Kan ni ge exempel på vad en uppfart + mur kostat er eller annan? Nämn då storlek på yta och längd o höjd på mur.
 
Redigerat:
JAG MENAR STÖDMUR :)

Snälla.. ?

Jag behöver veta lite exempel på vad större och mer avancerade murar går på.
 
Redigerat:
Byggde en 10 meter lång och 70 cm hög mur med Windsorblock. Helt suveräna att bygga med. Kostade drygt 4 500 kr (gick runt 230-240 block).
 
Tack, känns stödmur på snithöjd 1 meter och 55 m lång ungefär rätt att kosta 140.000 kr? Då är det armerad betonghålsten som används.

Snälla någon med minsta erfarenhet, upplys mig!
 
Låter dyrt, men om man ska låta någon göra det och det inkluderar underarbetet så kanske, men nja är det inte lite mycket?.
Man får ju skrämselhicka ibland när man ser vad det kostar att lämna bort saker.
 
De ska då visserligen lägga material på uppfarten oxå så det blir packat stenmjöl på den. Men det i sig kostar inte så mycket, och en padda kostar inte så mycket att hyra heller.

Resultatet ska se ut så här:
 
  • Uppfartskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant lät det dj-ligt dyrt, fast ska man inte göra jobbet själv så kostar det förstås. Gör du det själv kommer du undan med under hälften (gissningsvis runt 50 000), så det beror såklart på hur du värderar din egen tid.
 
Kan inte göra något av det där själv då jag blir handikapad om 2 veckor då jag har operation på foten, borta hela "säsongen".

2 gubbar 2 veckor, 1 grävmaskin... 75 sek i materialkostnad ungefär.
 
Johnny Viking skrev:
Kan inte göra något av det där själv då jag blir handikapad om 2 veckor då jag har operation på foten, borta hela "säsongen".

2 gubbar 2 veckor, 1 grävmaskin... 75 sek i materialkostnad ungefär.
Verkar rimligt det pris du har fått innan o tidsåtgången för detta projekt.
Det som är dyraste är maskinkostnaden, vilket gör att priset drar iväg. Nödvändig men prutbart kanske, för det verka bli mycket stillastående.
 
Göt 32 st 1X1 meters L-element för några år sedan och satte dessa på plats med hjälp av en grävare. Drännerade infarten samtidigt och skickade på en ca 30 m3 kross. Totalt hamnade det på ca 20-25' om jag minns rätt men då la jag någonstans mellan 60-90 timmar på att gjuta blocken först
 
Hej Johnny Viking,

Vi vill också bygga en stödmur på 1,5m(höjd) ca. 30 m lång. Vem har du anlitat? Vi bor i stockholm(norrort) och har fått en offert från en firma på 170 000. Låter jättedyrt :(
 
Kan väl nämna att jag har stödmur, lite annorlunda lösning men påminner en del.
(har även lutning på garageuppfarten)

Jag använde mig av prefabricerade betongelement (med "ankare").

Gick förbannat fort att sätta upp med kranbil o grävmaskin, en dag.

Sen var det lite eget pyssel med stenläggning på uppfarten ...
 
Hej!

Klart med firma (som gjort murar på granntomter som referens). Grävfirma som gör arbetet åt mig. Mur 1,4m hög 24 m lång + 75cm hög 23m lång. Grävning + murning (Hedamuren, keystone garden wall) + fraktande av jordmassor från tomt + hämtning av makadam och murstenar samt återfyllnad mot stödmuren, avjäning av marken + uppfart inkl grundarbeten till carport (= 230kvm) => två veckors arbete. 100T + mtrl kostnad. Billigt eller inte?! Tid är pengar.
Mig skulle det ta hela sommaren att göra allt arbete. Om allt klaffar ska det vara klart till midsommar. Inkl carporten (snickaren bokad) och anläggning av gräsmattan. Som sagt. Tid är pengar. Familjen kräver sin tid.

Hoppas bara tidsplanen håller. Mer info med bilder kommer under tiden för bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.