Hej!

Som rubriken lyder:
Finns det nån härinne som monterat upp en gammal kakelugn själv? Hur gör man?? ;-) Måste det gjutas och grejjas eller hur funkar det? Känner mig helt nollställd...

Tacksam för svar!
 
Den muras inuti med lera och tvåtums "stortegel" förslagsvis. Fem kanaler, det kan bli knepigare om det finns en punshhylla.
Var noga med att mura rakt annars får du ett helvete när du ska kakla.
 
Muraren som satte upp vår murade och kaklade samtidigt. Skift för skift.
 
  • Gilla
Musse&Mimmi
  • Laddar…
Är nog inget man lär sig på en kafferast...;)

Mvh
 
Här har du en sida att studera.
 
O kära nån...kanske ska tänka om den här planen lite..hahahahahaha!
 
Tack för länken!

Det såg ju verkligen busenkelt ut!...eller, kanske inte;-)

Tack för alla svar:-D
 
Jag satte min egen ugn i julas...svårt...njae..men kräver ack så mycket tålmodighet och precision!!

Är du inte en seriös allfixare född med verktyg i händerna så gör det inte..
 
  • Kakelugn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
... eller gå en kurs först - den på Nääs är bra ;-)
 
Jag har två ugnar som behöver sättas om. Det tänker jag göra själv. lite för att spara pengar men också för att visa på vad en hemmafixare faktiskt kan klara av.

Mitt råd är läs på, hör dig för, köp en bok:
jag köpte ett häfte, ett läromedel för murare som vill lära sig mura kakelugnar. Enkelt men lärorikt.
Bygg/Rep o restaurering RR3 Kakelugnar ISBN10: 9147012471.
Den kostar 200 pix.
 
Vi sätter om ett antal kakelugnar just nu, rättare sagt vår murare gör det. I mån av tid och intresse kan man säkert läsa sig till denna kunskap men en kurs är nog både trevlig och lärorik. Sedan beror det ju på om det är endast kakelugnen som behöver sättas om eller om det är arbeten på murstockar eller justeringar från grundmuren som behöver fixas. Är det mycket gamla kakelugnar eller fabrikstillverkade från slutet av 1800 som tål lite mer hantering osv osv. Kort sagt, ta reda på vad mer som behöver fixas när man påbörjar sitt kakelugnsprojekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.