Hej
Nån som har några idéer på hur man skall bygga en altan i fri form? Dels hade jag tänkt mig en som skall vara en 1/4 cirkel ut från ett hörn. På min baksida skulle jag gärna vilja ha lite mjukare former för att bryta av allt rakt och trist

Se bigogad bild men skratta inte för jag ritar som en kratta... brunt ska vara däck och det tegelfärgade huset...
 
  • friform.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det tänkt att bli sten eller trall?

Ens tenlagt uteplats är ju relativt enkel att göra i en rundad form med hjälp av ett snöre som passare.

Men antar att du menar en altan i trä...
Har bygt en kvart-formad en gång och då la jag trallen i 45° vinkel mot huset, alltså paralellt med cirkelbågen om du förstår. Blev riktigt läckert, såg inte alls konstigt ut. Regelverket under blev som en sol med ett antal "strålar" ut till cirkelbågen.
 
Jo, det är i trä så klart... annars hade det ju inte varit så svårt. ;)
Är det inte risk att man bryter trallen längst ut om man har för stort avstånd mellan regeln och själva ytterkanten? hur långt ut kan trallen hänga över "kanten" om man kör t.ex 028X120?

Hade du inga regler som gick mellan "strålarna"?
 
Bygg regelverket som om du skulle haft en rak altan till skillnad i att du inte drar ut regelverket lika långt. Såga valfri form med sticksåg. Man kan utan problem ha ett överhäng med minst 25cm med 28'120 trall.

Hoppas du fårstår hur jag menar.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.