bygger nytt och det är snart besiktning.
har fått försäkringsbrev fr Bostadsgaranti AB om byggfelsförsäkring.
Här framgår att försäkringsbeloppet är samma summa som priset för byggsatsen som vi ök med husföretaget.
Men produktionskostnaden är mer än det dubbla av byggsatspriset och därmed försäkringsbeloppet.
Premien ingår i byggsatspriset och summan för den är betydligt högre än vi pratade om då vi skrev kontrakt.

har det hänt ngt inom bostadsgarantisektorn sedan i somras?
jag har påpekat ovan för husföretaget men inte fått svar än. Banken, som behöver kopia på försäkringsbrevet har dock inte klagat.
Jag undrar om ngn har ngt råd att ge mig?
 
Uppenbarligen är det så att den försäkring som tecknats endast avser byggsatsen och inte entreprenaddelen. Vissa husföretag som inte tillhandahåller totalentreprenad försäkrar inte entreprenaddelen utan det får byggherren eller entreprenören göra själv. Har inte byggnadsnämnden kontrollerat att en fullständig försäkring finns innan arbetena påbörjades?

Kontrollera vad som ingår i avtalet med byggsatsleverantören genom att detaljstudera deras åtagandebeskrivning eller motsvarande. Om man helt enkelt glömt att ta med denna del i försäkringen går det att komplettera i efterhand.
 
Ok, men för att få försäkringen ville försäkr bolaget ha in alla entreprenörskontrakt på badrumskakling, vvs, el och montering. Kanske bara blivit fel då?
 
Då är det naturligtvis så att man inte kunnat teckna försäkring för entreprenaddelarna för att man inte vetat beloppen på dessa. Sänd därför in kopior av kontrakten på dessa arbeten till Bostadsgaranti.
 
tack för det carlssoni!
 
Mikael_L
Men ...

Ska ni inte bara vara glada över att ni inte behövt betala fullt ut för den där fullständigt värdelösa "försäkringen" ... :confused:
 
Snailman
Den är väl inte helt värdelös för dem som handlar upp entreprenader,

De den är helt värdelös för är ju de som bygger själva (gör arbetet själv) och dessutom inte säljer huset de första 10 åren...
 
Mikael_L
Tja ... iofs.

Hur var det nu? ... Har det fallit ut ersättning från byggfelsförsäkring, någon gång än så länge ???
Jag har hört något sånt rykte, men men ... :surprised:
 
Snailman
har för mig att lite under 50% av vad man betalar in, går tillbaka till försäkringstagarna, är visst oerhört lågt:mad: i förhållande till övriga (hederliga) försäkringsbolag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.