Jag har precis vart ute o testat en manuell jordborr, inköpt på Jula för 250 kr :
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@op.eq=709009

Det funkade skitbra.. :)
Jag har sandjord, och det var inga bekymmer att borra.

Nu till frågan, jag borrar 150 mm stora hål. hålen verkar bli riktigt fina..
Mina plintar skall inte upp mer än till marknivå.

Behöver man verkligen gjutrör? Känns som att plintarna borde bli bättre utan? Ner med några armeringsjärn, i med betong, och sedan i med stolpskor, eller vad jag nu väljer för järn? Möjligtvis kanske man skall ha gjutrör precis 10 cm upptil bara?

Hur mycket armering behövs?

Vad behöver jag tänka på mer?? En 40 st plintar skall gjutas.
 
Hejsan

Jag ska också göra en liknande altan som du, och jag tänkte också gjuta direkt i mitt borrade hål, jag har ler-jord så hålen blir jättebra när man borrar, jag har en 225mm jordborr som jag köpte hos www.skurupsborren.se , men jag tänker köpa en på 175 mm istället. På det viset sparar jag c:a 14 liter betong per plint räknat på 700 mm djup, detta blir en del då jag ska borra c:a 28 plintar, dessutom så slipper jag använda gjutrör av papper som kostar några tior per styck.
Jag tänkte hoppa över armering då det inte kommer att röra sig nämnvärt, trycket är ju bara rakt neråt.

mvh Andreas
 
Redigerat:
Andreas28 skrev:
hoppa över armering då det inte kommer att röra sig nämnvärt, trycket är ju bara rakt neråt.
Nja, det vet jag inte om jag vill hålla med om.. Det har blåst rejält några ggr senaste åren!
Jag kommer åtmonstonde armera de plintar som även kommer bära upp min balkong..
 
Se upp för luftfickor...när ni inte har tubrör...Klart att det skall armeras..;)

Om inte rör används.. ta tag i marken och skaka ur luftfickorna :eek::)

Mvh
 
PX-21 skrev:
Om inte rör används.. ta tag i marken och skaka ur luftfickorna :eek::)
*asg* Kanske iaf är bra att ha ett armeringsjärn o köra lite upp o ner i betongen då.. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.