Hej!

Är ny här på forumet och vet inte riktigt var min rubrik passar in nånstans! Vi har byggt ett hus i Skurups Kommun. När lantmäteriet skulle sätta ut var huset skulle stå på tomten, så stämde inte måtten med ritningen som vi, kommunen och vår husleverantör hade godkänt. Detta resulterade i att det fick göras en ny utsättning. Räkningen för denna extra utsättning skickades till oss! Vi tycker att det är kommunen eller husleverantören som ska stå för den räkningen, INTE VI!!! Vi har varit i kontakt med konsumentrådgivaren i kommunen, hon säger att även om hon inte tycker att vi ska betala, så ska vi göra det för att slippa avgifter osv. Nu har vi betalt, men vi tycker fortfarande att det är fel, och kommer att göra allt för att få tillbaka våra pengar! Finns det någon här som varit med om samma sak och kan ge oss råd?

Thes
 
Om utsättningen inte sker på plats som är angiven på av byggnadskontoret godkännd plats så är det ju ett felaktigt utfört jobb. Samma sak om de skulle lyckats med att få till fel mått på grunden. Det är ju ett solklart fall av slarv eller misstag och för det ska ni inte betala. Reklamera jobbet hos lantmäteriet och kräv pengarna tillbaka.
 
Hmmm... Vilka mått var det som inte stämde? Satte lantmätarna ut profilerna fel eller var det ritningen det var fel på?
 
Den som lämnar uppgifterna ansvarar för att de är rätt.

Kommunen hade fått en ritning av er (byggherren) som angav var ert hus skulle ligga och hur stort det skall bli. Om de då sätter ut efter den ritningen som sedan visar sig vara fel så de måste göra om jobbet så är det självklart att ni som beställare och uppdragsgivare skall få betala för merarbetet.

Om sedan ni fått ritningen från husleverantören med fel mått på så skall husleverantören ersätta er för de merkostnader ni haft i och med att husföretaget gjort fel.

Dock vill jag reservera mig för att vara alltför kategorisk eftersom jag inte vet vem som gjort fel, vad som blev fel, och vad för vatten som flutit under broarna.
Det är m.a.o. aldrig lätta att ge ett generellt svar på en komplex frågeställning.
 
Volvo, var lite snäll nu. Läs det ursprungliga inlägget igen och var inte så hård. Läser du det så ser du att bygggherrarna, husleverantören och kommunen var överrens, sedan blev det fel vid utsättning.

Visst, det behöver inte vara så men det är i alla fall det scenariet som beskrivs. Du behöver väl inte måla fan på väggen? ;)
 
Alltså, på ritningen som husleverantören gjorde, som alla har godkänt, så skulle det vara 1,5 meter mellan huset och garaget. Men, när lantmäteriet hade satt ut var huset skulle stå på tomten (enligt ritning) så var det bara 95 cm mellan huset och garaget. Jag menade på att jag skulle ha det så som var sagt på ritningen, men då säger kommungubben att dom inte har godkänt några mått i själva ritningen, utan dom har bara godkänt måtten från tomtgränsen till huset och garaget. Jag tycker att har man godkänt en ritning så har man godkänt ALLT som finns på ritningen. Dessutom hade det inte gått att ha 95 cm mellan för då hade vi inte fått plats med tak.

Thes
 
Om det är som du beskriver så är det ganska klart att du inte ska behöva stå för några extra utgifter.
 
Som jag ser det så har ju kommungubben rätt, det är ju deras jobb att se till att lagar och förodningar följs och det har dom ju gjort i det här fallet. Att garaget eller huset vilket som nu är fel inritat är ju inte byggnadskontorets sak egentligen om nu tomtgränser respekterats och allt i övrigt är ok. Kommunfolket måste ju lita på att måtten stämmer på det hus och garage som skall byggas och sitter säkerligen inte med alla husleverantörers kataloger och kollar. Lantmäteriet har bara skött sitt.

Här tycker jag det är uppenbart att det är den som ritat in huset på tomten som får ta på sig ansvaret för felet, trots att ni som byggherrar bär det yttersta ansvaret så är det ju ganska uppenbart att felet ligger hos husföretaget som tydligen inte har en ordentlig mätsticka och som ni troligen betalt för att sköta detta på ett korrekt sätt.
 
