Hej. Vi har köpt hus och har nu bott här ca: 1 år, vi har renoverat en del inomhus och håller bra ordning i trädgården men har inte anlagt någon direkt med "design". Vår trädgård gränsar på baksidan mot en granne och mellan oss (tomtgränsen) ligger där nu en mur av slipers ca 1m hög, för vi har en nivåskillnad alltså vår trädgård ligger en meter högre än deras. Dem stockarna som ligger där nu är ganska ruttna och grannen är på oss som f¤n om de här satans stockarna. Vi planterade en rad med thuja och då blev det ju bara värre. Efter lite bråk med grannen så har vi nu bestämt att göra nåt åt det här jäkla problemet och slippa hans sura blickar.
Någon billig lösning har vi tänkt oss för att stötta upp vår trädgård men hur snyggt det blir kan vi ju skita i..
Någon suverän lösning på detta mottages gärna........

Mvh. Conny
 
M
Ligger stockarna inne på din tomt, så har din granne inte med dom att göra. Så tala helt enkelt om för denne, att du ska ordna med det längre fram, å att han får nöja sig med det svaret. För just nu finns det andra saker som prioriters högre... Å låt för sjutton inte din granna mästra dig, för den där sortens människor kommer bara att hitta andra saker att hacka på dig om.

magentis
 
du säger inget om hur lång mur du behöver men man kan ju alltid gjuta nått :)
 
kan inte grannenn bygga ett staket på sin sida?
 
....ta bort stockarna och låt det bli en slänt där....
 
S
Jag har ingen lösning åt dig, men vi har EXAKT samma problem fast våran mur är kallmur av sten... Våra har dock hamnat på grannens mark... SUCK! (Vi har inte flyttat in än och redan har grannen börjat gnälla!)
 
M
sad_ant skrev:
Jag har ingen lösning åt dig, men vi har EXAKT samma problem fast våran mur är kallmur av sten... Våra har dock hamnat på grannens mark... SUCK! (Vi har inte flyttat in än och redan har grannen börjat gnälla!)
Jamen ligger muren på grannens mark, är det ju inte ditt problem, utan din grannes :D Han vet förstås om det åxå, men tar en rövare att få dig att åtgärda hans å förre ägarens inbördes problem... Så det är bara å säga åt din granne att han får ta hand om problemet själv, det ligger ju på dennes mark...

magentis
 
Ja dem här grannarna... Det är så att det lutar en del in mot deras tomt, så dem är väl rädd att om det regnar mycket så rasar det in på deras... stor risk säger jag....NOT. Marken har nog satt sig vid detta laget (35år).
 
Man skall nog överväga och förhandla fram något grannen går med på. Det obehag detta för med sig är sällan värre än att vara osams med grannen ett årtionde frammåt.
 
Om du vill åtgärda en gång för alla, ställ dit L-balkar. Är inte avståndet för långt räcker det att en lastbil med arm kan stäla dit dem.
 
Låter vettigt, men vad kan det tänkas kosta??
 
Om jag inte minns fel så kostar L-stöd runt 1000:- / m2, men du lär behöva ha utkörning med och lyft på plats. Räkna med 600:-/tim där.

Dessa priser är som jag minns dom ifrån alltimark här i Göteborg.
Men ring något företag nära dig som arbetar med markentreprenad eller liknande. Skanska säljer nog med direkt till privatperson.
 
Gör man dem själv så kan man halvera det priset minst och har man möjligheten så är det rätt smidigt med platsgjutet :)
 
nya slipers kan man köpa och ersätta dom som är riktigt rutna, rätta till lutningen så det blir rakt eller lutar åt ert hål. Kanske biligast?
gaia
 
Ja jag är inne på den banan också. Tänkte man kunde borra hål rakt genom alla slipers och slå ner armeringsjärn. Har du någon aning vad det kan kosta??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.