har provat G4 ersättare i badrumsarmatur och i armatur under köksfläkt. G4 är ju de små pilliga halogenlampor med stift som ses på bilden. De finns i allt från 5 w till 20 W i normala fall. Dessa ersätter man med LED-lampor som den på bilden.
Jag har installerat dessa i två badrum. I den ena armaturen flimrar LED men om man behåller en halogen flimrar det ej.
Fördelar förutom energibesparing:
slipper byta lampor de närmsta decennierna
slipper överskottsvärme sommartid
minskad brandrisk (som iofs är ganska liten i badrumsarmaturer skulle jag tro)

faktum är att dessa lampor jag testat från ledbutiken.se lyser med samma gula sken som halogenisar och dem med 10 SMD ger klart samma ljus som 10W halogen, nästan som en 20W. De med 6 LED lyser som en 10W knappt - men det räcker.
Enda nackdelen om man tycker att det är en nackdel är att de lyser punktformat, men då de ofta har en täckskiva som är matt över sig spelar detta ingen roll.
Och under köksskåp ser man det inte (om man har en krönlist iaf)
 
  • 200931115305573499.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LP Capsules G4 5W.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det flimrar för att transformatorn behöver en minsta last för att fungera.
LED drar generellt för låg effekt och är olinjär och det ställer till det för transformatorn som ger för hög spänning på lägsta uteffekt så då måste den stänga av sig en stund och prova igen. Du måste byta transformator som är anpassad för lysdioder. Sorry

Protte
 
Det flimrar för att transformatorn behöver en minsta last för att fungera.
LED drar generellt för låg effekt och är olinjär och det ställer till det för transformatorn som ger för hög spänning på lägsta uteffekt så då måste den stänga av sig en stund och prova igen. Du måste byta transformator som är anpassad för lysdioder. Sorry

Protte
 
jag väljer att inte byta trafo av kostnadsskäl utan behålla en av 4 halogen som lastökare. Kostnaden ligger inte bara i trafon utan också i elektrikerns arbetstid.
Finns det nackdelar annat än högre elförbrukning och att man måste byta lampa då å då? Tar LED skada av vanlig trafo?
 
Led fungerar inte på vanlig halogentrafo, det sitter mera saker än bara lysdioder på den ersättaren och det är hur det är konstruerat som avgör hur lysdioderna kommer att överleva. 100% upp till tillverkaren.

Protte
 
Hej

Köpte Ledtrafo och Ledlampor på www.absat.se och den passade perfekt i mitt Svedbergs badrumsskåp.
Se bifogade bilder.
 
  • badrumsskåp 154.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumsskåp 151.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
prototypen skrev:
Led fungerar inte på vanlig halogentrafo, det sitter mera saker än bara lysdioder på den ersättaren och det är hur det är konstruerat som avgör hur lysdioderna kommer att överleva. 100% upp till tillverkaren.

Protte
ok då får man bara hålla tummarna för att de håller. Menar du att de kan ge f mkt ström så de lägger av i förtid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.