Hur länge har keramiken hållt i er panna

  • Antal röster
    13
  • Omröstningen stängd .
Har nu äntligen tagit tag i att byta keramik i min CTC V25FK panna.
Köpte huset för ett år sen och har en V25 från 1999 med 4x500lite acctankar så systemet
i sig är väl fungerande. Dock var keramiken redan när jag köpte huset i rätt dåligt skick.
"Läpparna" på dom två keramikblocken i botten av vedmagasinet var mer eller mindre bort eroderade. Är väl också ungefär vad man får räkna med i livslängd på dom. (Många trådar har man läst om att kvaliten varit lite bristfällig på keramiken i CTC pannor)
Verkningsgraden har nog gått ner en del på grund av att dom spalter som skall vara mellan blocken mest är ett stort hål idag....:(
Gjuta själv som också snackats om såg jag inte riktigt som ett alternativ.
Ganska hutlösa priser på kermaiksats från CTC har gjort att jag febrilt letat efter "kopior" på nätet och i diverse forum. En länk jag trodde på var Siggstedt Energi i Söderhamn som finns beskrivet i detta forum men dom har slarvat bort formarna till CTC V25 och ligger nere med dom tills vidare. Har nu till slut hittat en annan alternativ leverantör Cewe Produkter i Landskrona som verkar ha sataser till ett antal olika pannfabrikat. Prisnivån var behagligt lägre jämfört med CTC. :) Där kan man köpa både de två mittblocken som slits mest separat eller en komplett keramiksats som jag bestämde mig för. Priset ca 30% lägre än CTC.
Materialet enligt uppgift "Höganäs" och utlovas vara bättre än CTC:s.
Lagervara och väntar med spänning på att få hem satsen och börja montera.
Skall lägga ut lite länkar till foton från montaget som skall ske nästa vecka.
 
bara som information ....komplett keramiksats till Atmos40 = 3271kr ( moms inräknat).

Delen med dysor är något sliten och hålet dubbelt så stor efter 5 vintrar. Brännkammare-delen har sprukit i 2 bitar men fungerar. Fick tips att lägga en bit isolerande material ovanpå så att den delen blir bättre skyddat mot snabba temperaturuppgångar. Dörrisolering är helt intakt så den nya får ligga på hyllan och vänta. Egentligen skulle vi kunna klara oss ett år till .... byter det nödvändigaste i sommar
gaia
 
Angående byte av keramik ctc v25fk, nyfiken på hur det har gått med ditt keramikbyte. Jag har precis själv bytt all keramik i min panna, keramiken är också köpt hos Cewe Produkter.
Mitt byte gick bra fick dock kapa den "främre rosterstenen" något för att den skulle få plats, gjorde även en mindre anpassning av luftdonet för bästa passform,nu eldar vi igen...
 
Keramikbytet är gjort. I stort sett passade dom nya stenarna bra. Den vänstra stenen kilade dock lite. Den var väl ca 0,2 mm för lång och låste sig när jag skulle lägga den på plats. Var lite kämpigt ett tag innan jag fick ut den igen och kunde slipa av den lite med diamantskiva. Är ju inte så stor marginal att hantera sidostenarna ut och in genom luckan eftersom dom inte är delade och faktiskt väger några kilo. När det väl löst sig passade dom två rósterstenarna som hand i handske. Bottenstenarna har lite glapp mot sidorna och där lade jag ner bitar av glasfiberpackning för att stabilisera i sida. Enda problemet sen var nog det samma som du beskriver som "anpassning av luftdonet". Öppningen för luftdonet var väl
ca 4 mm för lågt i höjd :mad:. Blev fram med vinkelslipen och sen TIG-en för att minska höjden på donet. Lade också pannkitt i skarven mellan de två bottenstenarna. Hela installationen tog väl ca 6 timmar från att jag startade med att riva ur dom gamla stenarna tills allt var klart. :cool: Gamla stenarna var milt sagt spröda. Dom gick i småbitar när man bröt loss dom så var absolut inget problem att få ut dom. Obs om du skall byta var försiktig med dom understa isolerstenarna. Dom ingår inte i satsen. (Ligger två lager isolerstenar under bottenstenarna) Bara det övre lagret finns i satsen. Kul material i dom föresten. Ser ut so´m keramik men väger nästan inget. Följde för övrigt rådet om förtorkning i ugn innan montaget för dom två rosterstenarna, eftersom dom har den högsta termiska belastningen. Sen följde en långsam procedur med att småelda med grillbriketter först och sen små eldar med trä.
Snipp snapp snup så var installationen färdig. :D
 
Har ungefär samma erfarenheter med keramikbytet som du. När jag bytte rev jag ut all keramik på en gång och plockade sedan in den nya "kompletta keramiksatsen",upptäckte direkt att något var fel då hela satsen var placerad alldeles för lågt. Efter en koll i installations-anvisningarna upptäcktes felet..det fattades ett lager keramikplattor i botten, plockade ut alla delarna igen och lade in ett lager av den gamla keramiken i botten. Nu blev det bra jag fick dock inte plats med glasfiberflätan längst in utan kletade på pannkitt istället. Jag fick även precis som du kapa ner och svetsa luftdonet då det var ca 5mm för högt till denna keramiksats, efter dessa åtgärder fungerar pannan bra igen. En annan sak med dessa pannor är att rökgastempertaturen blir ganska hög om man har bra drag..jag har Isokern skorsten 9mx200mm viket ger ett jäkla drag. Till dessa pannor hör 4st orginalmonterade "dragbegränsare" vilket alltså inte räcker i mitt fall, dessa är nu förlängda med en rörbit till ca 400mm detta sänker rökgastemp lite till och det funkar bra.
MVH..BC"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.