögelstoppers. Tror inte att det finns några luftspalter nere vid vindsgolvet där uteluft kan komma in. På golvet ligger mineralull som enligt konsulten vi hade där har tappat sin funktion pga att den dragit åt sig fukt (och därmed luktar lite). Den rekommenderade han att vi skulle byta ut mot ecofiber.

Vi har någon tanke om att sanera möglet med Penitrox S, byta ut mineralullen mot ecofiber och täta utåt (dvs bort med mögelstoppers och ventilation) så att det inte kommer in någon fuktig uteluft. Sen möjligen också komplettera med en trygghetsvakt.

Någon som har bra synpunkter på detta?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.