Jag har köpt en härrans massa virke som (enligt min galna tidsplan) redan skulle vara använt för 3 månader sedan. Det har legat på gårdsplanen, under pressenning, och det ser inte så fint ut...

Det har blivit svart mögel på det som varit längst ut mot kanterna, det som är i mitten av högen ser ok ut.

Kan jag använda virket?
Hur gör jag med det som är dåligt?
Hur skall jag förvara det så det inte blir dåligt?

Inomhus är så klart det bästa, men det går just nu inte...

Det är råspont och klädselbrädor i detta fallet.
 
  • Gilla
Falun023
  • Laddar…
Se till att få upp virket ordentligt fr marken. Ett par decimeter minst.

Strölägg om det blivit fuktigt. Täck inte med press utan skaffa plåt! Med luftspalt mellan!

Virket kan du med största sannolikhet använda. lite svart/grått spelar ingen roll så länge det inte ruttnat!

Lycka till!
 
Det går bra att täcka med en tät pressenning om virket är riktigt torrt. Men den får inte ligga ner mot marken för då stänger du in markfukten som kommer att kondenseras mot presseningen. Du måste ha en luftning som kan blåsa under täckningen. Plasten ska bara fungera som skydd mot regn uppifrån.
 
M
Strölägg mellan varje varv, å ändvänd så att du motverkar att virket vrider sig, täck med plåt så att luft får fritt spelrum... Å såklart ordenligt med luft under, lägg gärna nåt som hindrar att det växer upp gräs..

magentis
 
  • Gilla
Falun023
  • Laddar…
Vad är ändvänd?
 
M
niblom skrev:
Vad är ändvänd?
Titta i änden på virket så ser du hur årsringarna är böjda.. När virke torkar så vill det dra ihop sig efter årsringarnas böjning, så motverka det med att lägga åt varannat håll. Det är bara sån´t jag "lärt mig" som liten, å vet eg inte om det behövs vid stabbläggning. Men om du ska göra en dörr, typ enkel uthusdörr utan ram, så måste man ändvända virket, å även tänka på att fibrerna går i rätt rikning så att vattnet rinnar av, för att inte dörren ska slå sig våldsamt. Eller när du spikar ett trä-däck på en altan t.ex, så måste virket andvändas så att alla brädor strävar att böja sig neråt, annars är risken att golvet blir ojämt, å att t.o.m vissa bräder vrider lös sig....

magentis
 
Tack för infon. Skall genast ut och lava om och ändvända.

Tack!

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.