Tycker också det är skumt att taket inte omfattas av regler. I de flesta moderna, supertäta badrum bildas ju hur mkt kondens som helst i taket.

Ska bli intressant att se om 20 år om dagens regler verkligen minskade antalet fuktskador. (Att försäkringsbolagens kostnader kommer minska är ju klart eftersom de inte kommer ersätta fullt om minsta fel hittas i konstruktionen)
 
Fuktspärr /ångspärr !! man får hålla isär begreppen

Som vi kanske förstår så fick vi dessa problem när trähusen tog övertaget på försäljningslistorna. Trähusen har större rörelsestrukturer än döda ting som stenhus. Fuktspärrar som spricker pga. rörelser med dessa fibermatreal som marknaden tagit fram. allt detta till våra behov för att fresha upp våra snygga badrum. Jag skulle nog inte tveka om jag hade ett stenhus att ta fram gamla grytan och stryka på ett lager asfalt (tjärmatta) som fuktspärr i badrummet.

Vi som haft tonåringar förstår nog vad "uppgiven" menar med daggdroppar då mestadels i duschtaket. Man kanske skall öka ventilation med typ en timer vid dessa tillfällen. Nu har jag ingen statestik på just fukskador i taket pga. ånga i dåliga ventilerade badrum, men det finns säkert. har själv inte stöt på några sådana problem. Har då hunnit med sex badrum/dusch till mig själv, alla i trähus.
Däremot har jag fått två sättnings skador på väggar som jag fått åtgärdat.

Undrar om det inte skall finnas ett bäst före datum på badrum i trähus!
 
4you skrev:
Fuktspärr /ångspärr !! man får hålla isär begreppen
Jag påpekade bara att man skall limma ångspärren med just fuktspärr. och det på vattentåliga betongskivor (i mitt fall).

4you skrev:
Undrar om det inte skall finnas ett bäst före datum på badrum i trähus!
Hehe... borde det göra i alla fall. Men... gamla (riktigt gamla) är väl färdigsatta så... dom får leva igen.. ;)
 
frhe skrev:
Tycker också det är skumt att taket inte omfattas av regler.
Jag har varit med och renoverat hundratals vattenskadade badrum åt diverse försäkringsbolag, men kan inte dra mig till minnes att jag har sett en enda vattenskadad takkonstruktion som har skadats av fukt underifrån.

Men visst finns det regler även för tak;

Byggkeramikrådets regler gäller vid keramiska beklädnader. Kaklar du i taket så ska du följa samma regler som för vägg. Samma sak med våtrumsmatta och GVK.

Målar du taket ska du följa reglerna som har tagits fram av MVK, Måleribranschens våtrumskontroll, som även dom har utfört ett knippe tester på ånggenomgångsmotstånd och har olika rekommenderade konstruktioner.
 
LUDDET skrev:
Det här med fuktspärr tycker jag börjar bli rent hysteriskt. Det kan väl inte vara möjligt att man måste riva allt och börja om för att man behöver fixa någon rörteknisk detalj.
Varför skulle det inte vara möjligt att det är så??

Att borra hål genom tätskiktet i våtzonen för att eftermontera rör är inte en detalj.
Man kan aldrig säkerställa att genomföringen blir tät om man inte sätter en manschett som bakas in i tätskiktet bakom kaklet, och det är inte frågan om det blir en skada, utan när.
 
Vad jag menar är att man kan väl borra genom kakel och vägg, knacka sönder kakelplattor som omger hålet, dra igenom röret och baka in manschett i ny gegga. Därefter sätta nya plattor och avsluta med snygg vulkbricka. Räcker inte det?
 
frhe skrev:
Därför jag har valt att köra på våtrumsfärg istället, blir betydligt enklare och biligare på alla sätt. Bara att blaska på ny färg när man bygger om.
Ja, det blir betydligt enklare och bättre resultat.
 
ACME skrev:
Varför skulle det inte vara möjligt att det är så??

Att borra hål genom tätskiktet i våtzonen för att eftermontera rör är inte en detalj.
Man kan aldrig säkerställa att genomföringen blir tät om man inte sätter en manschett som bakas in i tätskiktet bakom kaklet, och det är inte frågan om det blir en skada, utan när.
I så fall har jag redan sabbat mitt tätskikt när vi satte upp duschdörrar, då borrade jag genom kaklet och satte upp dörrarna med 8 st 5mm skruvar (förvisso tätade jag så gott det gick med våtrumssilikon). Och jag tror inte jag är den enda i Sverige som satt upp något med skruv i sitt redan kaklade badrum...
 
