Hejsan

När jag köpte mitt hus för ett årsedan fick jag aldrig någon fastighetskarta med. Så nu när jag tänkte röja lite skog ringde jag kommunen och fick en karta så jag kan dse vad som är mitt och inte. Då visar det sig att min carport ligger utanför min tomt. Detta kan ju knappast handla om dolt fel utan snarare om bedrägeri? jag menar hur kan man sälja nått som inte står på mark som tillhör?

Känns ju inte speciellt kul nu antar att det finns viss risk för att man tvingas att riva den. Å om man bara låtsas som ingenting lär man ju få visa problem när man själv sedan tänker sälja.

Skall dock beställa en bättre karta ifrån lantmäteriet så jag kan se exakt hur det hela frhåller sig.
 
Det skall framgå av situationsplanen var byggnader är placerade. Har du hittat "rätt" rör?
Finns det detaljplan för området, och hur mycket utanför anser Du carporten står fel.
Felet kan ha uppstått genom någons okunnskap, och då även utan lov.
Finns all anledning att tala med säljaren först, onödigt att förstora upp problemet, om det nu är ett sådant.
Göran
 
Normalt preskriberas väl svartbyggen efter tio år. Men knappast om man byggt på någon annans tomt :-/?
 
enligt den karta jag fick från kommunen verkar typ 90% av carportens yta ligga utanför min tomt. däremot vete tusan vad det är för nått där. Tror det kan vara allmäning eller nått. Oavsett borde man ju inte få sälja sånt utan att deklarera det i köpekontraktet.

Vad har mäklaren för skyldigheter? har jag helt enkelt blivit blåst då jag inte kollade detta vid köpet? antog att mäklaren såg till att allt stog rätt till med bygglov etc etc.
 
Hej!
Jag förstår din sits eftersom vi råkat ut för samma sak. Vi har dock "bara" en lekstuga och en extra altan utanför tomtgränsen. Vi blev inte så oroliga när vi upptäckte detta, utan satte upp staketet ännu längre ut... ;) Det är en allmänning som vätter mot skogen, så det är inte så stor risk att någon "lägger sig i". Vi bor på en vanlig "villagata", så det är inte ute på landet, men det är flera som har tänjt på gränserna... Vårt fall är dock det mest flagranta.

Vi har varit i kontakt med mäklare nu när i vår tur ska sälja och har då berättat detta. Samtliga mäklare har sagt att vi givetvis måste berätta detta för intresserade spekulanter, dock är det inget vi skriver i annonsen...

För övrigt har inte mäklaren någon skyldighet till oriktiga uppgifter av detta slaget. H*n går bara på säljarens uppgifter som ju är den ansvarige av försäljningen. Ta kontakt med säljaren av ditt hus, så kan du ju fråga hur det ligger till och hur de har tänkt.

Är det bara en allmänning skulle jag inte oroa mig alltför mycket, men jag vet ju inte hur det ser ut för övrigt i området. Ska det exploateras eller så?

Lycka till!

 
Theander skrev:
enligt den karta jag fick från kommunen verkar typ 90% av carportens yta ligga utanför min tomt. däremot vete tusan vad det är för nått där. Tror det kan vara allmäning eller nått. Oavsett borde man ju inte få sälja sånt utan att deklarera det i köpekontraktet.

