Tänkte starta en "semestern blev inte som man tänkt sig för att alla dessa *%&¤ saker i huset gick sönder!"-tråd, alltså, vad jag gjorde på mitt sommarlov.

Tvättmaskinen: en slang inuti lossnade. Tre dagars ångest, golvmoppande och en ny slangklämma senare, fixad.

Diskmaskinen: avloppspumpen tömde inte (och apropå ingenting så gick den sönder samma dag som tvättmaskinen, OCH samma dag som vi skulle få två gäster). Fyra dagars ångest, handösande av äckligt, äckligt smutsigt vatten, rensande av alla jämra hål som finns i avloppsrörs- och diskmaskinsvärlden, fixad.

Hempc:n: jämra hårddisken rasade, fast den är som tur är inte mitt problem, hurra för serviceavtal! Fast det blev två dagars ångest och felsökning ändå...

Fast det blev en lindrig sommar ändå, kunde varit kompressorn till värmepumpen igen (det var också en semesterförstörare häromåret)...

Summa summarum, drygt en vecka åt pipan på grund av diverse strul.

/ama, sånt här händer aldrig utanför semestertider!
 
Jag gick och väntade och väntade och väntade.. på att få nycklarna till huset...

med 2 dagar kvar på min semester (har över 2 mån semester) så får jag dom äntligen...

Nu har vi renoverat i 1 vecka i streck, dygnet runt typ.. man funkar inte så bra på jobbet :)
 
Hej alla.

Under tiden som hustillverkaren och alla andra entreprenörer oxå höll semester, så passade vi på att gifta oss. Det är ju iofs inget som bara händer så där, men det kändes rätt och skönt att kunna hålla isär husbygge och bröllop på ett vettigt sätt.
Nu är byggarna igång för fullt. Kul att se hur huset tar form.

MVH Benny
 
Monterade ett litet IKEA-kök i en av sommarstugorna. Efter det svor jag att aldrig köpa IKEA-kök igen.

Ruggigt dålig kvalitet! >:(
 
Hej

Semester blev inte som vi tänkt oss. Som alla andra år planeras semestern redan i februari och vi blev med semester redan efter midsommar, jag en vecka innan sambon. Vi hade planerat att hyra en stuga på Åland och lite bilsemeser neråt Danmark och Tyskland, eller så. Men helt plötsligt så fick svärföräldrarna för sig att sälja huset och flytta till norrland och då köpte vi deras hus. (Har skrivit lite om det i tidigare tråd).

Så vi fick ett litet hus alldeles hastigt och lustigt med inflyttning 1 juli. De första två veckorna av semestern, när det var klarblå himmel och gassande sol så flyttade vi. Under de absolut bästa väderveckorna stod vi med näsan ner i en flyttlåda eller med skurborsten i handen. Vi snubblade över målarpytsar, hamrade, spikade grejade och fejade. Så när vi kände att vi hyfsat kommit på plats med alla våra små åtgärder och kände att det var dags att softa i trädgården, ja då öppnade sig himmelen och det har regnat sedan dess.

Hur kan det regna så mycket? Vi har grillat under paraply och under taket till uthuset. Att sitta och päsa i hammocken har inte varit att tänka på. Solen försvann 13 juli (jag har full koll på den) och sedan har den knappt visat sig.

Härligt med semester
Aljan
 
Här försvann nog solen den 15e juli, för det var min första semesterdag.

Saker som inte blev som vi tänkt oss:
- Radonsaneringen har hittills tagit 5 veckor, den skulle ta 2 dagar (en dag installation och en dag mätning). Nu har de ju inte varit här varje dag direkt, men det är en enda skitig röra i källaren, plus att man gått och oroat sig för att det inte ska gå att åtgärda...

- Fönster har gått sönder.

- Vädret har gjort att vi inte kunnat måla fönster som vi tänkt, och vi är således fortfarande inte klara...

- Bilen har gått sönder.

- Radonsaneringsfirman körde in i kofångaren på vår bil. Tog dock på sig ansvar och kostnader direkt.
- När nya kofångaren var lackad och monterad upptäckte vi att den är fellackad.

- Ena katten försvann och var borta i 4 dagar, då stannade livet. När han till slut kom tillbaka visade det sig att han varit instängd i grannens bod...

- Vädret i sig, 4 veckor utan en dag på stranden...

Usch, vad deprimerande!!!
Men hushållsmaskinerna håller än så länge och inga jättedyra missöden den här sommaren. Vilket betyder att pannan antagligen kommer rasa ihop i vinter. ::) :-X
 
Var hemma i drygt två månader med lindrigt skadad dotter :'( då det var som bäst väder. Kunde den första tiden inte vara på stranden på grund av sjuk dotter, men fick sedan en hel vecka på stranden tillsammans med barnen!

Bytt golv i köket. Kakling återstår.

Tillsammans med svärfar byggt fina hyllor till mina pelargoner (trädgård i kruka).

Gjort iordning en rabatt med rhodonendron, clematis, täckduk och marmorkross.

Målat trädelarna av huset (samt brakat ner med en stege utan att bryta benen) i en härlig blå nyans som vi blir glada av varje gång vi ser.

Började jobba då det dåliga vädret kom.

Åker till Spanien om två veckor och stannar i tre (har inte tagit ut semestern ännu, åker till mamma som bor där).

Åker till Spanien i december och stannar fyra veckor (okejrå, det är föräldraledighet, inte semester, men det passade så bra in).


Tycker årets semester har varit ytterst behaglig, hoppas ni inte börjar slå på mig nu! ;D

SKA barnen nu göra sig illa så de blir sjukskrivna från dagis så ska de ju i alla fall göra det i mitten av Maj kontaterade vi, även om vi helst hade haft en oskadd dotter så klart.

