Måste bara skriva av mig en liten historia...

Köpte en sådan pjäs på biltema. Och efter att ha trilskats med monteringen ett bra tag gick den faktiskt igång. (Benställningen var värst. Vassa kanter och lite halvseriös passform) Svor en ramsa över det lite instabila anhållet samt att inanmätet ser ut att vara billigast tänkbara ur tillverkningssynpunkt. Men döm om min förvåning när den faktiskt fungerade hyffsat bra. Den klyver rakt, med hyffsat snitt och motorn på 1500 W orkade mer än jag trodde.

PANG!!! Så small det till i sågen utan att jag ens matade den med trä, den gick i tomme. Jag hade inte ens hunnit lyfta upp den planka som skylle klyvas från marken. Sågklingan snurrade nu för fullt fast den satt snett i sitt spår och skar in sig i den lilla röda plastkåpan innan jag han stoppa motorn. Efter en liten operation kom jag fram till att ett av motorfästerna helt enkelt spruckit. En gjuten historia med några fästpunkter för genomgående bult. Detta innebar att hela innanmätet, med motor, klinga och annordningen för att vinkla klingan nu hängde helt löst inne i sågen.

Raska steg till butiken för att få detta fixat.

Inga problem! Sågen ska lagas. Redan idag! Fick jag som svar. Efter att ha väntat halva dagen i stan ringde de från butiken och sa att jag tyvvär fick vänta på min såg några dagar. Det tog längre tid än tänkt. Jag förklarade att jag hade fyra mil enkel resa och undrade om jag inte kunde få sågen utbytt istället? (Det torde inte handla om många hundralappar i inköpspris för en sådan såg. 300 kronor kanske?) Men se det gick inte. Min såg skulle minsann lagas.

Dagen därpå ringde butiken och sa att det blev dyrare än de trodde att laga min såg. (Åhhh.... vad var det jag sa????) Men att jag var välkommen att hämta en ny.

In till stan igen. Fick en ny såg. Åkte hem och monterade ihop eländet.
När den startades upp hördes tydligt hur motorvarvtalet svajade. Den varvade väl max 1500 av de utlovade 4500 rpm. Det lukade varmt och brännt om motorn. Jag matade den av ren nyfikenhetmed en 22 mm panel och då orkade den inte mer utan stannande.

Greppade luren och ringde till biltema som återigen sa att jag var välkommen in och byta den.

Nu är den nya monterad och WOW den verkar ju fungera. Undrar bara hur länge?

Summa av kardemumman!

3 eftermiddagar i stan samt 24 mil bilfärd enbart för att krångla med denna såg. Ingen kompensation för detta utgick. Dessutom mitt upp i min utomhusrenovering som jag vill få färdigt innan snön börjar vräka ner...

Man ska inte reta upp sig på småsaker, men man kanske skulle köpt en DeWalt i allafall...?
 
  • 17-047_l.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Irritationen av en sådan sak är obeskrivlig. Förstår inte att du kunde behålla ditt lugn.
Även om man köper jättebilliga verktyg så måste det väl ändå vara någon måtta på hur kassa de får vara.
Jag menar, sågar är inga leksaker, det är farliga grejjor.
Undras hur kassa klingor osv. där sitter i de maskinerna? Verkar helt klart vara idé med skyddsglasögon iaf :F

Angående maskinen i sig har jag en polare som köpte en liknande maskin på harald nyborg.
Den låg runt 12-1500 och har funkat i minst 1½ år nu.
Kanske skulle ta en titt på en sådan ist? Bör ju inte vara svårt att få tillbaka pengarna för den du har köpt iaf.
GL
 
Jag kan acceptera att den första sågen krånglade. Värre var det när den andra inte heller ville funka. Men det värsta tycker jag faktiskt är att biltema överhuvudtaget får för sig att den ska repareras. Det är väl bara att ställa fram en ny såg meddetsamma.
 
Du kan alltid kräva reseersättning när du reklamerar en vara. Det är bara att säga till och berätta hur många mil du har till affären så får du betalt. Allt enligt konsumentköplagen.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Ähh, min DW744 har 1600 W, kör på enfas och den reder tvåtums ekplank utan problem. Däremot är det skillnad på en billig maskin och en dyr och vad det är för typ av såg.

Gjerdesågarna är rena byggsågar som är byggda för att formligen misshandlas, man kan inte misshandla t ex en DW 744'a på samma sätt för den är inte gjord för det. Det är inte de andra sågarna som nämnts här heller, det är bordscirkelsågar som man kanske skall ha inomhus och köra finare jobb med. Inte ens DW's eller Elu's vändbara sågar klarar allt men de är robustare än vad t ex en DW744'a är. T ex med plåtbord i stål till skillnad från gjuten och slipad aluminium.

