Hej jag har köpt en sommarstuga ifrån 60-talet. Det ligger starkt i söderläge och är en sjötomt. Nu skall jag måla om detta hus, men är väldigt osäker på om det är målat med slamfärg eller täckfärg. På verandan vet jag att det är täckfäg, men det är väl troligtvis även för att man kanske lutar sig mot vägg där. Men de övriga väggarna som varit mer solexponerade törs jag inte säga vad det är målat med. Kan man på något enkelt sätt avgöra om det är målat med slam eller om det är täckfärg som bara vittrat sönder i solen?
 
Det är inte så att det är målat med järnvitriol?

Det är sällan ALL värg försvinner, upp mot nocken eller under överhänget borde ju färgen finnas kvar tex.
 
Ja där finns det färg kvar och jag måste säga att det ser ut som slamfärg, men det som jag blir förbryllad över är flagorna som lossnar där solen ätit färgen att de känns lite gummiaktiga. Kan även slamfärg få sån konsistens?
 
Njaäe det kan den väl inte men blandat med kåda kan det ju få den konsistensen. Är det gammal plastfärg brukar det ju inte vara svårt att identifiera oftast när det släpper kan man dra större bitar.

Slamfärg är mer "dammig".

Obs jag kan inte så mycket om slamfärg har mest målat med faluröd.
 
v-g skrev:
Obs jag kan inte så mycket om slamfärg har mest målat med faluröd.
Vill inte verka som en besserwisser men.... är inte faluröd en slamfärg?

/Henrik
 
Slamfärg får inte en gummikosistens. Den flagar inte om man inte har målat när det är för kallt ute. Då är enda gången den flagar.

Ta en flaga och gnugga med T-röd på den, klibbar det då är det en akrylatfärg. Klibbar den inte är det en oljefärg...

Det kan ju också vara så att någon tjomme har målat över fasaden, som tidigare var målad med Falurödfärg, med en akrylatfärg och den inte har fått ordentligt fäste.
 
Det finns lite olika typer av slamfärg (med eller utan tillsatt linolja), och visst Faluröd är en slamfärg. Slamfärgen känner du igen på att den färgar av sig (llinoljetillsatta varianten inbillar jag mig lite mindre), i vissa fall kan den till och med smula något. Att det råder förvirring kring rödfärgerna är inte så konstigt eftersom man säljer rödfärgen under många namn och med varierat innehåll, i värsta fallen är det plastfärger med "falurött" utseende. Slamfärgen känner du även igen på att den ändrar färg med vädret. Den blöta väggen, den torra väggen, den solbelysta eller icke belysta väggen upplevs något olika...

Linoljefärgerna krackelerar när den åldras och kan eventuellt påvisas genom att man putsar lite med linolja på en trasa, linoljefärgen vitaliseras då medans akrylaten bör vara förhållandevis opåverkad (här får nån rätta mig annars). Men linoljan lägger sig inte lika tydligt som en hinna som andra plastfärger. Dessa går som "v-g" säger ofta dra bort i större bitar. T-röd visar som sagt akrylat... Plastfärgerna tenderar även att påskynda förruttning på virket om de inte haft heltäckande skydd.
 
Henrik T:Jo avsåg att den enda slamfärgen jag målat med var just faluröd.
 
Är nog också inne på att det kan vara en ommålning med olika färgtyper. Har en sommarstuga från tidigt 70-tal där man gjort precis detta och då får man både dessa konstigheter.
 
Men om den är målad med 2 olika, kan man då måla med Falu röd, eller är man fast i andra färger då?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.