All el är nu färdigdragen i mitt garage alla uttag är kopplade och alla lysrör mm är klara, det som återstår är att säkra av garaget emot fasadmätarskåpet (huvudcentralen). Elektrikern som har dragit all el i garaget är på jobb i Norge och kommer endast hem sporadiskt, därför har projektet stannat upp.

Jag pratade med honom häromdagen och då sa han att det vore bra om jag kunde skaffa en elektriker som kopplade in 3st 16amp automatsäkringar i fasadmätarskåpet för att säkra av garaget med så kunde han som ansvarig för själva installationen "koppla på" elen på dessa säkringar sedan.

Min fråga är, är det dyrt att "bygga ut" skåpet med tre automatsäkringar på 16amp? Vad är kostnaden uppskattningsvis?

Tack på förhand!
 
Mycket konstigt att han inte kan koppla in säkringarna själv om han nu ska dit och koppla in anläggningen. Ska han ändå dit tar det kanske en kvart längre än om han bara ska koppla in kabeln. Kostnaden för att ta dit en annan är lite svår att ge men dom flesta är inte så lockade av den typen av arbete så den som ev kommer vill nog ha ordentligt betalt. Det kan även vara lite svårt att över huvud taget få dit någon, man vill ogärna komma i den positionen att man kopplar lite i ett jobb som någon okänd utfört och sedan kanske blir utpekad som installatör om nått går snett.
 
Det kan jag förstå, men som jag förstod det på honom så blir han ansvarig för installationen då han kopplar på strömmen? Hur som helst så ville han väl att det skulle vara fixat när han kom på plats för att slippa lägga ännu mer tid.

men att koppla på 3 automatsäkringar är inte tidskrävande då? dyrt?
 
Norskarbetande elektriker blir eventuellt darriga på handen ju närmare mätarskåpet kommer, menar ätt längst bort på fastigheten går det bra att använda det som finns å tumma liite på regler och förhållningssätt, men det skiljs på agnar och strå när det gäller delat ansvar i mätarskåpet.

Han kanske int vill ha ansvaret av å spräcka inkommande säkringar i transformatorskåpet , och därmed är det enklare att överlåta ansvaret på en behörig elektriker.

Ansvar ... han tar på sei ansvaret eftersom han avslutar arbetet?! det kallar jag för skitsnack, jag skulle vilja se den avslutninganmälan som denne norskarbetande elektrikern lämnar till fastighetsägaren, egenkontroll? hur ska han veta hur hårt skruvarna är dragna i mätarskåpet? kopplar han ifrån huset vid en kontroll av den egna installationen? hur ser det protokollet ut ?

*irriterad* **för liite kaffe oxå**
 
Om skåpet har plats för automater kostar matr. 150 - 200:- resor till och från? restid? arbetstid ,5 - 1 timme. Kostnad 1000 -2000:-. Är skåpet inte utrustad för automater så måste kabeln in i garaget vara minst 5g6 mm2 (ca: 60:-/m + grävning + arbete) eller så måste skåpet bytas (5 - 6000:-.
 
skåpet sitter redan infällt i garaget, och är ett helt nytt GARO skåp. Så grävning bör inte bli aktuellt.

Får väl kolla med honom igen... men Man kan säga att det ligger på ca 2000:- med skäliga påslag för en påkoppling av detta slaget....?
 
Men varför krångla till det med avsäkring i mätarskåpet då det verkar som "bara genom väggen" mellan mätarskåpet och centralen i garaget? lite 5x6mm2 fixar alla problem?

Protte
 
prototypen skrev:
Men varför krångla till det med avsäkring i mätarskåpet då det verkar som "bara genom väggen" mellan mätarskåpet och centralen i garaget? lite 5x6mm2 fixar alla problem?

Protte
Som sagt jag är ingen elektriker, men menar du att det bara skulle vara att koppla på de befintliga säkringarna? jag har ju en komplett normcentral monterad och installerad i garaget men det är ju matningen till den som skall kopplas sen är ju saken klar liksom, och jag är så trött på att vänta på min norske elektriker att jag måste snart agera själv....

är inte avsäkring i fasadmätarskåpet nödvändig?
 
Inte om du har rätt kabel då kan du lägga garagecentralen parallellt med matningen till huset, men det är att föredra att ha möjligheten att bryta bort garaget
 
Garaget går att bryta bort i garaget elcentral, men Elmontörn, hur många timmar kommer husägaren att vara utan ström i huset för att utföra arbeten på ledningen mellan mätarskåpet och garagecentralen/år.

Det är som alla ballofixer i VVS, när man behöver de om 9,5 år så sitter dom fast. Att kunna bryta bort garaget är i sig en felkälla.

Protte
 
Om jag säger så här då, det är ingen nackdel att ha möjligheten att bryta bort garaget ;)
 
Garaget går att bryta bort i garaget elcentral, men Elmontörn, hur många timmar kommer husägaren att vara utan ström i huset för att utföra arbeten på ledningen mellan mätarskåpet och garagecentralen/år.

Det är som alla ballofixer i VVS, när man behöver de om 9,5 år så sitter dom fast. Att kunna bryta bort garaget är i sig en felkälla.

Protte
 
Bryta bort garaget gör han ju med huvudbrytaren i garagecentralen, jag tycker det verkar absolut smidigast och billigast och mest funktionellt att dra en 5G6 direkt från huvudsäkringarna till undercentralen - förutsatt att din norske elektriker inte snålat då och använt 2.5mm2 som kopplingskabel i centralen...

edit: prototypen hann långt före
 
elmont skrev:
Om jag säger så här då, det är ingen nackdel att ha möjligheten att bryta bort garaget ;)
Det enda han vinner på det är att man kan mecka med kabelstumpen genom gargeväggen. Ska vi hårddra det hela så behövs en brytare för huset jämte den för garaget. Uttrycket tårta på tårta kanske passar här.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.