Du har rärr i att disskussionen tenderar att gå lite off topic, MEN det är ett problem när det sprids felaktigheter som Imported:Byggarens direkt felaktiga påståenden om att man kan/ska avgöra om det är en av två (felaktigt) blåbetongslag, genom att borra och titta på färgen. Istället för det vedertagna och korrekta, att mäta upp gammastrålningen.
Tycker nog dessutom att det är viktigt att veta att det är stora skillnader på olika fabrikat/årgångar av blåbetong, eftersom detta verkligen påverkar den avgivna radonhalten.

Att byta ut väggar som du föreslår hjälper givetvis, men om det rör sig om många väggar och kanske bjälklag så är det stora projet som man ju får väga in i kalkylen om man vill köpa fastigheten. Att täta väggarna med plastfärg eller speciella radontapeter kan fungera till en viss del, men effekten kan vara begränsad och det hjälper inte mot själva gammastrålningen.

Tycker givetvis som du att det första är att mäta både radon och gammastrålning innan man går vidare.
Sen är det upp till en själv att avgöra hur orolig man är , radon finns trots allt i alla bostäder i Sverige, i varierande mängd och vi måste leva med en mängd andra och kanske större risker.


jawen skrev:
Ja, jag tycker den här diskusionen på slutet har blivit någon " vem kan berätta mest om tillverkningen" & det är synd då det inte hjälper Per72., och jag tycker imported_Byggaren hade många bra grundläggande synpunkter i sitt inlägg, så jag kan heller inte fårstå varför man hakar upp sig och måste dissa enstaka av dom ?, lyft fram det väsentliga i stället.

Annars tycker jag du ska köpa det om priset blir bra och nyligen uppmätta värden ser hyffsade ut, har man torra väggar så kan man väl dessutom också binda in dom ytorna som e.v skulle vara problem med "flytande plast/primer/fuktspärr" eller kan man inte det ?.
Dessutom finns också alternativet och byta ut innerväggar om dom är boven, då kan du ju samtidigt göra om planlösningen, och det är inte särskilt dyrt att för e.x mura upp 120 el 150mm lättklinkersväggar.
Ett golv/platta som släpper igenom kan med hyffsat små åtgärder ventileras ur med platonmatta och ventilerade socklar med fläkt.

Men ropa inte FARLIGT förens du har fått huset uppmätt, börja där.

MvH Jawen
 
I
Humulus får ursäkta om jag med mina gamla erfarenheter av radonproblematiken har svurit i kyrkan. Humulus har oxå nyare erfarenheter på detta område som jag inte har. Dock ser jag ingen saklig skiljaktighet mellan det jag skrev och det Humulus skrivit. Sättet att avgöra om det är ett farligt objekt att köpa och bo i, går fortfarande över kunskap om hur det är i det aktuella fallet som Per72 frågar om. Och det enda sättet att ta reda på det är fortfarande att mäta. Men innan Per72 drar åstad med en dyr mätning (som h*n inte själv kan göra) kan ett enkelt borrprov ge fingervisning om vad h*n har att förvänta sig. Är borrmjölet svartblått ÄR lättbtg.-en med mycket stor sannolikhet tillverkade i Skövde och omkringliggande nejd och då ÄR den radonfarlig. Är den vit är det Siporex från Dalby. Är den ljusgrå till blygrå ÄR den tillverkad på någon annan ort och kan vara radonfarlig men är det i regel inte.

Fabrikerna i Skövde-Tidaholmsområdet är skapare till många radonfarliga blåbtg-hus. Och det beror givetvis på att mtrl. till lätt.btg-en hämtades just där.

Hade Per72 frågat husägaren (eller den som byggt huset) och fått den upplysning som h*n nu fick och redovisar här, hade jag direkt utan mätning kunnat avråda från fortsatt affär. Resten är ointressant.
____________________
Byggaren
 
Jag tackar för alla intressanta svar jag har fått. Som jag har sagt tidigare så är det blåbetong tillverkad i skövde nån gång i mitten på 60 talet. Huset är byggt 68 tror jag. Det känns som att det är onödigt och köpa detta hus. Inte sitter vi i sjön heller då vi har ett hus och bo i. Kanske är det bättre och bygga till det vi har då det är på tok för litet. Personligen tror jag inte jag kommer att dö av att bo i ett hus byggt av blåbetong men samtidigt kommer det med största sannolikhet ligga och gnaga i bakhuvudet på mig då och då om det verkligen var så bra att köpa huset OM vi nu skulle gjort det... Det känns onödigt på nåt sätt, att befatta sig med nått dylikt. Ska vi som nån påstod byta ut blåbetonväggarna får vi ju riva hela huset ovan källare då allt är byggt i blå lättbetong...
 
