Jag ska dra om vattenledningsrören till badrummet. Som det är nu går de i golvet, men jag skulle vilja dra dem genom väggen ett par dm upp från golvet istället så de kommer in i duschutrymmet. Kan man göra det med tanke på fuktspärren innanför kaklet? Hur tätar man mellan fuktspärr och rören i så fall?

Mvh
Mats
 
Redigerat:
Nej det går inte att göra med bibehållen fuktspärr. När man drar rör genom vägg ska man sätta rörmanchetter som läggs i fuktspärren så det blir tätt.
 
Bezt skrev:
Nej det går inte att göra med bibehållen fuktspärr. När man drar rör genom vägg ska man sätta rörmanchetter som läggs i fuktspärren så det blir tätt.
Det här med fuktspärr tycker jag börjar bli rent hysteriskt. Det kan väl inte vara möjligt att man måste riva allt och börja om för att man behöver fixa någon rörteknisk detalj.

:confused:
 
M
LUDDET skrev:
Det här med fuktspärr tycker jag börjar bli rent hysteriskt. Det kan väl inte vara möjligt att man måste riva allt och börja om för att man behöver fixa någon rörteknisk detalj.

:confused:
Håller fullständigt med dig. Ett fullständigt vanvett har spritt sig som en löpeld kring våtutrymmen. Å jag ger mig sjutton på, att det kommer att resultera i röt å mögelskador i framtiden, istället..

magentis
 
Därför jag har valt att köra på våtrumsfärg istället, blir betydligt enklare och biligare på alla sätt. Bara att blaska på ny färg när man bygger om.
 
Äntligen någon annan som är skeptisk. Ett nytt frälse har tillkommit. Det får inte ifrågasättas, det våra ingenjörer totat ihop. Ett ekonomiskt geschäft där man håller varandra om ryggen. Man försöker inbilla oss konsumeter att har man bara tätskikt så leker livet i fortsättningen.

Forummedlemmar som jobbar i branschen taggar till direkt om man så mycket som petar på denna gudstro.

Grundläggande idiotin är naturligtvis att man tätar under den yta man vill ha tät.

Har läst flera påståenden på forumet att vatten rinner direkt genom fogarna. Det kanske är så, men då frågar man sig vad händer sedan? Rinner detta vatten fritt till golvbrunnar några cm under våra fötter eller packas de små föroreningarna i vattnet ihop i fixet ock gör att vi alltid kommer att ha fukt under översta golvskiktet?

Har samma farhågor som "magnetis". Korttidstesterna som görs då ett nytt medel tas fram "har tagits fram för ändamålet" som någon skrev, kommer att visa sig, som så många gånger förut, att "tänkte inte på de".
 
Tror också att dagens regler riskerar leda till ökat antal fuktskador eftersom folk faktiskt måste kunna anpassa sina våtrum efter nya förutsättningar utan att riva och bygga om allting. Alltså kommer man att göra det ändå, men eftersom det inte finns beskrivet hur man ska göra så kommer det med all sannolikhet att göras fel.

De enda som är glada är försäkringsbolagen som slipper betala och branschen som får sälja mer av sina skitdyra produkter.
 
Thomas59
Citat:"Har läst flera påståenden på forumet att vatten rinner direkt genom fogarna. Det kanske är så, men då frågar man sig vad händer sedan? Rinner detta vatten fritt till golvbrunnar några cm under våra fötter eller packas de små föroreningarna i vattnet ihop i fixet ock gör att vi alltid kommer att ha fukt under översta golvskiktet?"

Ja det är rätt uppfattat. Klinkers/kakel som vattenbegjuts regelbundet är i praktiken alltid fuktigt under. Därav tätskiktet. Tester har gjort och det tar väldigt lång tid inna det torkar upp.

Golv med golvvärme torkar givetvis snabbare men det tar ändå tid.

Tar inte ställning för eller emot tätskitktstalibanerna, konstaterar bara att det är så.

Det finns en tråd här på forumet med lite mer info om de tester som gjorts.
 
M
Vad jag inte förstår, är varför man inte redan vid bygget gör golvet i våtutrymmen med avrinning till avlopp/dagvatten..., då skulle hela golvet fungera som ett bräddavlopp. Ett par cm utrymme under det riktiga golvet med avrinning, det skulle nästan helt förhindra alla vattenskador. Men det kanske är för enkelt å billigt att lösa det så.. Å jag är ju bara vanlig en vanlig sketen "Svensson", utan mångårig utbildning, så jag kan såklart inte begripa sån´t här...

magentis
 
Redigerat:
Självfallet finns det optimala våtutrymmet som inte skulle skapa några som helst problem. Nu är man rätt styrda av intriörer och andra mode inriktade produkter som bidrar till att få det exemplariskt våtrumet. som magnetisk nämner om avrinning är helt korrekt i min mening. tätskicktet är ändå det viktigaste hur man än vänder och vrider på situationen. Ludde om man nu inte vill ha problem med en ny rördragning genom en fuktspärr i ett vått utrymme är man nog tvungen att lokalt riva och göra om tätskicktät.

Man kan lära sig av sina misstag också
 
Håller med om att det ibland kan vara lite hysteri om det här, men nu gällde det rörgenomföring i duschutrymme och då lär det inte fungera enligt mig. Då måste genomföringen bli helt tät.
 
Tack för alla synpunkter.

Förstår nu att det inte är så bra att dra in rören direkt i duschutrymmet. Jag kan dock dra in dem precis utanför också, mindre snyggt men antagligen bättre för att inte få in fukt i väggen.

Min plan är att göra lite större hål i just kaklet för att kunna täta mellan fuktspärr och rör med lämplig fogmassa.
 
Hmmm. Vill hålla med om överdriven försiktighet i frågan om fuktspärr....
Först skall man ha vattenfasta skivor, som sedan skall målas med vattenspärrskickt. I det blöta vattenspärrskiktet sätter man sedan en ångspärr.....
Kakel och des fix läcker igenom ja, men då jag rev mitt över 50 år gammla delvis kaklade badrum var det .... tortt bakom. ockej, under kakel och klinker var det tjärmatta!!! men ovandelen i badrumet satt det en plyfa som vart målad. Thats it. Och det var tort. Att man säkrar upp vattengenomförningar kan verka lite överkurs, då man släpper elen helt och hållet. Jag kommer ha tre elrör ur väggen, två kopplingsdosor och två-tre strömbrytare. Jag kommer ha fler eluttag som är skyddade än vattenuttak som är skyddade. Sen har vi matrialvalet i golvet.... Spånskiva!!!!(okej, jag gjuter på det, sen tätskiktsmatta). Varför är det inga krav på taket ännu? Alla vet att i just taket sammlas ånga och kondenserar till... vatten. I takek kan ja odla svamp utan problem, men mina väggar får inte vara av vanligt gips.
Så, nu kar ja gnällt färdigt. Dax att gå upp och svära lite i mitt ofärdiga badrum (som inte blir klart om ja sitter här).
 
Utan att ta ställing för/mot hysteri, vill jag säga att jag har sett siffror på vad vattenskador kostar försäkringsbolag (det vill säga oss alla i slutändan) per år.

Utifrån dessa siffror finns alla anledning att ta detta på allvar.
 
M
akhagen skrev:
Utan att ta ställing för/mot hysteri, vill jag säga att jag har sett siffror på vad vattenskador kostar försäkringsbolag (det vill säga oss alla i slutändan) per år.

Utifrån dessa siffror finns alla anledning att ta detta på allvar.
Absolut, men allt måste ske med måtta, för att få avsedd verkan.

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.