Robert_Maria skrev:
Om det är som du beskriver så är det ganska klart att du inte ska behöva stå för några extra utgifter.
Men vem ska betala kommunen för deras extrajobb?
Det är ju inte de som ritat in fel eller satt fel mått på ritningen?
Kommunen har dessutom ingen granskningsplikt för ritnignar som de hanterar.
Kommunen har inte heller något avtalsförhållande till husföretaget (som i mina ögon fortfarande skall anses få stå för slutnotan) så de har inget annat val än att skicka fakturan till beställaren som i praktiken givit dem uppdraget att sätta ut huset.
Eller du tycker kanske att de ska arbeta gratis för att någon annan gjort fel?

Sedan får ju beställaren kräva husföretaget, som ansvarat för framtagandet av ritningen, på samma belopp som kommunen kräver.

Det är väl inget stelbent eller konstigt med detta?
 
Men volvo, vänta här nu. Läs igenom de inlägg som gjorts som beskriver det inträffade igen. Som jag läser det hela så är ritningen rätt. Den ritningen som husföretaget ritat, byggherren godkänt och även kommunen. Sedan har lantmäteriet klantat sig vid utsättning.

Menar du att kommunen inte har granskningsplikt? Varför ska man då ha byggsamråd där ritningar skall redovisas? Om ritningen skulle visat för kort avstånd mellan bebyggelse och tomtgräns skulle det i Västerås kommun inte gått att få ett OK på byggsamrådet.

Menar du att husföretaget som ritat på kunds uppdrag och som har fått sitt jobb godkännt av stadsbyggnadskontor eller liknande avdelning på kommunen skulle stå för fiolerna när Lantmäteriet klantar till det?

Men visst, jag kanske har läst helt fel i de inlägg som Thes har skrivit. I så fall så skulle jag vara väldigt tacksam om du kunde förklara för mig hur jag läser fel. Det är ju ändå den information som Thes ger som ska ligga till grund för råd och dåd, inte egna spekulationer. ;)
 
Hej!

Tack för era tankar, funderingar och råd! Jag förstår om det kan vara lite komplicerat...Eftersom den första utsättningen blev fel, så fick lantmäteriet komma ut och göra en ny utsättning. Lantmäteriet har sen debiterat kommunen, som i sin tur har debiterat oss. Min första spontana tanke är att husleverantören har gjort fel, men samtidigt så har ju kommunen gjort fel om dom har godkänt en karta som inte stämmer överens med verkligheten. Vi litar ju naturligtvis på vår hussäljare och vi var tom på hans kontor när han mätte avståndet mellan hus och garage. När vi fått fakturan ringde jag till hussäljaren och förklarade att vi inte tänker betala den, då svarar han " eftersom vi inte vet vems felet är, så får byggherren betala". Kan man verkligen resonera så??? >:(


Thes
 
Byggherren har fått en nybyggnadskarta med alla mått med tomtgränser osv. På kartan har då husbyggarna ritat in hus och garage på. Förutsätter att dom då tagit hänsyn till avstånd till tomtgränser prickat område osv osv. När jag läser Thes inlägg så är det något fel på måttangivelserna av huset, då första utsättningen skett säger ju kommungubben att vi ser bara till att tomtgränserna respekteras.
Lantmäteriet utför sitt jobb och då visar det sig att hus och garage är alldeles för nära varandra inte att dom är för nära tomtgränsen eller hur för det skriver inte Thes.
Alltså har den som ritat in huset på tomten gjort fel d.v.s hussäljaren.
Lantmäteriet följer ju bara dom angivna måtten, kommunen ser till att lagar och förordningar följs. På vårt byggsamråd kollade kommunen bara husets placering på tomten och inget annat, dom har ju ingen anledning att betvivla att den som ritat in huset begått ett misstag. Räkningen skall betalas av husbyggaren.
Att som säljare skylla ifrån sig är väl ganska klassiskt, han har väl visat sitt rätta ansikte nu när det börjar bli problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.