Per72:

Jag tycker ditt resonemang är sunt, speciellt om du kanske har småbarn som beviserligen är klart känsligare allmänt under första levnadsåren.
Sen skulle jag också ligga och tänka på det ibland om jag nu hade köpt ett "tveksamt" hus, men anledningen att riva ut väggarna i huset ovan källare hade väl varit perfekt ur ny planlösning sett, då hade du ju kunnat ha stora öppna ytor m.m och inte dom småskrubbarna som hus byggda 68 brukar ha ,-).
Självklart baserade jag mitt resonemang ang nya innerväggar, på att säljaren skulle bekosta 50% av kostnaden i.o.m sin sänkning av priset.

MvH jawen
 
Är Siporex blåtonigt i ytan ?!
 
(Ooops! Ämnet var väldigt gammalt så jag tog bort min kommentar)
 
Redigerat:
I
Mangan skrev:
Är Siporex blåtonigt i ytan ?!

F'låt dröjsmålet med svaret. Åskan slog ut min dator för en tid sedan.

Nej. Siprox är helt vitt tvärs igenom. Tillverkades i Dalby.
______________
Byggaren
 
Bor i ett blåbetonghus i Malmö och letar efter en radonsaneringsfirma i närheten, är det någon som har erfarenheter av eller kan rekommendera radonsaneringsfirmor/radonkonsulter vore jag mycket tacksam.

mvh Ola
 
Vad trist, vad gäller "konsulter" på blåbetong så tycker jag att du kan börja med att göra en mätning. En korttidsmätning är rent indikativ och avviker från långtidsmätningen. Vad gäller långtidsmätningen så är den dessutom "tidskritisk", dvs du måste göra den inom ett visst intervall på året.

Testa Independia Control, som är ett av SSI ackrediterat företag som sysslar med mätningar och rådgivning. De ligger i Göteborg, men jag tror inte att du hittar något annat här nere i Skåne. Jag fick hem en av deras besiktningsmän för en okularbesiktning av det hus som vi senare rev och det kostade inte så fasligt mycket trots att det är c:a 30 mil enkel resa mellan Malmö-trakten och Götet.
 
Det här med radon är lite som "varg" känns det som. Strålning finns för det första överallt runtomkring oss - både alfa, beta och gamma -det är de höga doserna som kan ge skador.

Radonfaran i hus kommer sig av att radongasen kan inandas och s.k. radondöttrar då avger strålning vid sönderfallet. Och då är det främst Alfa-strålningen som är farlig - och den skyddar normalt huden mot - men inandas man den (och radondöttrar fäster tex på damm och rökpartiklar) så har man inte det skyddet. Gammastrålningen som också förekommer vid sönderfallet är i normalfallet låg och utgör inte ngn större risk i "radonhus" (enligt strålskyddsmyndigheten, enligt tidigare undersökningar så ökar riskerna för tex leukemi inte signifikant) - den är dock väldigt svår att skydda sig mot.

Det finns fastlagda gränsvärden för hur många Bq/m3 som gäller (200 har jag för mig det är i bostäder !?). Blåbetong kan vara en källa till radon, markradon en annan. Ofta är det dessa i samverkan som ger höga halter - markradon brukar dock ge betydlig högre halter ! Värt att betänka ur risksynpunkt är också att folk som bor i bostäder med förhöjd radonhalt löper större risk för cancer i första hand om dom är räkare !! Mao är man icke-rökare så är det små ökningar av risker vi talar om - även om dom finns där.

Radon blir ALDRIG dolt fel (detta gäller som praxis) - så det kan man inte falla tillbaka på. Däremot kan man ju begära att få göra en mätning - tyvärr tar en sådan ett antal veckor och bör göras på våren - så köper man ett riskhus som man sen skall sälja så kan det ju vara bra att ha ett protokoll som presumtiva köpare kan få ta del av.

