Såja, då var den äntligen i drift, efter 1 veckas fipplade med rören..
det blev 4 rundor till rinkaby för att komplettera med rör och kopplingar, det blev en
hel del ändringar mot originalplanen :)

och sen hjälpte det ju inte att jag mätte för en 130mm pump, men köpte en 180mm :)

Imorgon ska jag montera lite skenor och snygga till all el, borra upp hål till dykrör för laddomat-givaren till pannan, och montera givaren till syr 3065 ventilen, och se om jag hinner isolera rökröret..

Rören får klara sig utan isolering, ovanför pannrummet har jag kontoret, så det kvittar ifall all värme går upp genom taket :)

Till våren ska en pelletsbrännare installeras, men fram tills dess så är det ved som gäller.

Ingen vacker installation direkt, jag tycker den påminner en hel del om skärmsläckaren i windows som ritar upp rör :)

Utrustningen är en Nibe Alpha Combi, 500l strömsnäs tank, 200l tryckkärl, laddomat 4030 och en Grundfos Alpha+ pump som ska värma upp 300m2 i Blekinge.

Bilder finns på http://www.akkk.se/furnace/

/Daniel


 
Daniel78 skrev:
Såja, då var den äntligen i drift, efter 1 veckas fipplade med rören..

Rören får klara sig utan isolering, ovanför pannrummet har jag kontoret, så det kvittar ifall all värme går upp genom taket :)

/Daniel
Grattis! Ja, nu kan vintern komma :). Och du fick golvvärmen på kontoret till på köpet :). Det hade vi också i en toa tills isoleringen kom till :(.
Du kommer att längta efter din pelletsbrännare med så liten ack+ved men det kan man stå ut under en vinter :). Det ser riktigt bra ut, tycker jag.
ha det varmt!
gaia
 
Bra jobbat! Men har du använt ogalvade stålrör till tappvattnet också??
 
Snyggt jobb! En kort fråga bara: varför 200 l expkärl?
 
gaia:anlednigen till den lilla tanken är att det helt enkelt inte finns plats för mer i källaren, 180 i takhöjd, och det ska bara eldas med ved i år är det tänkt, så jag brydde mig inte om att försöka skaffa måttbeställda tankar bara för att få mer volym.

Matss: dom rören hör till den befintliga installationen tyvärr, och har suttit där i 30 år, men dom ska bytas till våren så allt tappvatten blir koppar/galvat, det innerbär dock att jag måste riva upp golvet i ena badrummet och en hall, och det hinner jag inte med i år, så dom får klara sig ett år till :)

Synpunkter: jag skaffade ett 200l av 2 anledningar.
1: Vårt hus är på 1 plan och över 300m2, så jag har över 30 radiatorer, och jag orkade inte försöka räkna ut volymen på alla radiatorerna.
2: Jag har inte riktigt bestämt mig än ifall det ska bli stort pelletsföråd i andra halvan av källaren, eller fler tankar, det hänger lite på hur pass smidigt det är med vedeldningen i år, och skulle det funka bra så blir det 1.5-2m3 till våren, och isåfall räcker det inte med ett 80 liters, och prisskillnaden mellan 140 och 200 liters kärl var 400:-, så jag tyckte det var lika bra att ta ett 200l direkt.

Nu ska det gängas två 3/4" rör till utloppet på syrventilen, sen ska jag bannimej inte gänga ett enda rör till i år, det tar på handlederna och armbågarna att stå i 5 grader värme och dra i gängkloppan.

/Daniel
 
Grattis till billigare uppvärmningskostnad!

Själv fick jag ångest tidigare i veckan när jag var tvungen att slå på cirk-pumpen på våran kombipanna, den käkar alldeles för mycket el tycker jag.

Men vi får köra hårt i våran kamin så spar vi nog några surt förvärvade slantar :)
 
Grattis till "värmekällan" då den pannan är som ett stort element så bör du nog isolera alla rör ordentligt istället för rökröret du kommer ändå att få golvvärme i kontoret.. ;)

Den pannan har samma eldstad för ved som min panna som har 55 liter vatten så ska du ha mer acktank än 500 liter får du elda hela dagarna.. Du har ju 790 liter vatten (panna o acktank) o en laddning i pannan klarar knappt att värma 500 l utan värme uttag så det blir nästan 2 brasor för att värma din vattenvolym 50°

Mitt hus (215 m2) har ett effektbehov på ca 9 kW då det är som kallast o då måste jag ladda pannan full 5-6 ggr/dygn (2 på morgonen o 3-4 på kvällen) för att klara att hålla värmen.. :'( Acktanken är då 100° när man går i säng kl 23:30 o sen är det bara ner o ladda pannan kl 8 igen..
 
Anledningen till att jag tänkte isolera rökröret är för att inte sotaren ska kunna säga något om att det är för nära till innertaket, alla rör ska isoleras så småningom, men jag vill kolla så allt funkar och håller tätt först.

