Bor i ett nytt hus 70,5 kvadratm. Frånluftsvärmepump. Räkning 12.600 kr på 3 mån. På 19 dygn då jag ej bodde i huset gjorde jag slut på 2700 KWh tydligen. Använder ej diskmaskin, torktumlare. Tvätt ca 1 gång vecka.
Blev tokig av räkningen Är det rimligt för ett så nytt hus byggt 09?:cool:
 
Det låter onekligen inte helt rätt. Vi bor i samma region som dig, tio år gammalt hus också med frånluftsvärmepump, vi tvättar och diskar varje dag med maskin. Torktumlare då och då men inte speciellt ofta. Andra förbrukare är kupé- och motorvärmare för två bilar under vinterhalvåret, TV-apparater, datorer och allt annat som drar el hos en barnfamilj. Vi gör av med 14000kWh/år, faktiskt ganska jämnt spritt över året, på vintern ökar det förstås men skillnaden är inte så stor som jag hade förutspått.
 
Det skulle bli nästa 6 kW konstant under de 19 dygnen, 3 kupévärmare på för fullt, låter helt fel. slå av säkring för säkring och se om elmätaren lugnar sig.

Protte
 
Vad har ni för temp inne?

Mvh
 
_ap_
Hur värms huset?
Golvärme?
Mycke glas?
Hur mycke isolering under plattan?

En bekants garage på 24m2 med dåligt isolerad golvärme får inte högre innetemp
är ca 10-15° under vintern med elpannan på 3kW.. konstant..
 
Nej, det där är ju inte rätt... Jag skulle gissat på att någon misslyckats lite med värmepumpsinstallationen. Eftersom du bor där du bor har det ju inte ens varit våldsamt kallt, det är ett litet hus...

Jag tror att frånluftsvärmepumpen behöver kollas lite, som sagt - börja med att slå av den säkringen och se vad som händer. Känns det fortfarande som det går en massa ström får du leta vidare, men eftersom du förbrukar drygt 5kW är det ju inte så att du kan ha en felaktig kyl eller så - den värmen hade du ju känt som en vägg när du kom in i köket...

Mina föräldrar hade en felmonterad luft-vattenvärmepump igång i fem år som var felkopplad så att den genererade ett COP på kanske 0,1. Inte så bra - de kör elpanna nu och tycker att det är jättebilligt. Rätt svårövertygade om att det inte blir sådär med automatik med värmepumpsinstallationer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.