Kruxet är att många bara trycker på och inte lyssnar på hur sågen låter och då bränner man vilken motor som helst om det vill sig illa. Gjerdesågarna lär dock slira på remmarna ett tag först *S*

"Klyvsågar" är inga av de här uppräknade sågarna och ärligt talat tror jag inte att någon här ens är intresserad av en sån för de används enbart till en sak, dvs att klyva med och på t ex kan ni se vad det är för kul pryl http://www.logosol.se/_industri/klyvsag och självfallet har både Jonsered, Waco m fl sådana med av äldre modeller.

Sorry om jag låter lite spydig men jag är trött på hur idioterna benämner sågarna i reklambladen. De har exakt noll pejl på vad de pratar om.

/Kent
 
Jovisst men kruxet är bara det att de som gör annonserna har noll pejl, mer rättvisande vore att kalla dem för bordscirkelsågar för det är vad de är.

Klyvsåg är inom snickerivärlden en maskin enbart avsedd för att klyva fram meter efter meter av virke medans bordscirkelsågar oftast har möjlighet att både klyva, kapa, gera, dubbelgera o s v.

Klyva är när man sågar längs med fibrerna och kapa när man sågar tvärs fibrerna. Sen är det dessutom skillnad på klingorna på en klyvsåg och en bordscirkelsåg, i alla fall på ett snickeri. De på klyvsågar är mycket mer aggresiva och de vill man inte köra med som allroundklingor.

Gjerdesågen är en underbar byggsåg men inte speciellt kul om man skall jobba med att t ex göra möbler, där är en bordscirkelsåg bättre, precis som att min DW744'a gör sig bäst i verkstaden medans min gamla TGS funkar på byggen.

Sorry om jag verkar petig och jag anser fortfarande att det är felaktiga benämningar fabrikanterna sätter på sina sågar.

Trist att du har dåliga erfarenheter av DW's maskiner, jag är mer än nöjd med både mina ELU och DW. Vilken tråd berättar du om det problemet i? *nyf*

/Kent
 
Det där med klyvsåg var väl bara en av mig påkommen benämning. Den maknadsförs nog som bordscirkelsåg i katalogen och detta är väl kanske den rätta benämningen. När jag skrev tråden var det klyvsåg som låg närmast till hands i mitt ordförråd. Ber om ursäkt för detta.

Angående kvalitén så uppfyller den behoven för tillfället. Den användes vid monteringen av det nya köket samt nu när jag byter ytterpanel. Klyver rakt och snyggt och utan större problem.

Att två sågar efter varandra går sönder talar ju i och för sig sitt tydliga språk beträffande kvalitén men jag tycker nog att det allra värsta är biltemas krånglande. Bara att byta ut skiten med en gång. Inget tjaffs!
 
Ahh du hade ju t om ett svar ifrån mig där *S*

Att Biltemas bordscirkelsåg inte håller högsta klass verkar rätt tydligt och deras servicenivå med tramset att reparera den, hur då förresten? är ju ett skämt.
Kollade med i katalogen och där står bordscirkelsåg men däremot är det om jag inte minns fel andra som säljer liknande sågar som "klyvsågar" och det håller jag inte med om att de är, lika lite som att de är "byggsågar".

Skulle faktiskt vara kul att testa några av de billigare bordssågarna nån gång och se hur de funkar. Bättre anhåll mm går ofta att trixa till men det är ju jäkligt trist om man inte kan höja och sänka klingan eller såga med den den utan att den går sönder.
Misstänker att lager mm inte håller någon högre kvalitet vilket kan vara en förklaring.

Sen så tror jag även att ens egna förväntningar spelar en ett spratt ibland, det är svårt att kapa 2 meters bitar med 0,1 mm 's precision på en mindre bordscirkelsåg men en baggis på en större med justerbord. Skillnaden i vikt är nog rätt tydlig, 30 kg kontra 120 kg och uppåt med en prislapp därefter. Jag kan inte kapa så länga ämnen eller köra tappar med min DW744'a och det är därför jag har en radialarmsåg med.

De här mindre bordscirkelsågarna är till för mindre jobb och att klyva lite då och då. De lär brinna upp om man kör dem mer kontinuerligt såsom byggsåg eller som ett snickeris sågar skall klara av.

/Kent

 
Hej Byggaren!

Du är säkert kunnig och erfaren. Men varför inte låta oss se en bild på det Du talat om?

per
 
Hej Kent!

Tack för infon, fiffigt! Och säkert inte främmande för Er som är proffs. En mening med livet tycks vara att lära så länge man lever, sen har en ju ingen större nytta av´et.

per
 
Fast du har ju dator eller hur. Då kan du rita något hemskt i mspaint och sedan lägga in den bilden. En teckning säger mer än en beskrivning i bara text.

Fast jag förstår inte varför man inte skall göra som länken visade, det är ju precis så det skall vara. Snitten skall vara längs med fibrer, i alla andra fall så blir det svagt. Snedsågningen är för att få ett bra anslag av alla fjädrar mot materialet.


Som sagt, rita på. Vi andra är inga picasso men en teckning vore bra.

/Stefan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.