Mer om radon finns på Stråsäkerhetsmyndighetens hemsida:
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Radon/

/K
 
Måste kommentera dels att det bara är höga halter av joniserande strålning som utgör en hälsorisk. Kring detta råder för närvarande INTE konsensus, utan riskerna med lågdosexponering har uppvärderats på senare tid och är fortfarande ett område vi vet relativt lite kring (tidigare antog man ofta att det fanns ett tröskelvärde, men den teoren är i dagsläget övergiven av de flesta forskarna).

Att mätning bör göras på våren är nog en missuppfattning. Däremot så ska långtidsmätningar göras under den sk. eldningssäsongen (oktober - april).


klaskarlsson skrev:
Det här med radon är lite som "varg" känns det som. Strålning finns för det första överallt runtomkring oss - både alfa, beta och gamma -det är de höga doserna som kan ge skador.

..SNIP

. Däremot kan man ju begära att få göra en mätning - tyvärr tar en sådan ett antal veckor och bör göras på våren - så köper man ett riskhus som man sen skall sälja så kan det ju vara bra att ha ett protokoll som presumtiva köpare kan få ta del av.


/K
 
Humulus: Du har rätt: Under eldningssäsongen skall dey vara - våra mätningar är gjorda på våren dock.

Å andra sidan spelar det nog kanppast ngn roll eftersom mätningen tar ganska många veckor - så för en köpare är det nog svårt att få till en sådan lång besiktning ? Alltså torde det vara bättre om man som säljare har dessa mätprotokoll vid försäljning.
/K
 
Det är givetvis en fördel för en eventuell köpare om mätningar är gjorda redan innan köpet. En brasklapp bör läggas in iom att det är säljaren som gör mätningen så finns det en minimal risk att en mindre seriös säljare påverkar mätningen i en för denne positiv riktning.

Värt att notera är också att de korttidsmätningar som kan göras i samband med en överlåtelse ej är bundna till eldningssäsongen, utan kan utföras under hela året.
Dessa är behäftade med en högre grad av osäkerhet än korrekt utförda långtidsmätningar, men kan rätt utvärderade ändå ge värdefull information inför ett köp.
 
Har ärvt ett blåbetonghus byggt 1961 och funderar just nu på om jag ska renovera huset och flytta in. huset är i mycket dåligt skick men ett väldigt fint läge, jag förstår att det går att åtgärda radonet, mina föräldrar hade ett fläktsystem som fick ner radonvärdet till under 200Bqm3.
Men det systemet slutade fungera senare och blev aldrig åtgärdat igen.
Båda mina föräldrar fick cancer (inte lungcancer)
Cancer läkaren Lennart Hardell som ju är väldigt insatt i strålningsfrågor
varnar för blåbetong och då gammastrålningen som inte går att åtgärda.
Huset kan som sagt bli väldigt vackert med mycket arbete och stora investeringar. Ska förska låna en geigermätare.
Tacksam för synpunkter just angående gammastrålningen.
 
Hur man ska ställa sig till gammastrålning från blå lättbetong är inte någon lätt fråga. Först och främst så beror det ju på hur myckeet av fastigheten som är byggt mha blåbetong...? Är det många väggar? Om det är ett mindre antal väggar och dessa inte är bärande så kan man ju eventuellt byta ut dessa (dock väldigt mycket jobb).

Att ta hänsyn till är också var blåbetongen kommer ifrån/vilka värden man får vid en gammamätning. Det varierar ganska mycket mellan olika fabrikat/batcher. (flera hundra procents skillnad)

Slutligen så har man att ta ställning på eventuell kvarvarande matrials betydelse för hälsan och/eller ekonomin. Ekonomiskt har det betydelse pga ökade kostnader för forcerad ventilation med påföljande värmeförluster. Vidare så lär det påverka husets framtida värde vid försäljning.

Betydelsen av både Radon och gammastrålningen för ens egen och familjens hälsa är ytterst svårt att ta ställning till. Faktum är att det inte finns någon entydig sanning i detta sammanhang. Det finns forskare som Hardell som skrämmer upp folk och i princip menar att döden står för dörren...och det finns i andra änden forskare som påstår att lite gammastrålning påverkar hälsan positivt...
De flesta forskarna befinner sig däremmelan, men som sagt, man vet egentligen inte så mycket (mer än att rökning i kombination med Radon är förkastligt, effekten är multiplicerande). Tycker dock inte att du ska fästa allt för hög tilltro till just Hardell, han är mycket ifrågasatt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.