Förvisso, men husägare nummer tre som har ett nybyggt hus betalar ingenting.
Fastighetsskatt på ett fiktivt värde har alltid och kommer alltid att vara orättvist. Att dom flesta fastigheter numera har fått lättnad jämfört med tidigare är ju ingen nackdel anser jag. Kan hålla med om att fastighetsskatten borde försvinna även på tomter men viktigare då att folk som bor i sina fastigheter fick lättnaden (till att börja med).
 
Rapid skrev:
Jag trodde jag hade greppat detta nu...
värdeåret i ditt exempel borde bli 2009 eller rentav 2010 (?)
Inte enligt skatteverket.
Om jag bosatt mig 1 januari 2009 så ansågs huset klart 2008 = värdeår.
 
Hemmakatten
Nu måste jag lägga mig i. Inget av inläggen ovan har fått delt helt rätt...

Det år huset anses som mestadels färdigt och inflyttningsklart kallas för värdeår.

Men om då huset inte är helt färdigt, man har tex flyttat in men har kvar att göra kök eller ytskikt eller vad det nu kan vara, och man anger på fastighetsdeklarationen att huset inte är färdigt så blir påföljande år ett skatteår.Dvs. man får fortsätta att betala fastighetsskatt för "hus under byggnad".

Först när man angett att huset är färdigbyggt så börjar de skattefria åren löpa.

Köper man ett hus från en husföretag med medföljande entreprenad/er är både värdeår och skatteår för det mesta samma år. T.ex. du beställer ett hus år 2008 från en husfabrikant, det blir uppfört och klart under samma år. Både värdeår och skatteår blir då 2088 och den 5-åriga hela skattebefrielsen börja löpa från år 2009.

Ett annat exempel. Du köper år 2008 en hussats med montering av en husfirma. Resten tänker du dig att färdigställa själv. Du jobbar på av bara katten och huset blir färdigt och ni flyttar in under år 2009. År 2008 får du då betala fastighetsskatt för tomten och för den del av huset som är färdigställt. År 2009 räknas som både värdeår och skatteår för vilket du får betala fastighetsskatt. Från år 2010 börja den 5-åriga hela skattebefrielsen gälla.

Ett tredje exempel. Du bygger ett hus i lösvirke och börjar år 2008. huset är så pass färdigt att ni anser er kunna flytta in (det är dyrt att ha dubbla bostadskostnader). Under 2009 fortsätter ni färdigställa huset och det blir helt klart under år 2009. År 2008 blir då värdeår och år 2009 skatteår för vilket ni får betala fastighetsskatt. Från år 2010 börjar de 5-åriga hela skattebefrielsen löpa.
 
Hemmakatten skrev:
Köper man ett hus från en husföretag med medföljande entreprenad/er är både värdeår och skatteår för det mesta samma år. T.ex. du beställer ett hus år 2008 från en husfabrikant, det blir uppfört och klart under samma år. Både värdeår och skatteår blir då 2008 och den 5-åriga hela skattebefrielsen börja löpa från år 2009.

Jag antar, om jag nu fattat rätt(?), att byggherren i detta exempel inte betalar någon skatt fastighetsskatt överhuvudtaget. Dvs skattebefrielsen börjar direkt? 0 kronor i skatt i fem år.

Eller åker han ändå på skatt på nybyggnad 2008(kalenderåret 2009)? Och därpå fritt i 5 år.
 
Redigerat:
imported_Anders_S skrev:
Själva inflyttningsåret är inte den rätta benämningen även om man kan säga att det princip är så. Slutbesiktning eller folkbokföring har inget med värdeår att göra heller som sagt.
Det är när huset anses som klart eller delvis klart för att kunna nyttjas (vilket självklart kan tolkas lite si och så) värdeåret sätts.
Om man flyttat in 1 januari 2009 så sätts värdeåret 2008, varpå man har 5 avgiftsfria år efter det 2009-2013, och sedan halv kostnad 2014-2018.

Rapid, hur menar du att man "missgynnas" av att ha ett ruckel på tomten istället för en lyxvilla??
Så det finns ingen ekonomisk vinning i att "flytta in" i januari om det är tillräckligt klart att bo i det i december?
 
Låt oss anta att vi har ett absolut optimalt, blixtsnabbt bygge 2008. Allt påbörjat och avslutat samma år. Inflyttning samma år. Rapporterat som klart till skattemyndigheten efter konstens alla regler.

Får då byggherren ändå en skatt för byggnad under arbete första året? Eller påbörjas de fem avgiftsfria åren direkt?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Vi har haft liknande bygge, värdeår 06 o påföljande år skatteår. Båda åren fick vi betala skatt för.
 
Kan någon reda ut vad som gäller för mig. Är helt lost vad som ska betalas och när. Dessutom om man behöver ta upp det själva eller om det kommer med på deklaration automatiskt?

Betalade handpenning på tomten i augusti -08 och erlade resterande belopp februari -09 då även lagfart betalades. Räknar med att börja bygga under sommar/tidig höst och att huset är "klart" runt nyår. Vad har vi för avgifter (ej summa) detta år och när ska de betalas? Räcker med vilka olika avgifter som ska betalas samt vilken % av vilken summa. Vilka 5 år får vi som skattebefriade och spelar det någon roll om inflyttning i stället sker februari -10?
 
Detta hände mig. Jag köpte tomten hösten 2006 fick betala fastighetsskatt på den (1% av taxeringsvärdet). Jag började bygga sommaren 2007. Vi flyttade in februari 2008. Eftersom huset är under uppförande måste vi betala fasighetsskatt för 2008. 1% på tomtens taxeringsvärde och 1% av halva nerlagda kostnaden. När vi då stod med ett i stort sätt klart hus och betalt nästan alla kostnader, så blev det rätt mycket att betala till staten. Det känns lite surt eftersom huset var i praktiken klart. Pga vissa förseningar i bygget så flyttades besiktningen till efter årsskiftet. Mycket beroende på att snickaren var tvungen att ta lite andra jobb. Nu blev det så att alla hantverkare blev klara lite tidigare än beräknat. Så huset stod färdigt utan att jag kunde flytta in eftersom slutbesiktningen var beställd till feb 2008
Vad hade hänt om jag flyttade in 2007 istället? Vad skulle jag ha gjort istället för att slippa betala fastighetsskatt?
 
Hemmakatten
Peter; om huset verkligen var färdigt och beboeligt redan under 2007 så skulle jag begära en omprövning av beslutet. Hade huset ansetts som färdigt år 2007 så hade er 5-åriga hela skattebefrielsen börjat gälla från 2008.

Skriv ett brev till Skatteverket, fastighetstaxeringen, berätta hur det var (på samma sätt som du skrivit ovan) och begär omprövning av beslutet.
 
Har redan gjort det.
Kan bara hoppas att beslutet ändras.
 
Lätt att vara efterklok men du skulle förstås ha deklarerat huset som färdigt i slutet av 2007.
Men du borde nog kunna få beslutet ändrat.
 
Kan ingen reda ut mina frågor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.