Vad har mäklaren för skyldigheter? har jag helt enkelt blivit blåst då jag inte kollade detta vid köpet? antog att mäklaren såg till att allt stog rätt till med bygglov etc etc.
Mycket märkligt, enligt Din beskrivning, att den även finns med på en ritning som kommunen förvarar. Det är vanligt, som nämns, att husägare använder markremsor som kommunen äger, men underhåller dåligt. Kommunen bryr sig i regel inte om detta att husägare odlar eller ställer bilen där. Kommunen behöver då inte fundera på något underhåll. Men att bygga på remsan, är nog att gå lite långt. Men det är möjligt att kommunen är informerad om att en stolprad av carporten står utanför tomtgränsen, men man har förklarat för husägaren, att den dag de behöver remsan (till rör eller något) då får carporten flyttas. Detta borde vara antecknat någonstans, inte minst med tanke på att huset kan byta ägare. Svårt att råda i ett sådant läge, men tar du upp ärendet med säljaren får du vara beredd på att carporten flyttas in på din sida, på dennes bekostnad, men då blir kanske carporten så liten att du inte kan använda den.
Men om nu huset utannonserats med carport, så kan det bli ett knepigt ärende att lösa, om platsen är begränsad till att bygga carporten inåt. Du får väl försöka skrämma upp eller hota den där hussäljaren, med att låta köpet gå tillbaka, eller ge dig pengar så du kan köpa en mindre bil, som får plats ;)
 
Kanske inte har direkt med det här fallet att göra. Men jag undrar:
Om man bygger något på grannens mark utan att ha avtalat om detta, kan man då hävda att man äger byggnaden? Eller är den grannens?
 
Hmm märkligt att mäklaren inte har någon skyldighet att kontrollera vad det är han säljer. Men säljaren måste väl åtminstone ha ett ansvar. Å dolt fel kan det ju knappast räknas som.

Låta köpet gå tillbaka känns inte så intressant dels trivs jag ju här och dels har jag ju helrenoverat huset för X anstal kronor och X antal arbetstimmar. Men jag har ju köpt en hus med carport som verkar ligga utanför tomtgränsen. Dessutom verkar brunn och avlopp också ligga utanför tomten har dock inte kontrollmätt det. Men carporten ligger ju defenitivt utanför enligt kommunens fastighetskarta. Det är dessutom mer garage än carport så det blir nog inte helt enkelt att flytta den.

 
Jag råkade ut för precis samma sak då jag köpte en fastighet 1990 (såld nu), där det visade sig efter köpet att halva garaget på 60 m2 låg utanför tomtgränsen och belastade två andra fastigheter.
Vid köpet fanns en fastighetskarta tillgänglig, men det visade sig vid närmare studier att förre ägaren hade låtit bygga ett större garage och förskjutit in dess placering på grannarnas mark.

Jag kontaktade grannarna som var medvetna om detta och förvånade över att säljaren inte hade upplyst mig om detta förhållande.
Jag talade med mäklaren som slogs fri och medande att han var lika lurad som jag, och säljaren medgav förhållandet i sak men var inte särskilt pigg på att finna en lösning.

Jag hade som tur är tillmötesgående grannar och dom lät mig köpa till en bit mark och en fastighetsreglering skedde och då kvadratmeterpriset på marken var överkomlig så köpte jag till 2 500 m2 och fördubblade därmed min tomt till ett hyfsat överkomligt pris, då lantmäterikostnaden inte blev högre än om jag köpt mindre mark.

Säljaren ville inte göra rätt för sig och jag anlitade en advokat som inledde en förhandling med säljarens ombud, vilket slutade med att säljaren betalade större delen av kostnaden med viss reducering för att jag köpt mer mark än nödvändigt.

Det visade sig också vara möjligt att ta upp dessa kostnader i samband med deklaration och därmed få en skattereduktion när jag några år senare sålda huset
 
Theander skrev:
Hmm märkligt att mäklaren inte har någon skyldighet att kontrollera vad det är han säljer. Men säljaren måste väl åtminstone ha ett ansvar. Å dolt fel kan det ju knappast räknas som.
Det är precis så det är, och det är därför som många mäklare blir smutskastade i onödan då den stora allmänheten inte har klart för sig vad en mäklare egentligen är. De måste gå på säljarens uppgifter och det är denne som är ansvarig säljare, mäklaren är ju faktiskt "bara" en förmedlare av en försäljning. Detta är den svenska lagen och många mäklare kommer i kläm.

Vad gäller ditt dilemma, så hoppas jag att det löser sig. Är det "allmänning" eller tomtmark? I vilket fall så har du ju fått bra svar här på vad du ska eller inte ska göra, tycker jag.

