Hej! Vi har köpt ett hus som är byggt 73, alltså platta på mark (plast under plattan) med uppreglat och isolerat golv. Nu har vi börjat renoveringen lite smått, rivit groventrén (som även är tvättstuga) samt en toalett. Med tanke på att detta är en "grovis" tänkte vi ha plastmatta i entrén, väv och målat på väggarna och på toaletten plastmatta och våtrumstapet.

Nu till frågorna.
I dagsläget vilar reglarna på träklossar som står direkt på betongen. Ingen som helst antydan till fukt och lukt men tänkte ändå byta ut dom mot plastdistanser och vinkeljärn. Isoleringen som är gullfiber? ligger från platta upp till överkant golvreglar, alltså i hela utrymmet under golvspånet. Tänkte ta och isolera mellan golvreglarna bara och låta avståndet mellan platta och regel vara fritt så luften kan "vandra" så att säga. Det går också vattenrör till en fördelare under golvet, ska denna också isoleras eller klarar den sej?
Tycker detta vore det smartaste sättet och det snabbaste men vad säger ni?

På toaletten som har dusch har jag tagit bort övre delen på gjutningen, rensat bort isoleringen som låg där och ska jämna av med antingen betong eller flytspackel. Vad som slår mej är vad dåligt gjuten plattan är, massor av gropar. Ska även här ta bort alla distanser av trä som jag ser till angränsande rum för att byta ut dom mot plast. När det är gjort så ska jag flytta avloppen till duschen och toaletten samt lägga in cellplast som jag gjuter plattan på? Ska även dra nya pexrör till alla anslutningar i cellplasten. Tycker ni det låter vettigt?

/Mr Sound
 
ang. distanser: vi hade kilformade distanser av imp. trä under golvreglarna och bytte mot plast och vinkeljärn men sen insåg jag hur smidigt det var med kilarna - en på varje sida av regeln gör att man kan justera hur noga man vill egentligen. När man skruvar vinkeljärnet i golvet och regeln händer det ibland att regeln höjs lite och då blir den hängade i järnet och inte i plastklossarna. Nu i efterhand hade jag nog gjort som det var från början dvs träkilar.
 
Ett alternativ kanske kan vara Nivellgolvet (http://www.nivellsystem.se/sv/)
Då sitter ju ställskruvarna fast, dvs dom kan inte resa sig när man justerar in regeln.
Justeringen är lekande lätt.
Och isoleringen hänger en bit ovenför betongen.

Nivell rekommederar att man kör ett ventilerat golv enligt deras system (dom vågar väl inte rekommendera nåt annat), men man kan ju naturligtvis köra ett passivt ventilerat också (på eget bevåg).

Jag har samma problem som du, med ojämn och ful platta och förra golvet var reglat direkt via klossar på betongen.
Men eftersom tidigare träklossar var hela och torra och jag inte har sett det minsta tillstymmelse till fuktproblem, så har jag tänkt köra ett passivt Nivell och montera ventilerade sockellister.

I mitt fall 70mm reglar/isolering, spårat spångolv/golvärme och laminatgolv för bästa värmeledningsförmågan.
 
Tack för svaren, ska kolla runt lite innan jag bestämmer mig. Hur fick du fast isoleringen mellan reglarna? För inte har du den hela vägen från platta till överkant reglar?
 
Mr Sound skrev:
Tack för svaren, ska kolla runt lite innan jag bestämmer mig. Hur fick du fast isoleringen mellan reglarna? För inte har du den hela vägen från platta till överkant reglar?
Är det mig du frågar?? ;)
Isåfall är det så här:
I Nivellsystemet finns det ca 4cm breda krokar som man hänger över reglarna som isoleringen sedan ligger på.
Det innebär att man har lika tjocklek på isoleringen som reglarnas höjd.
Isoleringen är en speciellt framtagen typ. Den är nog lite hårdare än vanlig mineralull och den har en duk på ena sidan som ska styva upp isoleringen så den inte hänger ner på mitten. Sidan med duken vänds neråt.
Det verkar som att alla de tre stora fabrikaten gör isolering till Nivell, dvs Isover, Paroc och Roxull. Sen beror det på var ifrån resp. byggvaruhus beställer sin isolering vilken man får.
Titta t.ex. i Nivells broschyr: http://www.nivellsystem.se/images/content/documents/sv/bygg.pdf
 
Väcker den här tråden litegrann. Funderar själv på ett passivt nivellgolv då jag ej har några fuktproblem men känner att jag ändå vill säkra mig för framtiden genom att inte lägga organiskt material direkt mot plattan.

Hur har det fungerat för er med passiva nivellgolv? Någon annan som har erfarenhet av Nivell utan mekanisk fläkt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.