Vi ska testa lite i vinter och se hur pannan beter sig, och sen bestämma hurvida det blir stort pelletsföråd, eller fler tankar, men jag tror inte vi kommer behöva elda 5-6 gånger per dygn som du, eftersom vi har lite varmare klimat här nere i blekinge :)
det är inte allt för ofta det är under -5 grader, någon vecka som mest.


/Daniel
 
Daniel78 skrev:
Vi ska testa lite i vinter och se hur pannan beter sig, och sen bestämma hurvida det blir stort pelletsföråd, eller fler tankar, men jag tror inte vi kommer behöva elda 5-6 gånger per dygn som du, eftersom vi har lite varmare klimat här nere i blekinge :)
det är inte allt för ofta det är under -5 grader, någon vecka som mest.
/Daniel
No ja, trots varmare grader blir du nog trött på att springa till pannrummet ofta och jag tror att pellets blir det smidigaste i framtiden för dej ;). Veddelen är nog tänkt som akutreserv ifall pellets tar plötsligt slut och det är ingen bra idee att hänga jättestora tankar på den. Du kan i alla fall elda med billig ved under sommarna då det är bara varmvatten som ska produceras ;).
gaia
 
Hehe, förra vintern var vi rätt trötta på ved kan jag säga..
vi köpte huset 1:a februari, och då hade det en gammal kokspanna från 50 talet,
som eldades med ved, utan tankar.. och som värmde en 160l varmvattenberedare också.

Det tog väl en 2-3 timmar att få upp värmen i beredaren, och 5-6 att få upp värmen i huset om vi hade varit hemifrån en dag.. och för att bibehålla värmen när det var -10 ute så fick vi fylla på med ved var 45:e minut, dygnet runt..

Helt otroligt att dom som bott här innan har levt så i över 20 år..

Jag startade pannan vid 8 tiden imorse, och har bara fyllt på den 1 gång sedan dess, och jag såg precis att det fortfarande kom rök ur skorstenen.. den gamla pannan brann ut på under en timme.

Vi har en 200l el-varmvattenberedare som jag installerade i vintras, och den kommer vi nog fortsätta att använda på sommaren, så det blir inget eldade alls under den tiden.


/Daniel
 
Daniel78 skrev:
Vi har en 200l el-varmvattenberedare som jag installerade i vintras, och den kommer vi nog fortsätta att använda på sommaren, så det blir inget eldade alls under den tiden.
/Daniel
Säg inte det ;) du kanske ändrar dej när du ser elpriset om ett år ;)
gaia
 
Daniel78 skrev:
Vi har en 200l el-varmvattenberedare som jag installerade i vintras, och den kommer vi nog fortsätta att använda på sommaren, så det blir inget eldade alls under den tiden.


/Daniel
Om du inte vill elda på sommaren(bravo) så skall du självklart skaffa solfångare!
 
Jag har funderat lite på solfångare, eftersom jag har runt 250m2 med tak i söderläge, men det kostar lite för mycket än så länge, men i framtiden kanske det blir av.

/Daniel
 
Daniel78 skrev:
Anledningen till att jag tänkte isolera rökröret är för att inte sotaren ska kunna säga något om att det är för nära till innertaket, alla rör ska isoleras så småningom, men jag vill kolla så allt funkar och håller tätt först.

Vi ska testa lite i vinter och se hur pannan beter sig, och sen bestämma hurvida det blir stort pelletsföråd, eller fler tankar, men jag tror inte vi kommer behöva elda 5-6 gånger per dygn som du, eftersom vi har lite varmare klimat här nere i blekinge :)
det är inte allt för ofta det är under -5 grader, någon vecka som mest.


/Daniel
Ok sotarna kan va lite griniga..

Iof så har vi kallare men när man ser på folks energiförbrukning så är det likvärdigt sett över landet o du har ju 50% större hus än jag så nog lär det bli några brasor för dej oxå.. ;)
Skulle du ha 1,5 m3 acktank så behöver ladda pannan 3,5-4 ggr för att värma de 50° utan uttag så man kan säga att vedeldning i den pannan är en nödlösning el för att elda för vv på sommaren.. Så tänkte jag iaf då jag köpte min panna vilket va en feltanke då kostnaden för en pelletspanna o en vedkamin blivit istortsätt de samma för mej.. :'(
 
Jag har haft sotaren här 2 gånger, ena gången snackade vi lite bara, och ena gången för provtryckning av skorstenen.. och vi kom rätt bra överens, och han verkade inte vara speciellt "gnällig" av sig, utan var väldigt schysst ang allt, så det ska nog lösa sig när han kommer och kollar anläggningen, så fort jag byggt klart undertaket :)


En liten fundering som dykt upp... det står i bruksanvisningen till pannan att
man ska justera effektspjället efter draget i skorstenen...
men vad är "målet" med justeringen?

Är det bara rökgastemperaturen man ska gå efter?, vad ska den ligga på
isåfall vid vedeldning?
Nu går den upp på 300-350 vid tändning (överförbränningsläge), och sjunker till runt 200 vid underförbränning, med effektspjället helt öppet.

/Daniel

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.