En gång för alla tänkte jag se över vår ekonomi situation.
Idag har vi lån från Swedbank och försäkringar från länsförsäkringar.
Det vi funderar på är att byta till kombon Swedbank-Sveland (om jag har förstått det rätt är det förmånligare att ha dem när man har Swedbank) eller att lägga allt hos länsförsäkringar dvs bank + försäkringar.
Problemet är att vi inte har länsförsäkringar bank där vi bor vilket kanske kan vara till fördel?
Tips, åsikter, idéer någon?
 
Redigerat:
Jag tycker att du skall titta på exakt vilka priser du får innan du byter. Om priset är det viktiga kan det finnas en rad olika alternativ som blir billigare för dig. Vad som är billigast för en, behöver inte vara billigast för någon annan. Det är till och med så "grymt" att det som är billigast på pappret inte nödvändigtvis är billigast i verkligheten eftersom det kan tillkomma avgifter för t.ex. avisering, internetbank & betalkort när det gäller val av bank, och villkoren i olika försäkringar kan skilja sig åt rätt så mycket. Det är heller inte säkert att det är billigast att samla hus/hem-försäkring och bilförsäkring i samma bolag.

När du väl har "svart på vitt" på vad som är billigast får man ta in andra värden. Att det inte finns ett bankkontor att besöka nära kommer också att bli en kostnad förr eller senare. Krav på att vara kund hos A för att teckna försäkring hos B kommer göra det väldigt jobbigt att framöver alltid gynna de billigaste.

Jag tror att den tyngsta biten för de flesta är räntan på lånet, och jag tycker man börjar med att placera det där man får bäst ränta. Har de dessutom ett bra försäkringserbjudande som är billigare än allt annat på marknaden så kan det ju vara en bra idé att teckna försäkringen där, annars väljer man något annat.

Det är en djungel att ta sig fram om man vill ha "billigast". Jag brukar nöja mig med att vilja ha "bra pris" när jag tittar runt på vad jag skall välja.
 
Själv har jag varit på väg att byta från Nordea flera gånger men p g a att det försäkringsbolag, Vesta, som de samarbetar med har så låga premier så har det inte varit värt att byta trots att det är lätt att få bättre ränta på hypotekslånet på andra ställen. Det går inte att få försäkringar hos Vesta utan att vara Nordea-kund.
 
Jag kollade upp var min familj fick bäst totalekonomisk lösning. Lån och bankaffärer hos Nordea, personförsäkringar hos ett försäkringsbolag, hus, hem, bil och barn hos ett annat försäkringsbolag. Ingen kunde matcha det totala priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.