Jag är sugen på att bygga solpaneler för varmvatten och uppvärmning av huset och garaget under vår -höst. Både garaget och boningshuset har tak mot söder men de står 25 meter ifrån varandra. I garaget finns det utrymme för flera akumulatortankar men i huset finns bara utrymme för en 750l tank. Kan detta fungera? Solpaneler på garaget som via en kulvert värmer upp tanken i huset (med en varvatten krets) och då den är varm fyller garagets tankar. Blir det för stora värmeförluster med nästan 50m rör och kulvert. En tanke är att senare kunna montera en pelletskamin i garagebyggnaden som får värma alla utrymmen på vintern och en pelletskamin ryms defenetivt inte i huset. Huset är på ca 150m2 och relativt välisolerat.
Tipps och råd motages tacksamt. :)
 
Bättre att inrikta dig på tanken i huset i första hand.Skulle du sedan få överskott så kan du skicka det vidare till garaget i en vanlig plastkulvert.En vattenmantlad pelletskamin är dyrare än en pelletspanna. Fortsätt tänkandet ett tag till innan du bestämmer dig.
 
750 liter tank har vi i vårt hus. Och totalt 120 solfångarrör varav 60 ska sitta 90 grader på sydvästfasad och 60 på sydösttak i ca 45 grader.
Från tak till tank är det ca 17 meter kulvert - dubbelslang se
http://sfinxsolar.e-butik.se/sfinxsolar/images/shop/flexror_stor.jpg
från väggsolfångarna är det bara några meter
Ska bli intressant att se om dessa fångare kan tillgodose vårt vv och värmebehov från mars till oktober som jag hoppas.
Övrig tid och om det inte räcker har vi frånluftsvärmepump comfort zone 6,5 KW.
Huset är 250 kvm och välisolerat med u-värde på hela skalet på ca 0,2. Fönster 0,9, väggar 0,12
Det sista dagarna har ingen värmefläkt varit på i huset - utetemp 5-15 dagtid och neråt fryspunkten nattetid. Ingen värme i golven ännu för att klinkersplattorna inte ska fara illa. I huset är det under dessa förutsättningar 15-18 grader - tack vare passiv solenergi genom stora sydöstfönster
betr din fråga om 25 meter avstånd hus garage så låter det för en amatör mycket men om du isolerar bra borde det fungera utan för mkt förluster - frågan är bara om det är mkt dyrt?
Fjärrvärme skickar ju runt massor av energi nere i marken långa sträckor.
 
Redigerat:
Fjärrvärmenätet kan ha uppemot 10% i förlust, det ser man inte minst på gatan utanför hos oss, om det inte är alltför kallt ute. Man ser precis var rörena går i backen i kvarteret. Är det fråga om längre kulvertar hemma så kan man ju kosta på sig en "frigolit låda" eller liknande som man lägger ned de isolerade rörena i.

Min kulvert mellan huset/garaget om jag börjar nedifrån. Singelbädd med dränering i, cementrör på singelbädden med cementerade skarvar, Rikligt kallasfalt behandlad utvändigt nästan runtom, ej i botten, "spontade" styrofoamskivor på bägge sidor om cementröret, fyllde med singel, styrofoamskivor uppepå på tvären, ser ut som en lång låda utan botten. Uppepå detta är det då jord, stenmjöl, plattor. Kulvertrören är 1" järnrör isolerade med rörskålar + plasthölje. Det läcker inte mycket värme till backen. När våren närmar sig och marken blir frostfri så ser man vart kulverten går, det är fortfarande frost på plattorna där den är dragen men frostfritt runtomkring. Nu är det bara kanske 8 meter det är frågan om, men det ska ju ligga där "förevigt".
 
leifa.k skrev:
Fjärrvärmenätet kan ha uppemot 10% i förlust, det ser man inte minst på gatan utanför hos oss, om det inte är alltför kallt ute. Man ser precis var rörena går i backen i kvarteret. Är det fråga om längre kulvertar hemma så kan man ju kosta på sig en "frigolit låda" eller liknande som man lägger ned de isolerade rörena i.

Min kulvert mellan huset/garaget om jag börjar nedifrån. Singelbädd med dränering i, cementrör på singelbädden med cementerade skarvar, Rikligt kallasfalt behandlad utvändigt nästan runtom, ej i botten, "spontade" styrofoamskivor på bägge sidor om cementröret, fyllde med singel, styrofoamskivor uppepå på tvären, ser ut som en lång låda utan botten. Uppepå detta är det då jord, stenmjöl, plattor. Kulvertrören är 1" järnrör isolerade med rörskålar + plasthölje. Det läcker inte mycket värme till backen. När våren närmar sig och marken blir frostfri så ser man vart kulverten går, det är fortfarande frost på plattorna där den är dragen men frostfritt runtomkring. Nu är det bara kanske 8 meter det är frågan om, men det ska ju ligga där "förevigt".
Det är något i den stilen jag har tänkt mig fast min kulver behöver vara ca 20 meter i backen. Jag funderar vidare, ränterna sjunker ju så det finns möjligheter.....
 
leifa.k skrev:
Fjärrvärmenätet kan ha uppemot 10% i förlust, det ser man inte minst på gatan utanför hos oss, om det inte är alltför kallt ute. Man ser precis var rörena går i backen i kvarteret. Är det fråga om längre kulvertar hemma så kan man ju kosta på sig en "frigolit låda" eller liknande som man lägger ned de isolerade rörena i.

Min kulvert mellan huset/garaget om jag börjar nedifrån. Singelbädd med dränering i, cementrör på singelbädden med cementerade skarvar, Rikligt kallasfalt behandlad utvändigt nästan runtom, ej i botten, "spontade" styrofoamskivor på bägge sidor om cementröret, fyllde med singel, styrofoamskivor uppepå på tvären, ser ut som en lång låda utan botten. Uppepå detta är det då jord, stenmjöl, plattor. Kulvertrören är 1" järnrör isolerade med rörskålar + plasthölje. Det läcker inte mycket värme till backen. När våren närmar sig och marken blir frostfri så ser man vart kulverten går, det är fortfarande frost på plattorna där den är dragen men frostfritt runtomkring. Nu är det bara kanske 8 meter det är frågan om, men det ska ju ligga där "förevigt".
Något jag inte förstår är var du strukit kallasfalt och varför varken cementrören eller styroformen behöver väl kallasfalt eller har jag missat något?
 
Nää, cementrörena behöver nog inte kallasfalt, det var något jag fick för mig då jag höll på... tänkte nog i stil med att om det kommer vatten på cementrörena uppifrån så ska de inte binda så mycket vatten....Kulverten är öppningsbar i bägge ändar så man kan se in och kolla statusen, tack och lov för det när jag drog lite signalkablar i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.