Hej!
Köpte en blandare hos IKEA där det fanns med 2 PEX slangar (antar att det är en till varmt och en till kallt vatten).
Mitt sommarvatten har jag dragit in på tomten (PEM slang 20mm). Undrar om det finns en smidig koppling man kan köpa mellan dessa slangar? Antar att jag bara kan dra in PE slangen genom golvet och koppla direkt till kallvattens PEX'en? Har än så länge ingen varmvattensberedare, det får komma lite senare.
 
Det finns säkert specialkopplingar att köpa hos en välsorterad VVS-butik. Annars kan du köpa en PRK-koppling med gänga och sedan en övergång (rörnippel?) till rätt gänga för din PEX. Har du tur som en tok kanske det finns en PRK med rätt gänga, fast jag tror inte det i och med att det är 20 mm PEM.

ta_403_rak.gif
4132_1.jpg

Edit: Kikade på IKEA:s hemsida och det verkar som deras blandare har 3/8" på anslutningen. Ställer det till det i och med att "alla" kopplingar numera verkar vara i mm? 3/8" blir ju 9,53 mm (räknat att en tum=25,4 mm) eller vilken av alla tum räknar man med i det här fallet?
 
Redigerat:
Glöm inte att sätta en avstängningsventil före blandaren. ;)
 
är rätt säker på att jag har 20mm PEM slang, men kommer inte ihåg om det var innermåt eller yttermåt...

hmm..blir det PEM->PRK->eventuell rörnippel->avstängningsventil->PEX i den ordningen då?
 
Kan denna kopplingen från Jula vara till hjälp tror ni, så att man kommer vidare från PEM'en åtminstone?
Den är 20x3/4" utvändig gänga. Jag har en 20mm PEM, och PEX slangar med 3/8" koppling medföljer IKEA blandaren.
 
  • pem_koppling.jpg
Köp hellre en "riktig" PRK-koppling. Jag testade en liknande från Jula men tyckte den var mycket bökigare att montera än en vanlig koppling i metall. Kör på som du beskrev i inlägg #4.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.