Jag är helt övertygad om att du kan sova lugnt. ;)
 
Men var tror du det börjar läcka om det väl gör det LUDDET?
Mitt på tätskiktet eller vid rörgenomföringar och skruvhål?
Klart att alla hål innebär en risk, risken minskar med rätt installation av manchetter och riktig tätning med silikon vid skruvhål.
 
LUDDET; Problemet är ofta att tätskiktet går sönder när plattorna rivs och man måste ju ha gammalt tätskikt att ansluta mot. Därför rekommenderar man sällan någon att försöka med det.
 
Skånepåg skrev:
I så fall har jag redan sabbat mitt tätskikt när vi satte upp duschdörrar, då borrade jag genom kaklet och satte upp dörrarna med 8 st 5mm skruvar (förvisso tätade jag så gott det gick med våtrumssilikon). Och jag tror inte jag är den enda i Sverige som satt upp något med skruv i sitt redan kaklade badrum...
Då får du hoppas att dina tätningar är täta. Chanserna för det ökar ju om du kunde utföra montaget i en regel eller massiv konstruktion.
 
M
Det här med våtytrymmen har gått så långt att det är rent löjligt. Å självklart är det försäkringsbolagen som tryckt på, med byggnads ivrigt applåderande åt dårskapen.
Sån´t här är enbart till för att "Svensson" inte ska kunna göra nåt själv, vilket går igen i t.ex eländet med motering av värmepumpar som kommit till.

Sen.., hur många tror att ett försäkringsbolag skulle betala ut ersättning, om det blir en vattenskada som beror på att en hantverkare dragit i en skruv fel? Inte ett enda, utan att först dra ner ersättningen till en skitsumma. Att hantverkaren skulle ta på sig skulden kan vi glömma, denne kommer såklart att skylla på att kunden själv har orsakat felet...

Å så undrar hantverkare, varför det finns så många GDS:are, som inte vill anlita dom för dyra pengar.. Jag vet då varför jag undviker dom, å gör allt jag kan själv, ofta med endast, material, verktyg å sunt förnuft som hjälp..
Ofta är ändå försäkringar å garantier så usla, att det inte ens är lönt att bråka om ev ersättning, utan det blir biligare att laga själv, än att betala en hög självrisk..

magentis
 
magentis skrev:
Det här med våtytrymmen har gått så långt att det är rent löjligt. Å självklart är det försäkringsbolagen som tryckt på, med byggnads ivrigt applåderande åt dårskapen.
Sån´t här är enbart till för att "Svensson" inte ska kunna göra nåt själv, vilket går igen i t.ex eländet med motering av värmepumpar som kommit till.

Sen.., hur många tror att ett försäkringsbolag skulle betala ut ersättning, om det blir en vattenskada som beror på att en hantverkare dragit i en skruv fel? Inte ett enda, utan att först dra ner ersättningen till en skitsumma. Att hantverkaren skulle ta på sig skulden kan vi glömma, denne kommer såklart att skylla på att kunden själv har orsakat felet...

Å så undrar hantverkare, varför det finns så många GDS:are, som inte vill anlita dom för dyra pengar.. Jag vet då varför jag undviker dom, å gör allt jag kan själv, ofta med endast, material, verktyg å sunt förnuft som hjälp..
Ofta är ändå försäkringar å garantier så usla, att det inte ens är lönt att bråka om ev ersättning, utan det blir biligare att laga själv, än att betala en hög självrisk..

magentis
Håller med dig i detta fallet (kul va?). Den stora apan i historien är försäkringsbolaget. Undrar om nån tror att dom kommer få ut några pengar om man får en vattenläcka efter säg, fem år?
 
M
Dom flesta tror tyvärr dom får det, å en bra ersättning dessutom.. Mindre roligt lär det, bli när dom upptäcker vad självrisken är för våtutrymmen, å hur snabbt sakerna där, har tappat värde...
Kanske kommer merparten GDS:are, från de som drabbats av försäkringsbolagens bristande ansvarstagande... :)

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.