Hej

Är inte så haj på att bygga men vi planerar ett trädäck i trädgården. Vi vill helst inte hålla på att gräva och så (väldigt stenigt under), utan enklast och smidigast.

Just nu är det gräsmatta där vi tänkt ut att däcket ska vara.. så kan man på något sätt bara bygga ett däck mitt på gräsmattan?
 
  • Gilla
frewes
  • Laddar…
Visst kan du bygga ett, men helst inte direkt på gräsmattan. Köp några betongplattor á 3kr/st på blocket eller bygghandeln och bygg på dessa.
 
tack för svaret. måste man tänka på något annat? läste något om takpapp emellan betongplattorna och reglarna?
 
  • Gilla
Per_L_1980
  • Laddar…
Stämmer bra.
Men ni skall ha gräs under? Det kommer nog dessvärre växa genom trallen snabbare än ni anar. Skulle rekommendera att gräva bort gräset, lägga singel, markduk och sand så kommer det inget (o)gräs...
 
Senaste numret av Gör Det Själv nr 7/2009 har en bra byggbeskrivning yill just ett trädäck på gräsmatta. Verkar enkelt blev sugen själv men håller som bäst på med altan...:)
 
Själv så grävde jag bort gräset ner till stabil mark som var packat grus och sand, jämnade till marken med mer grus och la pattor, och sedan markduk och alltan på det.
 
vad bygger ni regelverket utav då...?
funderar också på att fixa altanen men har inte utrymme för plintar och sånt....
har max 10 cm upp till balkongdörren
 
Går det inte o gräva bort en 10-15cm till så får du plats med en 170*45 och 120*28?
 
jo det går nog...10 cm är mitt ögonmått plockar jag bort stenplattor så borde inte det var ngt störreproblem....varför så grovt när det knappt blir någon belastning...? eller är jag helt fel ute?
 
Jag byggde mitt i 170, tyckte det va dumt o chansa.
 
altan1.jpg
altan2.jpg
altan3.jpg
 
  • Gilla
Tinaslillakoloni
  • Laddar…
Mycket Snyggt :)
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Mycket snyggt men behöver du verkligen ha bärlinan i mitten? Räcker det inte med att låta reglarna vila mot plattorna?
 
TobbeMo skrev:
Mycket snyggt men behöver du verkligen ha bärlinan i mitten? Räcker det inte med att låta reglarna vila mot plattorna?
Tackar!
Det funkar nog med, men jag tänkte det skulle bli lite styvare som jag gjorde.
 
exakt så jag hade funderingar på att göra. riktigt stiligt!!! fäste du upp bygget mot huset ngt? eller lät du det vara flytande???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.