Tjenare, har en fråga angående bärighet/svikt. Ska bygga till huset och ytan blir 7700x5500mm. Första bjälklaget kommer att ligga över torpagrunden med en stödmur i mitten så bräderna behöver bara vara 3850mm långa. I nästa bjälklag finns inga stötta i mitten och jag vill helst inte ha det heller. Då är min fråga om man kan lägga bjälklaget åt andra hållet. Vilket blir hela 5500mm.

Fråga:
Kan man lägga en 45x220mm på 5500mm utan att den sviktar för mkt?
Hur mkt får den svikta?
Finns det några tabeller för sånt här?

Tack på förhand//Niklas
 
Det beror också på regelavståndet. Om du av någon anledningen inte kan/vill ha tjockare eller bära upp dem på mitten så kan du kompencera med att ha dem tätare.

Men hur tätt det skall vara vet jag inte.

/N
 
Det kommer att svikta. Golvet kommer också att hänga ner sig med tiden. Inget kul om det klirrar i vitrinskåpet för varje stag man tar.
 
antingen en H-balk i mitten som du sen lägger in bjälkarna i lr limträ bjälkar.

det kommer svikta annars.
mvh
snickar estwing
 
Mikael_L
Lägg en stålbalk på 5,5 m riktningen, stick in bjälkar i den. Om jag fattat rätt så blir de då ca 3,85, vilket borde vara OK.

Vi har ett liknande bjälklag, i vårt fall blev balken en HEA 160, men det bör du låta en konstruktör räkna på.

Finessen med en sådan konstruktion är att balken byggs in helt i bjälklaget så det blir inte tjockare än utan balk.
 
Hej

kunde inte låta bli att se att ni diskuterar det jag sitter och klurar på dock jobbar jag numera på utsidan:).. kommer att bygga en altan med spannet 3,5 meter och vi kommer att använda 45x220 reglar i NTR/AB cc 600 och lägga en trall på 28x120. om jag förstått er rätt så vorde detta inte kunna ge något svaj?
 
Hej,
Enligt min lathund från Träguiden skall 70x220 C24 med cc300 fixa 5,80m i spännvidd.
Var får man tag på 70x220 C24 och hur mycket lär inte det kosta?

Verkar vettigare att konstruera en tvåfackslösning.

Mvh / Marta
 
ibland kostar det någon mer krona om man vill ha det man VILL ha.
har säkert hundra extra lösningar a´1000 talskronor....
man skall tänka på VAD man får också.
klart man kan lägga in kraftigare bbjälkar.
MEN, dom vilar på kanterna med, alltså måste ha upplag för detta m.m
likaså en hea balk... kräver 2 st pelar som VILAR på bra underlag....
lite å tänka på.....

mvh
snickar estwing
 
Jag räknade på detta när jag byggde om i stugan. Minns inte i denna sena timme formlerna, men dom kan du googla fram med att söka på nedböjning, balk etc.
Vad jag kommer ihåg rekommenderas max 1/400 dels nedböjning.
Vidare så är längden ganska avgörande. Kommer man upp i spann på mer än 4 m så ökar kraven på dimensioner drastiskt.
Ett annat sätt än att lägga bjälkarna tätare än cc 600 är att införa kortlingar även i golvbjälklag, d v s tvärsgående stabilisatorer som är dikt fästade i både över och underkant.
 
tackar för hjälpen joflopp! bra och nyttiga tabeller..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.