Hej, jag har ett sommarboende som jag funderar på att installera en trekammarbrunn på. Då jag själv är lite händig med grävsmaskin så blir min fråga om man får gräva avlopp själv, eller måste fackman göra det?

Någon som har erfarenhet här att dela med sig av?
 
Grävandet får du gör själv. Däremot så måste anläggingen du installerar vara godkänd. Ring kommunen, det är de som ger godkännandet.
 
Men är det inte nya rgler om att den som gräver måsta ha något intyg numera som gör en godkänd för avlopp osv?
 
Nygge72 skrev:
Men är det inte nya rgler om att den som gräver måsta ha något intyg numera som gör en godkänd för avlopp osv?
Kommunerna tillämpar dom nya reglerna lite olika. Ring kommunens miljökontor och kolla vad som gäller hos dig.
Det finns en del nyttig läsning på www.avloppsguiden.se
 
Jag har precis gjort min avloppsanläggning själv och fått ok från komunen. En trekammarbrunn med markbädd. Vad jag förstått så måste man med de nya reglerna även ha en forsforfälla eller urinseparerande toalett? Min ansökan blev godkännd innan dessa nya regler.

Grävningen gjorde jag själv med min traktorgrävare. Brunnen är enkel att gräva ner. Det som tog tid var markbädden. Dels är gropen som ska grävas ur ganska stor och dessutom ska den fyllas med olika lager av grus och sand med en viss tjocklek. Att justera tjockleken på de olika lagren tog mest tid. Dessutom gäller det att lastbilarna (tippade direkt i gropen) kommer i rätt takt så att man hinner färdigt med ett lager innan nästa ska på. Två dagar av hårt arbete tog det att få till markbädden. Har du en ordentlig grävmaskin och en planerskopa blir det hela mycket enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.