Edit: Stavfel...  ::)
 
Sophia skrev:
Tycker årets semester har varit ytterst behaglig, hoppas ni inte börjar slå på mig nu! ;D
Buääääääääääh!!!!! :'( Jag ville också ha en sådan där behaglig semester, var beställer man dem?

/ama
 
Men hallå Sophia, du slår på oss som redan ligger!!! ;) ;D

 
Hoppas att hon inte har tillgång till internet under sina semestrar så får hon något straff iallafall. När abstinensen sätter in.
 
1. Har inte badat en enda gång på hela sommaren, pga det kalla vädret.

2. Gick på grund med nya båten som vi provåkt endast tre gånger - fick reparera motorn för sisådär 14.000 kronor och såg inte till båten resten av semestern då den var på semesterstängd verkstad hela tiden... :'(

3. Minstingen fick en riktig fogsvans av mig. Sågade sig förstås rejält i tummen med blodsprutande effekt. Usch, vilken usel mamma jag är...

4. Målade det nybyggda fritidshuset samt det hus vi bor i resten av året. Tog samtliga fem veckor av min semester och jag trodde nästan att penseln vuxit fast i högerhanden på mig till slut.

5. Reste en friggebod där takpappen gick sönder av spännbanden, där takpanelen slagits sönder under frakten, där spånskivorna inte räckte, där allt tog äckligt mycket längre tid att göra än vad vi kunnat gissa innan.

6. Ryckte upp de spirande plantorna till mina egenhändigt sådda delphinium och andra dyra blomfröer från England - trodde det var ogräs.

Men annars hade vi det bra! :)
 
Lycke skrev:
1. Har inte badat en enda gång på hela sommaren, pga det kalla vädret.

2. Gick på grund med nya båten som vi provåkt endast tre gånger - fick reparera motorn för sisådär 14.000 kronor och såg inte till båten resten av semestern då den var på semesterstängd verkstad hela tiden...  :'(

3. Minstingen fick en riktig fogsvans av mig. Sågade sig förstås rejält i tummen med blodsprutande effekt. Usch, vilken usel mamma jag är...

4. Målade det nybyggda fritidshuset samt det hus vi bor i resten av året. Tog samtliga fem veckor av min semester och jag trodde nästan att penseln vuxit fast i högerhanden på mig till slut.

5. Reste en friggebod där takpappen gick sönder av spännbanden, där takpanelen slagits sönder under frakten, där spånskivorna inte räckte, där allt tog äckligt mycket längre tid att göra än vad vi kunnat gissa innan.

6. Ryckte upp de spirande plantorna till mina egenhändigt sådda delphinium och andra dyra blomfröer från England - trodde det var ogräs.

Men annars hade vi det bra!  :)

Mycket att skratta åt om 10 år. ;D
 
Jag hör till de lyckligt lottade vars semester inföll precis under regnperioden!! ??? Nu gjorde det ju inte så mycket eftersom vi i alla fall inte hade haft tid att sola och bada. De två första veckorna av semestern var vi i lägenheten på dagarna och packade ner alla saker i kartonger samt rensade och körde massor av saker till tippen eller till Återvinningen. Efter kl fyra då snickarna gått hem åkte vi till huset och målade, målade och ...målade. Sedan var det ju städning av huset, flyttning och sedan det värsta av allt, flyttstädning av lägenheten. (Tack svärmor, jag har trots allt inte putsat ett enda fönster)!
De två resterande veckorna tog vi det lite lugnare, men det är mycket som ska fixas i ett nytt hus när man precis har flyttat in. Men det återstår fortfarande mycket att göra; plocka upp alla kartonger, sätta upp tavlor, gardiner m.m, måla huset utvändigt och göra ordning trädgården m.m. m.m.
Vi trivs i alla fall jättebra i vårt nya, fina hus!!! :D
 
Vårt hus monterades den 21 juni. Tre veckor senare gick jag på semester.

Vi gör allt invändigt själva så hela semestern har spenderats med verktyg i handen. Då jag inte riktigt orkar hålla samma tempo som min sambo så tog jag även en och annan eftermiddagslur ovanpå den mycket hårda och kalla högen med gipsskivor. När allt gips var uppsatt somnade jag faktiskt på den ännu hårdare och kallare betongplattan vid ett tillfälle.

Så förra veckan återvände jag till jobbet, rätt så långt i från utvilad, och idag var jag hos kiropraktorn för första gången i mitt liv. Vet inte om man ska skylla på mitt kontorsjobb eller husbygget.

Men man ska inte klaga, trots hårt slit är det ju både kul och dröm som förverkligats. Vi har inte stött på några större problem heller. (Om man bortser från att vår kompis som är rörmockare och som lovat att koppla ihop ackumulatortanken åt oss ännu inte haft tid. Detta hade ju inte varit något problem om det inte var så att vi redan flyttat in och jag måste duscha varje morgon i åttagradigt vatten, det är inte skönt men man vaknar till i alla fall :))
 
första 2 veckorna gick åt till att bygga ut på landet så vi fick vår "egen" del i huset (2 nya rum i huset :) )

(edit, jobbade 4 veckor emellan 2 och 3v semestrarna)

nu går det 2 veckor åt att bygga ett f_rbannat staket (brännde en vecka på att irritera mig att jag skulle göra det ;D )

sen sista veckan semester... kommer FAKTISKT att vara semester, en vecka på lanzarote med kidsen för att komma från ALLT som har med bygge att göra.... (föreslog att jag kanske kunde hjälpa hotellägaren å bygga om eller nåt då jag inte kan låta bli att ha nåt för mig för jämnan ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.