Jag har en speciell taklampa som har en inbyggd ringledningstransformator som surrar som f_n när jag kopplade in en dimmer. Dimmern var en eljo något... I a f av rätt modell för min tranformator.

Transformatorn skall klara minst 240 watt och mata 24 st 12 V halogenlampor samt passa inbyggt i lampan. Jag har inte funnit någon elektronisk transformator som passar och funderar på vad som går att göra.

En fundering är att plocka bort transformatorn och skicka upp den på vinden inbyggd i någon låda.

Fundering är vad som går att göra och vad man får göra. Slänger jag upp den på vinden så måste jag ju ner med 12 V trådar i takdosan igen... och det är väl inte tillåtet?
 
Men är du säker på att nuvarande trafon är en järnkärnetraf? En 240W järnkärnetraf väger typ 5-10kg minst.
 
Är ingen hejare på detta så jag slänger upp par bilder. Samma bilder jag visade när jag köpte dimmern.
 
  • DSC00082#1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00083.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaså, en ringkärnetransformator. Blev lite konfunderad över vad ringledningstransformatorn gjorde i taklampan.
 
mulpac skrev:
Jaså, en ringkärnetransformator. Blev lite konfunderad över vad ringledningstransformatorn gjorde i taklampan.
Som sagt inte riktigt mitt område :-$ Ring var i alla fall rätt.

Men kärnfrågan är vad kan och får jag göra. Jag har i nuläget tagit bort dimmern och satt dit 8 st 5 w lampor då det är lagom nivå när man tittar på TV'n. Var 24*10 W från början.
 
OK det är en järnkärnetransformator. Nu har jag för mig att just ringkärnetransformatorer har någon egenhet som gör dem olämpliga att dimma. Ialla fall med "vanliga" dimmers. Har dock ingen koll på varför, och det kan också vara något jag har missuppfattat.

Åtgärd som jag ser det är för det första om någon kan klargöra ifall min (svaga) uppfattning om problem med ringkärnetranformatorer stämmer eller ej.

I värsta fall kanske du måste byta transformatorn mot en elektronisk transformator och skaffa en dimmer som funkar med dylik transformator. Det borde inte vara alltför svårt att få plats med en elektronisk tranformator i utrymmet.
 
Ringkärnetrafos funkar inget bra med vissa dimmers. Du ska ha en tyristordimmer eller en universaldimmer där det specifikt anges att den klarar ring eller toriodtrafos. Observera också att med rinkkärnetrafos så minskar dimmerns maxeffekt med ca 25%.
 
Va bra, då yrade jag inte alltför mycket då. Är det någon som vet varför?
 
Induktansen i en ringkärnetrafo är lägre och orsakar högre strömrusning vid tillslag. Detta i synnerhet om sekundärsidan är obelastad. Om jag minns rätt. ;)
 
Ja, startströmmen på en ringkärna är inte att leka med. Har du dimmer startar du så att säga hela tiden. De vassa topparna vid tillslagen av triacen gör att transformatorn vibrerar.
 
De jag köpte dimmern av var i kontakt med Eljo och dimmern vi använde av oss är rätt variant men som sägs ovan så är tydligen inte transformatorn den bästa att dimma och enligt eljo så kommer jag inte ifrån missljudet då jag tydligen har vibrationer i trådarna (om jag förstod det rätt). Därför fundering att skicka upp den eller annan transformator på vinden och undrar vad jag får göra eller om någon har annat förslag.
 
jag hade bytt ut ringkärnan till en liten elektronisk transformator.
Hur man än vrider och vänder på det kommer en ringärna alltid att ha en litet surrande ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.