Hej!

Renoveringen av tvättstugan är nästan klar. Endast rörmokeri och lilte möbler kvar. Röris (grannen) kommer om 1-2 veckor. Ta en titt på min eminenta bild :).

Bakom den vägg ni ser där allt ska stå finns ett pannrum där rör ska dras ifrån och dras igenom väggen. Jag undrar hur man smartast ska göra med rören? Bygger inte utanpåliggande rör ca 75mm från vägg? Jag har möjlighet att dra ut rören från pannrummet antingen i hörnet eller max 75cm ut från hörnet (d.v.s precis efter tvättmaskinen där första skåpet börjar. Jag vill gärna kunna skjutan in tvättmaskinen någorlunda mot väggen och även skåpen. Hur löser man detta på ett snyggt och smidigt sätt rent "rör-mässigt"??
 
  • tvattstuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utanpåliggande rör bygger under 4 cm från väggen och tvättmaskinen går knappast så långt in mot väggen. Det måste ju finnas plats för avloppsslangen också.

Fundering:
Jag skulle ha bytt plats på tvättmaskinen och skåpet utan vask. För att ha någonting att vila bänkskivan på. Som det är placerat på bilden så hänger skivan i luften ovanför tvättmaskinen. Med maskinen bredvid vaskskåpet så är det också lätt att ansluta vatten och avlopp under vasken.
 
it-snubben: Det var faktiskt ett riktigt bra förslag! Stort tack!

Bänkskivor är väl normalt 62cm djupa? Om man då har rör bakom skåp och tvättmaskin som bygger 4-5cm och sen skjuter skåp (60cm djupa) mot dessa så blir det cirka 65cm djup vilket gör att bänkskivan inte räcker till i djup. Eller tänker jag fel?
 
Thomas59
Nu finns det säkert standards för på vilken höjd över golvet som rören ska dras men möjligen skulle man ju kanske i ditt fall kunna dra rören så att dom går längst väggen men UNDER skåpen. Så gjorde jag vid ett tillfälle.

Vill minnas att IKEAskåpen står på ben som är ca 16 cm höga.

Annars kan man ju gå med rören i skåpen med urtag i stommarna, så har jag också gjort vid ett tillfälle då det var lite trångt. Jag gjorde iofs inte urtag utan borrade hål för rören direkt i stommarna. Funkade fint det med.
 
Som Thomas skriver, så kan du dra rören under eller i skåpen. Tycker det är bättre än att dra dem bakom skåpen. Annars så finns det djupare bänkskivor.
 
Var ska kranen för avstängning till tvättmaskinen sitta? Kran med baksugsventil kan läcka lite vatten ibland.

Protte
 
Jag satte mina några dec övermaskinen.
Men du skulle väl kunna ha en blandare med diskmaskinsavstägning och sen sätta en backventil. Det måste vara det snyggaste i det här fallet. det är då om du byter plats på skåpen så maskinen kommer bredvid diskbänken.
 
thewolf: Jag hade tänkt mig något sådant.
 
Man kan ju skippa backventilen och blunda :)
 
thewolf skrev:
Man kan ju skippa backventilen och blunda :)
nu är iofs backventiler inte så himla stor kostnad i sammanhanget så varför ska man då låta bli;)
 
Mikael_L
Vad gör backventilen för nytta?
 
Tackför svaren. Pratade med röris igår. Jag har köpt in köksskåpen och monterat dom. Har beslutat att röris får dra alla rördragningar bakom eller i skåpen innan jag beställer bänkskiva. Då blir det enklare att se vad jag egentligen behöver för djup på bänkskivan.
 
Mikael_L skrev:
Vad gör backventilen för nytta?
OM säger OM det blir avbrott på vattenförsörjningen och fastigheten ligger högt så är risken stor att vatten sugs ut från fastigheten ut i ledningsnätet och då är det inte så chickt att ditt tvättvatten från tvättmaskinen sug ut i ledningsnätet och sedan hamnar i grannens kaffe.

Det ska vara både en backventil och en ventil som släpper in luft OM det blir baksug.

Numera ska det sitta en backventil i vattenmätaren (av en helt annan orsak) så risken är väl mindre.

Man ska heller inte ha en slang ansluten som ligger ner i golvbrunnen.

Nu är det kaffe (helst inte på grannens tvättvatten) Protte
 
Mikael_L
prototypen skrev:
...Det ska vara både en backventil och en ventil som släpper in luft OM det blir baksug.
Fantastiskt forum, man lär sig hela tiden nytt.

Kan jag fortsätta att fransa ut på den här tråden? brevik verkar ha fått sina svar ...

Vilka fler prylar ska ha backventil? Diskmaskin verkar som en bra kandidat...
Vanliga tappställen kan väl inte kräva det?

Luftinsläppventil då, räcker det med en? Och var i så fall.

Är dessa ventiler ett absolut krav, ett bör eller "bra att ha" ?
 
Röris hade tydligen tid idag. Han ska komma kl 15:00 (om 8 minuter :)). Ska fråga han om backventil med mera. Kan återkomma ikväll om han dyker upp vill säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.