Lycka till!
:)
 
De måste gå på säljarens uppgifter och det är denne som är ansvarig säljare, mäklaren är ju faktiskt "bara" en förmedlare av en försäljning. Detta är den svenska lagen och många mäklare kommer i kläm.
Åja, om mäklaren nu vill slippa bli "smutskastad" så kan han ju ganska enkelt kontrollera att den egendom han säljer faktiskt ägs av säljaren.

Att inte göra dessa ganska enkla kontroller är ju ren lättja, och då får nog mäklaren räkna med att betraktas som oseriös. Att jag sedan tror att ytterligt få mäklare gör ett seriöst jobb på den här punkten, bekräftar ju snarast bilden av en oseriös yrkeskår.
 
hempularen skrev:
De måste gå på säljarens uppgifter och det är denne som är ansvarig säljare, mäklaren är  ju faktiskt "bara" en förmedlare av en försäljning. Detta är den svenska lagen och många mäklare kommer i kläm.  
Åja, om mäklaren nu vill slippa bli "smutskastad" så kan han ju ganska enkelt kontrollera att den egendom han säljer faktiskt ägs av säljaren.

Att inte göra dessa ganska enkla kontroller är ju ren lättja, och då får nog mäklaren räkna med att betraktas som oseriös. Att jag sedan tror att ytterligt få mäklare gör ett seriöst jobb på den här punkten, bekräftar ju snarast bilden av en oseriös yrkeskår.
För det första är det inte mäklaren som säljer, det är säljaren! Om man förstår detta, så är det många andra pusselbitar som faller på plats vad gäller mäklarens uppgift och ansvar. Självklart kontrollerar mäklaren vem som äger fastigheten, men inte exakt var tomtgränsen går. Det är ju inget som stegas upp, utan dessa uppgifter är säljaren ansvarig för. Lika lite som att mäklaren är ansvarig för huruvida vitvarorna fungerar som de ska eller att mäta ut om kvadratmeterna stämmer i huset. Detta är bara några exempel på vad folk i allmänhet tror att mäklaren ansvarar för och av den anledningen blir det lätt missförstånd och mäklaren står som syndabock. Självklart finns det mer eller mindre duktiga mäklare, precis som vilken yrkeskår som helst, men fastighetsmäklare är en av dem som kontrolleras mycket noga. Detta är mycket bra givetvis, men det är en förklaring till varför alla misstag och fel uppdagas, och som konsekvens är det många som tror att mäklare skulle vara mer oseriösa än andra yrkeskårer. Lite trist.

Nu kom vi in på lite annat spår i denna tråd, jag ber om ursäkt, hoppas att trådskaparens delikata problem går att lösa.

:)
 
Mitt delikata problem har stött på ytterligare ett problem lantmäteriet har tydligen skickat alla sina ritnignar över lerum kommun på scanning för att göra de digitala och kan ej ge mig några ritningar innan detta är klart. Beräknad tid ca 2 månader. Så nu blir det vänta ibland är livet underbart. Tack till alla som har visat intresse

 
Åk över till scanningfirman och insistera på att få se dem... det är offentlig handling, så de kan inte neka.
Kanske lite OT: Nja så länge de kan hävda att handlingarna är arbetsdokument, d v s inte färdigbearbetade, räknas de inte som offetlig handling. Så det skulle kunna bli lite väntetid ändå. Fast i det här fallet är det ju gamla offentliga (diarieförda) handlingar som "bearbetas" genom digitalisering. Men det är nog inte självklart ur juridisk synpunkt. Dessutom är kravet att en myndighet ska kunna lämna ut handlingarna inom "rimlig tid" vilket här skulle kunna vara två månader om kartorna nu åkt ut på en resa.
 
ArcTeryx skrev:
Åk över till scanningfirman och insistera på att få se dem... det är offentlig handling, så de kan inte neka.
Men nu kan ju scanningföretaget ligga på en helt annan ort....eller annat land. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.