Värmepumpen i vårt "nya" hus har gått sönder nu efter drygt två år. Huset är byggt på totalentreprenad och med kontraktet hänvisande till ABS 05. Vad är det som gäller, reklamerar vi bara till hustllverkaren?
 
Efter att ha tittat på ABS05 så verkar ju garnatitiden vara 2 år. Och då 2 år från slutbesikningen.

KO Lagen
"59 § Oavsett vad som föreskrivs i 12 § första stycket och 58 § andra stycket skall småhusentreprenaden alltid anses felaktig om ett förhållande som avses i 9, 10 eller 11 § visar sig inom två år efter det att entreprenaden godkändes vid slutbesiktning eller, om slutbesiktning inte har gjorts, inom två år efter det att arbetena avslutades."

Finns någon ytterligare garanti? Värmepumpen bord eju ha kommit med produkt-garnti på 3-5år, kanj ag tycka. Och då bör du nog reklammera via entreprenören så han får ta fram en ny. Det vet jag inte hur man skall åberopa, men rimligtvis så bord eju pumpen omfattas av detta. tillhör de entereprenören, eller köparen? Dvs har du garanipapper me di din "huspärm" så du kan vända dig direkt dit?
 
Det kan ju också vara så att den är köpt utan tillverkargaranti av hustillverkaren och då är det reklamationsrätten på 3 år som får användas istället. Mot hustillverkaren naturligtvis.
Sorgligt dock om en värmepump bara har 2 års garanti. 10 år borde vara standard.
 
Vissa tillverkare har 5 års garanti vill jag minnas. Annars kan hemförsäkringen kan vara en möjlighet.
 
Hej och tack för era svar!

Jag har letat igenom samtliga papper vi har fått ("huspärm" etcetera) utan att hitta något som specifikt rör garanti för värmepumpen. Jag är därmed inne på din linje Johan. Borde inte nedanstående reklamationstid, 3 alternativt 10 år - vad är det som gäller i det här fallet? - vara tillämpbar:

"17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Har näringsidkaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder, får reklamation alltid ske inom tio år efter det att uppdraget avslutades.
Har meddelande om reklamation lämnats in för befordran med post eller avsänts på annat ändamålsenligt sätt, anses reklamation ha skett när detta gjordes. Lag (2005:61)."

Och sedan specifikt det som rör småhusentreprenader och kopplingen till slutbesiktning, skulle jag vilja hänvisa till punkten 2 nedan:

”60 § Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet.
Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som
1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel,
2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller
3. har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen. Lag (2004:554).”

Jag har själv inte läst juridik - vad tror ni - gör jag en hemmablind tolkning?
 
17§ Gäller bara tjänster, inte varor såvitt jag kan se.
60§ Gäller bara om fel som fanns med i slutbesiktningen.

Jag tycker du krånglar till det lite.

1. Ring tillverkaren av vp och kollas deras garantier.
2. Ring ditt försäkringsbolag och kolla vad försäkringen täcker.
3. Ring hustillverkaren.
 
Det är möjligt att jag krånglar till det. Jag har tänkt mig ringa runt imorgon då Sverige öppnar igen men vill vara lite förberedd kring vad det är som gäller.

Helst skulle jag vilja slippa använda hemförsäkringen då det dels blir en självrisk och jag dessutom upplever (rätt eller fel rent formellt) att jag borde kunna förvänta mig att en värmepump har längre livslängd. Egentligen tycker jag att den enda jag borde ringa är hustillverkaren då det är totalentreprenad, jag har ju inte köpt något av vp-tillverkaren.

Till det rent formella: Avser inte 17§ hela entreprenaden (/tjänsten) inklusive ingående varor? Kan man inte vidare beträffande 60§ anse att felet fans vid besiktningen (i form a dålig kvalité på pumpen) men just att "besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen"?
 
Joffa skrev:
Det är möjligt att jag krånglar till det. Jag har tänkt mig ringa runt imorgon då Sverige öppnar igen men vill vara lite förberedd kring vad det är som gäller.
Javisst ja, glömde att det var helg..
 
mycke_nu skrev:
Javisst ja, glömde att det var helg..
Du kanske är på jobbet och undrar varför ingen annan har dykt upp? :D

-----

Jag skulle börja med hustillverkaren om det är där du köpt pumpen. Värmepumpstillverkaren kommer inte att avslöja sitt avtal med din hustillverkare, så det blir goddag-yxskaft-svar. Som sagt; garantiansvaret ligger hos säljaren (hustillverkaren i ditt fall), men vanligtvis utnyttjas en tillverkargaranti. Detta kan dock säljaren förhandla bort mot tillverkaren för att pressa priset. Säljaren har då ingen möjlighet att slippa garantikostnader utan får stå för hela kalaset själv.

Pumpen kan också vara billigt parallellimporterad (fullt lagligt), men då har samtidigt tillverkaren full frihet att neka garantiservice på andra marknader än där pumpen köptes. Exempel: en snubbe i Tranås köper en IVT-pump i Polen. Trots att han i princip bor granne med IVT, kan de i princip be honom att att släpa den tillbaka till Polen för garantiservice.
 
Detta är ju ett intressant fall, du får meddela hur det gick i veckan.

Om det nu är så att ni har 2 års garnati från leverantören (på entreprenaden), men han (entreprenören) borde ha längre garnati från pumptillverkaren.

Är det då bara baserat på hans "godwill" att han engagerar sig och tar fram en ny? och hur blir det med installationskonstnader o sånt?
Ingår det i värmepumpsgarantin?
Garantin borde ju i så fall gälla entreprenör o firma, eller är det alltid slutkunden som "äger" rätt att åberopa garantier av detta slag?

Meddela hur det gick som sagt!
 
Du har ju alltid 3-års reklamationsrätt då du köpt den av näringsidkare..... Då återstår frågan om det är en reklamation eller något annat....:D
 
Ja - det är en bra fråga ...

Jag har idag varit i kontakt med husleverantören och fått beskedet att "garantitiden har gått ut men värmepumptillverkaren ersätter din eventuella självrisk på hemförsäkringen".

Alltså ett för mig relativt bra besked men det för oss inte närmare den juridiskt intressanta frågeställningen Min känsla är att husleverantör och/eller pumptillverkare vältrar över en kostnad på försäkringskollektivet som är tvivelaktig. Förmodligen kommer jag inte att bråka om det då det ser ut som att vi får en för oss bra lösning men det lämnar en tveksam eftersmak.
 
Då kanske det går upp ett ljus för dig varför så många "hårdvaru"-försäljare vill tvinga på en försäkring för allahanda grejer. Inte bara för att höja sin förtjänst utan även för att minska risken för ökade kostnader.

En värmepump helt utan tillverkargaranti med andra ord.
 
En värmepump måste väl ändå ha en förmodad livslängd som överskrider 2 år...:confused: vilket innebär att det finns ett ursprungsfel på den... Reklamera till den som levererat den, husleverantören alltså...
 
Vad är det för märke och modell på värmepumpen som inte höll mer än 2år??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.