HEj,

Har nån sett några bra exempel på sysports-aktiga rull-hurtsar som också sväljer andra sorts lådor, för verktyg från (förlåt mig) andra tillverkare än Festool? Nästan alla verktyg jag äger har plastlåda, tänker INTE köpa Systainers till dom allihopa, men lär väl så småningom fixa rull-hurtsar inspirerade av http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=167.0

Hoppades på lite inspiration ifall någon gjort något sådant eller har någon kul länk att bju' på? Tänker mig att helt enkelt hitta bredaste plastlådan jag har och göra tillräckligt brett för den, sen tillräckligt djupa lådor för att kunna dra ut dom så att varje plastlåda hamnar så långt ut att man kan fälla upp locket och ha det lutande i 60' eller så bakåt mot facket ovanför. Kör väl 32mm hyllbärarsystem så det går justera om efter behov med någon fast hylla på mitten för stabilitet. Bredaste lådan i mitt fall blir nog Kamasa 166'an. Alla lådor hamnar "liggande" så det går vika upp locket utan att flytta på dom.

Tankar?
 
Jag tycker att du verkar ha bra idéer redan! Bra att tänka på kan nog vara att inte göra den för hög, man ska ju kunna se ner i den översta lådan utan att behöva ta ut den. Vidare hade jag sett till att göra rejält m plats för tillbehör, slipapper, klingor etc så att man inte måste ha dem på ett eget ställe. Sen kan det nog vara bra att fundera på vilka verktyg som bör vara tillsammans i samma port. kamasalådan med nycklar behöver kanske inte vara i samma torn som handöverfräsen, vilket i ditt exempel gör att tornet med handöverfräsen kan vara smalare.
En motvikt på baksidan kan nog vara bra för att undvika att tornet välter om du skulle ha flera lådor utdragna samtidigt.
 
Jag tänkte bygga mina med material från Bauhaus.Fyrkantsprofiler i aluminium ca 20x20mm till de stående hörn profilerna.L-profil i aluminium som popnitas får agera systeinerbärare.
I princip typ som en sån där brickvagn som man ställer sin bricka i när man ätit upp.
Den går säkert att utveckla med kullagerskenor osv till systainern om man så önskar.
 
importensketsig skrev:
HEj,

Har nån sett några bra exempel på sysports-aktiga rull-hurtsar som också sväljer andra sorts lådor, för verktyg från (förlåt mig) andra tillverkare än Festool? Nästan alla verktyg jag äger har plastlåda, tänker INTE köpa Systainers till dom allihopa, men lär väl så småningom fixa rull-hurtsar inspirerade av [länk]

Hoppades på lite inspiration ifall någon gjort något sådant eller har någon kul länk att bju' på? Tänker mig att helt enkelt hitta bredaste plastlådan jag har och göra tillräckligt brett för den, sen tillräckligt djupa lådor för att kunna dra ut dom så att varje plastlåda hamnar så långt ut att man kan fälla upp locket och ha det lutande i 60' eller så bakåt mot facket ovanför. Kör väl 32mm hyllbärarsystem så det går justera om efter behov med någon fast hylla på mitten för stabilitet. Bredaste lådan i mitt fall blir nog Kamasa 166'an. Alla lådor hamnar "liggande" så det går vika upp locket utan att flytta på dom.

Tankar?
Tråden du länkar till verkar ju ha allt utom att du vill besudla din sys-port med oheliga icke Festool saker:). Detta har implikationen att bredden inte blir samma - right?

Det som slår mig är att du kanske skall satsa på utdragagbara "lådor" där ev. två maskiner får plats i varje låda (i bredd). Pss så kan du para ihop de oheliga väskorna så att en bred går med en smal och därigenom hålla "utrymmesspillet" nere - bara en tanke...

Jag har fö varit inne på samma idé men skulle vilja ha att "lådan" vinklar ner ca 15-30 grader i utdraget läge - har dock inte funnit några sådana gejdrar(?) (har dock inte letat heller...)
 
ikeahantverkaren skrev:
De kommer att se ut som denna.[länk]
Kan dock bli knepigt att jämka ihop med trådskaparens ursprungliga kravspec. ...;)

"Har nån sett några bra exempel på sysports-aktiga rull-hurtsar som också sväljer andra sorts lådor, för verktyg från (förlåt mig) andra tillverkare än Festool?"
 
Micke184 skrev:
Kan dock bli knepigt att jämka ihop med trådskaparens ursprungliga kravspec. ...;)

"Har nån sett några bra exempel på sysports-aktiga rull-hurtsar som också sväljer andra sorts lådor, för verktyg från (förlåt mig) andra tillverkare än Festool?"
Ja,ursäkta.Jag drömde mig bort och glömde vad den ursprungliga tråden faktiskt handlar om.
 
ikeahantverkaren skrev:
Jag tänkte bygga mina med material från Bauhaus.Fyrkantsprofiler i aluminium ca 20x20mm till de stående hörn profilerna.L-profil i aluminium som popnitas får agera systeinerbärare.
I princip typ som en sån där brickvagn som man ställer sin bricka i när man ätit upp.
Den går säkert att utveckla med kullagerskenor osv till systainern om man så önskar.
Detta med rullande hurtsar för lådor i känns som en lösning för mig med. Men om man bara gör dem typ 1.5 meter höga, kanske lite till, är det någon som vet om de blir ostadiga med bara små trälister? Alla verkar vara inne på aluminiumprofiler av något slag, och det skulle jag helst undvika.

--- Mats ---
 
Mats, nu får du ta fram dina metall kunskaper och göra något djävulskt stabilt... 4st VKR 50x30x3 fyrkantsrör i rostfritt . Jäkligt stabilt men ett helsicke att släpa runt på ;-)
 
Nån som vet vad det är för färgkod till:

- Systainergråvit?
- Festoolgrön?
 
Snorunge skrev:
Nån som vet vad det är för färgkod till:

- Systainergråvit?
- Festoolgrön?
Skulle kunna vara ämne till en ny tråd... :rolleyes:
 
Vet ej, men ta med en systainer till en duktig färghandlare så kan de hjälpa till där.
 
Eller bara ett snäpplås :)
Skulle vara kul om någon fick fram färgkoden och posta det här.
 
Micke184 skrev:
Skulle kunna vara ämne till en ny tråd... :rolleyes:
Provar med en trevare här.:)

Det här kanske faller under IPRED lagen :confused: ?
 
Snorunge skrev:
Nån som vet vad det är för färgkod till:

- Systainergråvit?
- Festoolgrön?
Det är ganska enkelt att ta reda på färgkoden om man har en bra bild/logo att utgå ifrån. Då kan man ta reda på RGB-färgen mha ett vanligt bildbehandlingsprogam (tex Photoshop) och sedan matcha den mot en NCS-färg här: http://www.easyrgb.com/index.php?X=SEEK

Problemet är att få tag i bra bilder. Jag hittade en Festool EPS-logo på brandsoftheworld.com (finns inte på Festools hemsida) vilket gör det möjligt att kolla den gröna färgen på ett vettigt sätt. Värre är det med systainern eftersom biderna på webben innehåller skuggor och annat trams.

Enligt loggan är festoolgrönt = RGB 84;185;72. Knappar man in det på sidan jag länkade till ovan får man bifogat resultat. S 1070-G20Y är nog det närmsta sanningen man kan komma (exakt matchning blir det väldigt sällan).

Den grå kan jag bara gissa på, så det är nog bäst att låta bli...
 
  • festool_green.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.